آفتاب

برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری السالوادور/ پیشتاری چریک سابق

برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری السالوادور/ پیشتاری چریک سابق

نظرسنجی‌های پیش از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در السالوادور نشان داد که چریک سابق این کشور از حزب جبهه آزادی بخش ملی فارابوندو مارتی از کاندیدای جناح راست پیشی می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، "مائوریسیو فونس"، رئیس‌جمهوری در حال کناره‌گیری السالوادور پیش از انداختن رای خود به صندوق که روز یکشنبه انجام شد، به خبرنگاران گفت: من کاملا مطمئنم که امروز مردم السالوادور از تصمیم خود که در دور نخست این انتخابات گرفتند، تاکید می‌کنند.

مقام‌های کمیسیون انتخابات السالوادور اعلام کرد، تعداد رای دهندگان در دور دوم 49 / 84 درصد بود و سالوادور سانچز سرن، 69 ساله از حزب جبهه آزادی بخش ملی پیشتاز است.

وی که معلم سابق و وزیر پیشین آموزش است، یکی از پنج فرمانده چریکی ارشد در جنگ داخلی 1979 تا 92 السالوادور محسوب می‌شود که جبهه آزادی بخش ملی را علیه دولت محافظه کار السالوادور به پشتیبانی آمریکا برانگیخت.

با وجود آنکه در دور نخست انتخابات که ماه گذشته برگزار شد، این حزب نتوانست پیروزی به دست آورد، اما نظرسنجی‌ها هم اکنون نشان می‌دهد سانچز سرن 10 تا 18 درصد از رقیب خود پیشی می‌گیرد.

محافظه کاران برای دو دهه تا 2009 در راس قدرت السالوادور بودند تا اینکه رای دهندگان فونس چپ‌گرا را از جبهه آزادی بخش ملی انتخاب کردند.

نورمن کوییخانو 67 ساله کاندیدای جناح راست به خاطر ارتباط کمپین انتخاباتی‌اش با فرانسیسکو فلورس، رئیس جمهوری پیشین السالوادور که در پرونده مالی تحت نظر است، دچار مشکل شده است؛ فردی که از تایوان بین سال‌های 1999 تا 2004 در دوران ریاست جمهوری‌اش مبلغ 10میلیون گرفته و مشخص نیست این مبلغ چه سرنوشتی پیدا کرده است.

با وجود آنکه کمپین انتخاباتی کوییخانو این مرد را دو هفته قبل از سمت مشاور خود برکنار کرد اما آثار و نتایج آن همچنان پابرجاست.

انتهای پیام

کد N172153

وبگردی