آفتاب
مورخ اسکاتلندی تحلیل کرد:

شباهت ها و تفاوت های اشغال افغانستان از سوی شوروی سابق و آمریکا

شباهت ها و تفاوت های اشغال افغانستان از سوی شوروی سابق و آمریکا

یک مورخ اسکاتلندی در مطلبی به تحلیل شباهت ها و تفاوت های اشغال افغانستان از سوی روسیه و آمریکا پرداخت که تنها برای دو کشور هزینه بر بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بی بی سی در گزارشی تحت عنوان "آیا تسخیر افغانستان غیر ممکن است؟" به قلم ویلیام دالریمپل نوشت: 25 سال از زمان عقب نشینی نیروهای شوروی سابق از افغانستان می گذرد و هم اکنون قرار است که بیشتر نیروهای آمریکایی در پایان سال جاری خاک این کشور را ترک کنند. بنابراین این سوال مطرح می شود که چه نکته ای در پشت پرده عملیات های افغانستان وجود دارد؟

ویلیام دالریمپل مورخ و نویسنده اسکاتلندی می نویسد: رمضان گذشته برای دیدن منزل محل تولد حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان از مناطق صعب العبور کوهستانی خارج از قندهار عبور کرده و مهمان برادر کرزای بودم اما همه چیز تغییر کرده بود و مانند گذشته نبود و همه ویرانی ها در نتیجه جنگ روسیه بود.

این نویسنده اسکاتلندی در ادامه می نویسد: هم اکنون بیست و پنجمین سالگرد عقب نشینی شوروی سابق از افغانستان است و شاید زمان مناسبی برای مقایسه دخالت های آمریکا و روسیه در این کشور فرا رسیده است.

در ادامه این مطلب آمده است: در ظاهر نحوه اشغال افغانستان از سوی روسیه و آمریکا کاملا متفاوت است. شوروی ها دست به توسعه امپراتوری اتحاد جماهیر شوروی زده، درحالیکه غرب پس از حادثه 11 سپتامبر به بهانه ریشه کن کردن تروریستم و تحقق دموکراسی افغانستان را اشغال کرد.

ویلیام دالریمپل در ادامه با اشاره به شباهت های اشغال افغانستان توسط آمریکا و روسیه نوشت: هم روس ها و هم آمریکایی ها فکر می کردند که می توانند دولتی دوستانه را تاسیس کرده و در مدت یک سال از این کشور خارج شوند اما هر دو کشور گرفتار جنگی فرسایشی، طولانی و بسیار پرهزینه شدند که در نهایت مجبور به خروج از آن بدون تحقق اهداف خود شدند.

به نوشته ویلیام دالریمپل، جنگ شوروی بسیار خونین بوده و در جریان آن 1.5 میلیون نفر کشته شدند. از سوی دیگر شوروی ها سالانه دو میلیارد دلار در افغانستان هزینه کردند، این درحالیست که آمریکا تاکنون بیش از 700 میلیارد دلار را در این کشور خرج کرده است.

این نویسنده اسکاتلندی در ادامه می نویسد: علاوه بر این، شوروی ها 25 سال پیش بدون دستیابی به نتایج قابل توجه از افغانستان خارج شدند و دولت نجیب الله را که یک رژیم طرفدار شوروی و نسبتا پایدار بود، تاسیس کردند اما این دولت چهار سال بعد هنگام قطع تامین تسلیحاتی سقوط کرد.

بر اساس این گزارش، 13 سال بعد از این اتفاق، غرب با هدف نابودی القاعده و طالبان وارد افغانستان شد اما هم اکنون آمریکا و متحدان غربی آن بدون دستیابی به هدف خاص در این کشور در پی عقب نشینی هستند.

ویلیام دالریمپل تاکید کرد: در نتیجه اشغالگری آمریکا و روسیه در افغانستان، هم اکنون القاعده به کشورهای همسایه یعنی پاکستان پناه برده و طالبان نیز نفوذ گسترده ای را در بیش از 70 درصد از نواحی جنوبی افغانستان بدست آورده اند و حتی پیش بینی می شود هنگام عقب نشینی بیشتر نظامیان آمریکایی و انگلیسی از این کشور تسلط بیشتری را در سال جاری در مناطق مختلف بدست آورند.

کد N172319

وبگردی