آفتاب
لاریجانی در افتتاح شیرخوارگاه حضرت رقیه:

مخالفت با گسترش تشکیلات آینده‌نگری بود نه کارشکنی

مخالفت با گسترش تشکیلات آینده‌نگری بود نه کارشکنی

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح شیرخوارگاه حضرت رقیه(س) با اشاره به مشکلات اقتصادی که در سال آینده پیش رو خواهیم داشت، گفت: برخی نهادها که می‌توانند از وجه عاطفی جامعه استفاده کنند باید از ظرفیت خود برای حرکت به سمت توسعه بهره ببرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح شیرخوارگاه حضرت رقیه(س) با اشاره به مشکلات اقتصادی که در سال آینده پیش رو خواهیم داشت، گفت: برخی نهادها که می‌توانند از وجه عاطفی جامعه استفاده کنند باید از ظرفیت خود برای حرکت به سمت توسعه بهره ببرند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح شیرخوارگاه حضرت رقیه(س) در جنوب تهران اظهار کرد: یکی از نکات مهم در مورد وظایف بهزیستی نقش ممتازی است که این سازمان در توسعه کشورها دارد. سازمان بهزیستی می‌تواند از وجه عاطفی جامعه استفاده کند و جامعه را به سمت توسعه سوق دهد.

لاریجانی ادامه داد: این درست است که برخی دستگاه‌ها بر طبق قانون وظیفه دارند که اقداماتی را انجام دهند اما بهزیستی سازمانی است که اگر قانون هم نباشد توسط خیرین امکان کار دارد.

وی با تاکید بر نقش عاطفی سازمان بهزیستی می‌تواند در اقدامات خود از آن بهره ببرد، گفت: سازمان بهزیستی این امکان را دارد که نقش همگرایی در توسعه ایجاد کند. قبلا چنین سازمان‌هایی وجود نداشت و مشکلات در محل‌ها به صورت کوچکتر حل می‌شد اما زندگی شهرنشینی امروز وجوهی دارد که در نتیجه آن چاره‌ای به غیر از تاسیس سازمان‌هایی چون بهزیستی نیست. البته باید برای کار این سازمان‌ها باید کمک‌های دولتی هم وجود داشته باشد اما عاطفه اجتماعی تحریک‌کننده است. این ویژگی ارزشمند است که نشان می‌دهد که جامعه زنده و مسئولیت‌پذیر است.

وی با اشاره به کارنامه سازمان‌های خیرین در احداث مدارس گفت: سازمان‌های خیرین علاوه بر تامین منابع زمینه فعالیت‌های دیگری هم دارند چرا که این سازمان‌ها اشکالات را می‌بینند و با احساس مسئولیتی که دارند به حرکت جامعه به سمت توسعه کمک می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور گفت: ما در بودجه تلاش کردیم که زمینه فعالیت خیرین وجود داشته باشد. نگاه مجلس به این موضوع مثبت است هر چند که اوضاع کشور خوب نیست.

لاریجانی با گلایه از اینکه سهم عمده‌ای از بودجه کشور مربوط به هزینه جاری است، گفت: این روند برای توسعه مناسب نیست البته ما می‌دانیم که تحریم‌ها در این موضوع دخیل بوده است اما مقدار زیادی از مشکلات اقتصادی امروز ما مربوط به سوء مدیریت و درست عمل نکردن است. بودجه‌ای که باید صرف توسعه کشور شود در امور جاری هزینه می‌شود و این یک اشکال مهم است.

وی با اشاره به مخالفت‌های مجلس با گسترش تشکیلات در دولت قبلی گفت: از این محالفت‌ها به عنوان کارشکنی یاد می‌شد اما این‌ها آینده‌نگری بود. چرا که اگر منابع صرف سرمایه‌گذاری شوند به نفع مردم خواهد بود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه موضوع اقتصادی نمی‌توان سیاسی رفتار کرد، گفت: برخوردهای سیاسی ممکن است در کوتاه‌مدت اثرگذار باشد اما در درازمدت مناسب نخواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اقتصاد مقاومتی اجرای آن را آزمونی پیش روی قوا دانست و گفت: مجلس قانون برای تشکیل و زمینه کسب و کار فراهم کرده تا زمینه حضور مردم را فراهم کند. کار تولید نمی‌تواند توسط دولت‌ها انجام شود چراکه پرهزینه است. مردم در این عرصه حاضر شوند تا به بهره‌وری بالا ختم شود.

لاریجانی همچنین با اشاره به اینکه اگر دولت به رفع موانع قانونی نیاز داشت می‌تواند روی همکاری مجلس حساب کند گفت: رویکرد مجلس در این زمینه مثبت است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده گفت: قسمتی از قانونی که برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده نوشته شده است پیگیری رفع نیازهایی است که به اقشار آسیب‌پذیر جامعه مربوط می‌شود. تلاش ما این بوده است که به اقشار آسیب‌پذیر جامعه توجه خاص شود. البته اجرای قانون هدفمندی با همان چارچوب نوشته شده می‌تواند شرایط را برای بهبود وضعیت فراهم کند در غیر این صورت مشکلات دوباره تکرار خواهد شد.

لاریجانی ادامه داد: قانون هدفمندی یارانه‌ها از ابتدا نکات مثبتی داشت اما در اجرا مورد غفلت قرار گرفت. سهم تولید فراموش شد و در نتیجه علاوه بر نوسانات ارزی و کاهش سرمایه‌گذاری در تولید مشکلات زیادی به وجود آمد. قانون مورد توجه قرار نگرفت. اما در قانون هدفمندی یارانه‌ها که برای سال آینده نوشته شده است تلاش شده که تولید و بخش بهداشت و سلامت مورد توجه قرار گیرد تا فشار روی مردم کاهش پیدا کند تا توجه به اقشار آسیب‌پذیر بیشتر شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس نقش نظارتی خود را خواهد داشت گفت: امیدواریم در سال آینده فضا برای فعالیت به نفع اقشار آسیب‌پذیر باشد.

وی در پایان از حضور و تلاش خیرین برای کمک‌ها به مردم تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که این حرکت‌ها مستدام و مورد توجه سازمان بهزیستی باشد.

انتهای پیام

کد N172021

وبگردی