آفتاب

آمریکا آزمایش نسل جدید ناوهای هواپیمابر را آغاز کرد

آمریکا آزمایش نسل جدید ناوهای هواپیمابر را آغاز کرد

تهران-ایرنا- نیروی دریایی آمریکا دوره دوساله آزمایش ناو هواپیمابر پیشرفته ˈجرالد آر. فوردˈ را که ساخت آن با انتقادهای زیادی در این کشور روبرو شد، آغاز کرد.

به گزارش روز دوشنبه سایت خبری ˈلایو ساینسˈ، ناوهواپیما بر ˈیو.اس.اس جرالد آر. فوردˈ اولین نمونه از نسل جدید و پیشرفته تر از ناوهای ˈنیمیتزˈ متعلق به دهه 60 میلادی است.

برپایه این گزارش، ناوهواپیمابر یو.اس.اس. جرالد آر. فورد که در زمان ساخت، هزینه بالایی را به بودجه آمریکا تحمیل کرد و با انتقادهای زیادی از جانب برخی نمایندگان کنگره و صاحبان صنایع روبرو شد به مدت 26ماه تحت سخت ترین آزمایش ها قرار خواهد گرفت و رسما از سال 2016 میلادی به خدمت نیروی دریایی آمریکا در می آید.

این ناو که عظیم تر از مدل های قبلی و وسعت عرشه آن طوری است که در مقایسه با ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز، 25درصد قابلیت بیشتر برای ماموریت های پروازی دارد،

مجهز به آخرین فن آوری راداری و سیستم های پیشرفته هم ساز برای به پرواز در آوردن پهپادها از فراز عرشه آن است.

ناوهواپیمابر جرالد آر. فورد که با صرف بودجه ای نزدیک به 13میلیارد دلار برای ساخت آن، نوامبر سال گذشته میلادی به آب انداخته شد، سه بالابر هواپیما و مولد نیروی هسته ای از نوع A1B reactor دارد که نسبت به مولد نیروی هسته ای کلاس نیمیتز کوچک تر است اما سه برابر آن توان تولید برق دارد.

ناو هواپیمابر جرالد آر. فورد برای یک دوره عملیاتی50 ساله طراحی شده است و با وزنی برابر با یکصد هزار تن، عظیم ترین شهر شناور جنگی نیروی دریایی امریکا به شمار می رود که قادر است چهارهزار و 600 پرسنل را به همراه 75 فروند جنگنده در خود جای دهد.

براساس این گزارش، ساخت دومین ناو نیز از این نوع ناوگان با نام ˈیو. اس.اس جان اف. کندیˈ آغاز شده است.

هم اکنون تنها 21 ناو هواپیمابر در کشورهای جهان در حال فعالیت هستند که 11 فروند آنها متعلق به آمریکا است.

مترجمام **1302** 1064
کد N172241

وبگردی