آفتاب

اقدام معاون صنایع دستی برای جلوگیری از مصادره کارگاه سفال و سرامیک نطنز

اقدام معاون صنایع دستی برای جلوگیری از مصادره کارگاه سفال و سرامیک نطنز

معاون صنایع دستی کشور از اهدا وام بلاعوض تا هفته آینده به برادارن عبادی برای جلوگیری از مصادره تنها کارگاه سفال و سرامیک ثبت شده و 700 ساله در نطنز خبرداد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز گذشته خبرگزاری مهر به همراه رسانه های دیگر گزارشی را درباره مصادره شدن یک گارگاه سفال و سرامیک 700 ساله به دلیل بدهی 86 میلیون تومانی منتشر کرد این کارگاه که در فهرست میراث ملی ثبت شده است، قرار بوده تا  از محل کمک های بلاعوض دولت بهره مند شود اما این اقدام انجام نشد و وامی که آنها از دو بانک در نطنز به میزان چهل میلیون تومان گرفته بودند به دلیل تاخیر در پرداخت آن به 86 میلیون تومان افزایش یافته بود و برادران عبادی که آخرین نسل از هنرمندان صنایع دستی در رشته سفال و سرامیک هستند، توان پرداخت این مبلغ را نداشتند چرا که پس از دربافت وام، وسایل زیادی از کارگاه آنها به سرقت رفت و یکی از کوره های کارگاه نیز آتش گرفت که موجب ضرر چند صد میلیون تومانی شد.

در این باره، بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی کشور در برنامه « چراغ شب» که یکشنبه شب در رادیو تهران اجرا شد، قول اهدا وام بلاعوض به این هنرمندان نطنزی تا هفته آینده و پیش از نوروز را داد.

وی اظهار کرد: پس از زلزله بوشهر تسهیلات ویژه‌ای برای هنرمندانی که دارهای قالی و گبه آنها از بین رفته بود، در نظر گرفته شد. همچنین به دلیل خشکسالی‌های اخیر و از بین رفتن دریاچه هامون هنرمندان نی‌باف در سیستان و بلوچستان دیگر قادر به بازپرداخت وام نبودند که تسهیلات ویژه‌ای نیز به آنها تعلق گرفت. در کنار این دو مورد ویژه، کارگاه سفال و سرامیک نطنز نیز جزو موارد اضطراری است که باید مورد حمایت خاص قرار گیرد.

وی از تعلق بیشترین وام بلاعوض به هنرمندان نطنزی طی مصوبه‌‌‌ای خبرداد و گفت: با معاونت صنایع دستی استان اصفهان تماس تلفنی حاصل شده و دوستان در اصفهان اطلاعات کامل را به من ارائه کردند که براساس این اطلاعات جزو وظایف معاونت است که از هنرمندانی با چنین وضعیتی، حمایت ویژه‌ای کند.

معاون صنایع دستی کشور در پاسخ به اینکه آیا اصل وام تصویه می‌شود یا در ازای خرید کارگاه این مبلغ پرداخت خواهد شد؟ توضیح داد: در لیست بیشترین وام به این دو نفر تعلق می‌گیرد گرچه این کمک زیاد نیست. سیاست این معاونت کمک‌های بلاعوض نیست بلکه سیاست اصلی کمک‌های تسهیلاتی و بیشتر تلفیقی برای ایستادن صنایع دستی روی پای خودش است. کمک‌های بلاعوض در بسیاری موارد نتایج منفی دارد اما در موارد استثنایی مثل این موضوع که مقصر نه تدبیر هنرمند است نه دولت و منطقه بلکه شرایط موجود موجب ضرر و خسران هنرمند شده، وام بلاعوض راهگشاست.

او اضافه کرد: ما باقی تسهیلات را به گونه‌ای ارائه می‌کنیم که چرخ اقتصادی این هنرمندان بچرخد و به تولید ادامه دهند.آنها و سایر هنرمندان باید به وضعیتی برسند که بتوانند پولهای بیت‌المال را پرداخت کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: صنایع دستی به جایگاه دوباره خود باز گردد آن گونه که با پرداخت مالیات حتا به دولت و سایر بخش‌ها کمک کند و موجب اشتغال‌زایی و سودآوری برای جامعه شود.

نامور مطلق همچنین اعلام کرد: با توجه به اینکه مصوبات لازم انجام شده و این وام باید از طریق بانک عامل ما پرداخت شود تا پیش از نوروز و اواخر هفته آینده این اتفاق رخ خواهد داد.

وی گفت: اگر مورد اینقدر ضروری است که تا 20 اسفند دچار مشکل می‌شوند من از طریق استان این موضوع را پیگیری می‌کنم. که در این لحظه با یکی از برادران عبادی تماس تلفنی حاصل شد و او گفت که این موضوع از دست ما خارج شده و آخرین مهلت 20 اسفند است در غیر این صورت اموال مصادره می‌شود و یا باید به زندان برویم.

معاون صنایع دستی کشور پس از شنیدن صحبت‌های این هنرمند گفت که شبانه با مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تماس خواهد گرفت تا اقدامات لازم برای پرداخت وامی به مبلغ تقریبی 100 میلیون تومان فراهم شود.

کد N172640

وبگردی