آفتاب

زنگ خطر در اسپانیا درخصوص افزایش افراطگرایان تروریست

زنگ خطر در اسپانیا درخصوص افزایش افراطگرایان تروریست

با گذشت یک دهه از بمب‌گذاری‌های عوامل وابسته به القاعده در شهر مادرید، مقامات اسپانیا می‌گویند که در این کشور زنگ خطر نسبت به افزایش تعداد افراطگرایان خودسری که تمایل به انجام حملات تروریستی جدید دارند، به صدا در آمده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته مقامات و کارشناسان در اسپانیا تعداد جوانانی که جذب افراط‌گرایان برای انجام حملات تروریستی می‌شوند، در اتاق‌های گفت‌وگوی اینترنتی و منازل افزایش یافته است.

چند سال پیش دادگاه‌های اسپانیا 18 متهم بمب‌گذاری‌های سال 2004 در خطوط راه آهن شهر مادرید را که 191 کشته برجای گذاشت، محکوم کردند.

فرانسیسکو مارتینز، وزیر امنیت اسپانیا گفت: از زمان آن بمبگذاری‌ها تاکنون سطح هشدار سرویس‌های مبارزه با تروریسم اسپانیا در حالت "خطر احتمالی حمله" قرار گرفته و تاکنون تغییر نکرده اما نگرانی‌های جدید از این بابت است که تعداد افراطگرایان در اسپانیا افزایش یافته و افراط‌گری در برخی مناطق بالا گرفته است.

یک مطالعه انجام شده از سوی موسسه رویال الکانوی اسپانیا نشان داد از سال 1996 تا 2012 تعداد 84 افراط‌گر محکوم شده‌اند و یا در ارتباط با چنین حملاتی جان خود را از دست داده‌اند.

افراط‌گرانی که در این میان جان باخته‌اند همان هفت متهم اصلی بمب‌گذاری‌های مادرید بوده‌اند که چند هفته بعد از حادثه خودکشی کردند. دیگر محکومان شامل دستگیرشدگان توطئه شکست خورده حمله در بارسلون در سال 2008 هستند.

فرناندو رینارس، متخصص امنیتی این موسسه گفت: چنین متهمانی تمایل دارند در مکان‌های کوچک و حاشیه‌ای و یا خانه‌های شخصی تجمع کنند. عامل افزایش این افراط‌گرایان پیشوایان مذهبی نیستند بلکه جنگ‌جویان کارکشته‌ای هستند که در افغانستان، بوسنی یا چچن جنگیده‌اند.

انتهای پیام

کد N172826

وبگردی