آفتاب

لاریجانی: مجلس به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نظارت دقیق خواهد داشت

لاریجانی: مجلس به اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نظارت دقیق خواهد داشت

تسنیم نوشت:

رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها در دولت قبل، گفت: مجلس بر اجرای درست این قانون نظارت دقیقی خواهد داشت.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاح ساختمان جدید شیرخوارگاه حضرت رقیه طی سخنانی گفت: سازمان بهزیستی نقش ممتازی در کشور دارد؛ برخی از نهادها نقش توسعه‌ای دارند، اما سازمان بهزیستی یک خصوصیاتی دارد که از وجه عاطفی جامعه استفاده می‌کند و آنها را به سمت توسعه کشور سوق می‌دهد.
او گفت: برخی از دستگاه‌ها بر حسب قانون وظایفی دارند اما افراد خیری که در بهزیستی حضور پیدا می‌کننند اگر قانون هم نباشد خودشان مشکل خلاء بودجه را حل می‌کنند و این ویژگی در سازمان بهزیستی است که با عاطفه اجتماعی عجین شده و از این جهت نقش همگرایی در توسعه کشور دارد.

رئیس مجلس گفت: اگر به گذشته نگاه کنیم می‌بینیم که اینگونه تشکیلات را نداشتیم، اما زندگی شهرنشینی و ماشینی امروز اقتضائاتی را به وجود آورده که چاره‌ای جز اینگونه سازمانها نیست. لذا باید از اینگونه سازمانها مثل بهزیستی استفاده مطلوب کرد و هم باید برای آن کمکهای دولتی وجود داشته باشد و هم سهمی که دیگران می‌توانند با حضورشان برعهده گیرند.
لاریجانی با بیان اینکه خیرین می‌توانند با حضورشان عاطفه اجتماعی را تحریک کرده و یک همبستگی اجتماعی ایجاد کنند، گفت: همتی که اجتماع ما در زمینه‌های مختلف برای حل مشکل نیازمندان دارد، بسیار ارزشمند است. وقتی خیرین احساس مسئولیت کرده و حضور پیدا می‌کنند، برخی اشکالات دیگر را می‌بینند و برای سرنوشت کشور احساس مسئولیت می‌کند و این یک نوع بسترسازی برای توسعه در بدنه اجتماع است. لذا هم باید از بعد اقتصاد و هم باید به عنوان یک موتور محرک در توسعه کشور به آن اهمیت داد.

او گفت: در بودجه‌ای که سالانه برای سازمان بهزیستی در نظر گرفته می‌شود، این توجه وجود دارد که زمینه‌هایی برای حضور مردم و خیرین در این عرصه فراهم کند.
رئیس مجلس با بیان اینکه نگاه مجلس به خدمات بهزیستی بسیار مثبت است، گفت: اوضاع کشور از نظر اقتصادی خوب نیست و نتوانستیم در بودجه 93 گامهای در خوری که نیاز این سازمان را برآورده کند، برداریم و این موضوع به مشکلات زیاد کشور برمی‌گردد، چرا که سهمی که بودجه جاری کشور دارد، بسیار درشت است و جایی برای توسعه باقی نمی‌گذارد.
لاریجانی گفت: یک مقدار از مشکلات مربوط به تحریم‌ها و مقدار زیادی هم مربوط به سوءمدیریت‌هاست و درست عمل نکردن‌ها وضعیت اقتصادی کشور را به شرایطی می‌اندازد که بودجه‌ای که از نفت و گاز به دست می‌آید و باید صرف آبادانی کشور شود، می‌بینیم که دیگر چیزی از آن باقی نمی‌ماند و حجم زیاد بودجه جاری کشور زمینه‌ای برای توسعه باقی نمی‌گذارد.
او گفت: گاهی ما در مجلس در دولت قبل با گسترش تشکیلات دولت مخالفت می‌کردیم و آنها می‌گفتند که مجلس کارشکنی می‌کند در حالی که این کارشکنی نبود و یک آینده‌نگری بود. برای اینکه کشور به این اوضاع دچار نشود. لذا ما هر چه بتوانیم منابع کشور را صرف سرمایه‌گذاری کنیم، به نفع کشور است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با تاکید بر اینکه با پدیده‌های اقتصادی نباید سیاسی برخورد کرد، گفت: این موضوع شاید در مقطعی جواب بدهد، اما در دراز‌مدت ما را حتما بامشکلاتی مواجه می‌کند. البته سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که اخیرا از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، یک آزمون جدی برای قوای مختلف است.
لاریجانی در بخش دیگری ازسخنان خود گفت: ما در مجلس چند قانون برای تسهیل کسب و کار مصوب کردیم و ریشه همه آنها به این برمی‌گشت که زمینه برای حضور مردم فراهم شود. چرا که نمی‌توان کار تولیدی را به صورت دولتی انجام داد تا لازم است تا مردم و کارآفرینان حضور پیدا کنند و به این نحو می‌شود رقابت ایجاد کرد. بنابر این مجلس این قوانین را مصوب کرده و دولت باید آنها را اجرا کند. البته اگر قوانین در جایی نیازمند تغییر هستند، ما منعی نداریم و رویکرد مجلس برای ساماندهی این امور مثبت است.

او با اشاره به قانون هدفمندکردن یارانه‌گفت: بخشی از قانون هدفمندی یارانه‌ها برای برطرف کردن همین نیازها است. یعنی در این قانون به نحوی افراد آسیب‌پذیر مورد توجه جدی‌تر قرار گرفته‌اند. بنابر این اجرای این قانون با همان چارچوب خود می‌تواند شرایط را مهیا کند. بنابراین اگر همه ابعاد این قانون به درستی مورد اجرا قرار نگیرد، باز هم همین مشکلات امروز تکرار می‌شود؛ قانون هدفمندی کردن یارانه‌ها نکات مثبتی داشت، اما بخش‌هایی از آن که مربوط به تولید بود، دچار فراموشی شد و لذا تولیدگران با این نوسانات نرخ ارز، دچار مشکل شدند و امروز نیازمند کمک هستند.

رئیس مجلس برهمین اساس گفت: در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هم به بخش‌های آسیب‌پذیر و هم تولید توجه شده بود، اما درست اجرا نشد و حالا هم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یک آزمون جدی است و این سیاست‌ها بستر کافی را برای کمک به این موضوعات فراهم کرده است. بنابراین باید با توجه به این سیاست‌ها و با اجرای درست قانون هدفمند کردن یارانه هم به تولید و هم به بهداشت و بخش‌های آسیب‌پذیر توجه کرد.
لاریجانی در پایان سخنان خود گفت: مجلس بر اجرای درست این قانون نظارت دقیقی خواهد داشت و امیدواریم که سال آینده فضای جدیدی برای اینگونه فعالیت‌ها ایجاد شود.

23231

 

کد N172475

وبگردی