آفتاب
روزنامه امت :

پاکستان باید طرح مشترک خط لوله صلح را اجرا نماید

پاکستان باید طرح مشترک خط لوله صلح را اجرا نماید

اسلام آباد - ایرنا - روزنامه ˈامتˈ پاکستان دوشنبه در گزارشی به دولت حزب مسلم لیگ شاخه نواز پاکستان (حزب حاکم این کشور) به نخست وزیری ˈنواز شریفˈ توصیه کرد که اسلام آباد باید با رد فشارهای آمریکا ؛ گام بسوی تحکیم روابط با تهران برداشته و هرچه سریعتر پروژه های انرژی میان دو کشور از جمله خط لوله صلح را تکمیل و اجرا کند.

به گزارش ایرنا، این روزنامه اردو زبان چاپ شهر ˈکراچیˈ پاکستان در گزارشی با عنوان ˈنیازمندی به خط لوله صلحˈ با تاکید بر اینکه اسلام آباد باید درخصوص پیشبرد و اجرای طرح خط لوله صلح ؛ فشارهای خارجی از جمله واشنگتن را رد کند؛ نوشت: سیاست جانبدارانه آمریکا در مخالفت با پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان ؛ قانونی نیست.

براساس قراردادی میان تهران و اسلام آباد در سال 1389 (2010 میلادی)، مقرر شد که گاز طبیعی ایران از میدان پارس جنوبی در استان بوشهر به بندر نوابشاه در جنوب پاکستان منتقل شود.

براساس این قرارداد که بخاطر برنامه نهایی امتداد آن تا هند، خط لوله صلح نام گرفته، ایران قرار است از اواخر سال 1393( پایان 2014 میلادی) روزانه 21 میلیون و500 هزار مترمکعب گاز طبیعی به پاکستان صادر کند.

دولت پاکستان طی هفته های گذشته اعلام کرد که طرح انتقال گاز از ایران همچنان در فهرست اولویت های کاری دولت اسلام آباد قرار داشته و هیچ تصوری در خصوص کناره گیری پاکستان از این طرح تحت فشار آمریکا وجود ندارد.

روزنامه امت افزود: پاکستان باید توجه داشته باشد که بسیاری از کشورهای جهان از جمله هند، روسیه، چین، برزیل، بلاروس و ترکیه به رغم تحریم ها و تهدیدهای آمریکا فعالیت های تجاری خود با ایران را گسترش داده و در مقابل ؛ واشنگتن نیز هیچ اقدامی علیه این کشورها انجام نداده است.

در گزارش آمده: دولت آمریکا نیز به این موضوع اعتراف کرده که این کشورها با چشم پوشی از تحریم های بین المللی علیه ایران همکاری های اقتصادی به ویژه خرید نفت از ایران را افزایش داده اند.

از سوی دیگر پاکستان بارها به اطلاع مقام های آمریکایی رسانده که طرح خط لوله صلح به هر قیمتی باید تکمیل و اجرا شود با این وجود آمریکایی ها اصرار دارند که اسلام آباد باید از این پروژه کناره گیری کند.

روزنامه امت نوشت: با مطالعه قوانین تحریم های سازمان ملل متحد و آمریکا متوجه می شویم که این ممنوعیت ها هرگز بر خط لوله صلح اطلاق نشده و پاکستان هر زمان که اقدام به واردات گاز از ایران کند هیچ یک از تحریم های بین المللی را نقض نخواهد کرد.

در گزارش روزنامه پاکستانی آمده: سیاست های تهاجمی آمریکا درقبال خط لوله صلح و تهدید کردن پاکستان غیرقانونی، جانبدارانه و غیراخلاقی است در حالی که واشنگتن نیز متوجه این موضوع است که تحریم های بین المللی اثرات منفی بر همکاری پاکستان و ایران در ارتباط با خط لوله صلح نخواهد داشت.

روزنامه امت با اشاره به همکاری ترکیه با ایران در بخش گاز، مشارکت شرکت های صنعتی و تجاری هند به منظور سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز ایران به رغم تحریم های آمریکا خطاب به دولت واشنگتن نوشت: آمریکا باید در دنیای امروز از این تفکر خارج شود که ˈدشمن من دشمن تو هم استˈ آنان باید بدانند که هر کشوری در جهان به منظور دستیابی به منافع اقتصادی مستقل بوده و در اتخاذ سیاست هایش مختار است.

این روزنامه اردو زبان تصریح کرد: پروژه انتقال گاز ایران از همه جهت برای پاکستان ارزشمند و به منظور پایان دادن به بحران انرژی در این کشور مهم ارزیابی می شود و کارشناسان پاکستانی و بین المللی نیز این موضوع را تایید کرده اند که با تکمیل و اجرای خط لوله صلح ؛ پاکستان قادر به تولید چهار هزار و 800 مگاوات برق مازاد خواهد بود و این روند به گردش بدون وقفه چرخه صنعت در این کشور کمک فراوانی می کند.

امت نوشت: روابط دوجانبه ایران و پاکستان باعث ارتقای صلح در منطقه به ویژه جنوب آسیا شده و تعاملات دو کشور باعث همگرایی میان سایر کشورهای منطقه به منظور توسعه روابط و گسترش همکاری های اقتصادی می شود.

آساق ** 1095**1392
کد N172526

وبگردی