آفتاب

ابهام در نتایج انتخابات ریاست جمهوری السالوادور

ابهام در نتایج انتخابات ریاست جمهوری السالوادور

مادرید- ایرنا - مردم ال سالوادور در حالی شب گذشته به خواب رفتند که پس از شمارش 9/99درصد آرا، نامزد انتخاباتی حزب چپگرای حاکم دولت فقط 0.2 درصد با رقیب راستگرای خود اختلاف دارد، موردی که باعث ابهام در شناخته شدن پیروز انتخابات شده است.

به گزارش ایرنا و به نقل از روزنامه ال پاییس، ˈسالوادور سانچز سرنˈ از حزب حاکم ˈجبهه فارابوندو مارتی برای آزادی ملی ˈ پس از این شمارش 1/50 درصد آرا و ˈنورمان کی خانوˈ نامزد حزب ˈجمهوری خواه ملی گراˈ 9/49 درصد رای را کسب کردند.

با توجه به این نتایج تنگاتنگ، دیوان عالی انتخاباتی السالوادور از هر دو نامزد ریاست جمهوری تقاضا کرد که تا اعلام نهایی نتایج، خود را پیروز انتخاباتی اعلام نکنند. دیوان عالی انتخاباتی پیش از آن اعلام کرده بود که شمارش آرا را متوقف خواهد کرد اما پس از اینکه صدای اعتراض حزب راستگرا بلند شد و این حزب از وجود تخلفات و تقلب در انتخابات صحبت کرد، تصمیم گرفت که شمارش را متوقف نسازد.

دیوان عالی انتخاباتی همچنین اعلام کرد که در هر صورت، روندی که شمارش آرا داشتند حاکی از آن است که نامزد حزب حاکم دولت پیروز انتخابات خواهد شد هرچند برای اینکه حزب راستگرا از عدم وجود تخلفات اطمینان پیدا کند به شمارش دوباره آرا خواهند پرداخت. در این رابطه شمارش دوباره روز دوشنبه به وقت محلی آغاز خواهد شد و حداکثر تا روز چهارشنبه به پایان خواهد رسید.

پس از اظهارات دیوان عالی انتخاباتی، طولی نکشید که نورمان کی خانو واکنش نشان داد و در حضور هواداران خود با به چالش کشیدن این دیوان گفت: هیچ دیوانی وجود نخواهد داشت که بتواند این پیروزی را از ما بگیرد. ما اجازه نخواهیم داد که تخلفات و تقلباتی از شکل چاویست (هواداران هوگو چاوز) که در ونزوئلا اتفاق افتاد در السالوادور نیز رخ دهد.

وی همچنین گفت که دیوان عالی انتخاباتی خود را به دیکتاتوری چاویست فروخته است و در این راستا حتی با تشدید لحن خود اضافه کرد: ما تصمیم داریم که حتی اگر لازم باشد با جان خود از این پیروزی دفاع کنیم و در این مورد، ارتش السالوادور نیز نسبت به این تقلب و تخلف هوشیار است.

سالوادرو سانچز 69 ساله، آخرین نفری بود که در این رابطه صحبت کرد. وی گفت: روند شمارش آرا دیگر تغییر نخواهد یافت و در این مورد باید به اراده ملت السالوادور احترام گذاشت.

سانچز که زیاد حرف نمی زند ، در حالی که لبخندی بر لب داشت ، ادعای پیروزی کرد و ضمن انتقاد از سخنان رقیبش اشاره نمود: من می خواهم به آن کسانی که به تحریک خشونت می پردازند بگویم که در مسیر اشتباهی هستند زیرا این ملت تصمیم گرفته که راه تغییر را ادامه دهد و دیگر نمی توانید جلوی این ملت را بگیرید.

وی افزود: ما پیام ملت را درک می کنیم و باید به دنبال تفاهم با همه اقشار باشیم زیرا در کنار هم، دولت، شرکت داران و ملت، تغییرات بزرگی را که السالوادور نیاز دارد را به دست آوریم.

فراتر از واکنش خصمانه حزب راستگرا، این نتایج موقت، غیرمنتظره بود زیرا نظرسنجی ها پیش بینی کرده بودند که حزب حاکم دولت، حداقل با 10 درصد اختلاف، پیروز انتخاباتی می شد. در دور نخست این انتخابات که در روز 2 فوریه(13 بهمن) برگزار شد، حزب چپگرا 49 درصد و حزب راستگرا 39 درصد آرا را کسب کرده بودند، اما نتایج آرای السالوادوری ها ، همه چارچوب های پیش بینی شده و نظرسنجی ها را بر هم ریخت.

اروپام **1234** 1337
کد N172268

وبگردی