آفتاب

ˈوانˈمیزبان نشست وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان خواهد بود

ˈوانˈمیزبان نشست وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان خواهد بود

آنکارا - ایرنا - سومین نشست وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان به جای ˈارزروم ˈ در شهرˈ وان ˈ ترکیه برگزار خواهد شد.

در دومین نشست وزرای امور خارجه سه کشور فوق که در جمهوری آذربایجان برگزار شد، اعلام شده بود که سومین نشست در ارزروم ترکیه برگزار خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از منابع دیپلماتیک در آنکارا، سومین نشست وزرای فوق با شرکت ˈ محمد جواد ظریف ˈ، ˈ احمد داوداوغلو ˈ و ˈ المار محمد یارف ˈ وزرای امور خارجه ایران ، ترکیه و جمهوری آذربایجان روز جمعه هفته جاری برگزار خواهد شد.

نخستین اجلاس وزرای امور خارجه سه کشور در ارومیه و دومین اجلاس نیز در جمهوری خودمختار نخجوان برگزار شد.

در پایان نشست اول وزیران خارجه سه کشور در ارومیه، با انتشار بیانیه ای ضمن در نظر گرفتن اشتراکات دینی، تاریخی و ارزشهای مشترک، بر روابط ممتاز و تاریخی سه کشور تاکید کردند.

در این بیانیه طرفین توافق کردند که در راستای تقویت رشد و توسعه اقتصادی و ارتقای سطح رفاه سه کشور، طرح های همکاری مشترک را در بخش های مختلف تجارت، صنعت، سرمایه گذاری، حمل و نقل، ارتباطات، انرژی، دانش و فناوری و گردشگری اجرا کنند.

در این نشست همچنین طرفین در زمینه تشکیل کمیته سه جانبه اقتصادی با حضور نمایندگان ویژه سه کشور به منظور بررسی امکان انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی سه جانبه، تسهیل امور گمرکی، نوسازی درهای مرزی، تأسیس شرکت های مشترک سه جانبه به منظور فعالیت در زمینه های مختلف اقتصادی و تجاری و نیز تشکیل کمیته سه جانبه با حضور مقامات کنسولی سه کشور جهت بررسی راه های تسهیل و گسترش مراودات مردمی به توافق رسیدند.

اقدامات مشترک طرفین در زمینه مبارزه با تروریسم ، جنایات سازمان یافته ، قاچاق مواد مخدر، سلاح، مهاجران و انسان از سوی سازمان های امنیتی و اطلاعاتی و رایزنی های سه کشور در خصوص مسایل مهم منطقه ای و جهانی در سطح وزیران خارجه در قالب سازمانهای منطقه ای و بین المللی از دیگر مسایل مورد توافق طرفین در نشست ارومیه بود.

خاورم ** 230 *1446
کد N172524

وبگردی