آفتاب

بالا گرفتن اختلافات میان اپوزیسیون ونزوئلا و انتقاد جو بایدن از مادورو

بالا گرفتن اختلافات میان اپوزیسیون ونزوئلا و انتقاد جو بایدن از مادورو

خشونت‌های اخیر ونزوئلا باعث نارضایتی میانه‌روها در میان اپوزیسیون این کشور شده و در عین حال تقاضای مذاکره از سوی نیکولاس مادورو اختلافات میان مخالفان را تشدید کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، مخالفان دولت ونزوئلا تاکنون برای هرگونه مذاکره شرایطی دشوار مطرح کرده و عنوان کرده‌اند دولت ونزوئلا تمایلی برای رسیدگی به مسائلی نظیر فساد، فرار از مجازات و زندانیان سیاسی ندارد.

روز جمعه ائتلاف مخالف اتحاد دموکراتیک اظهار داشت که تنها در صورتی با نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا مذاکره خواهد کرد که این نشست با میانجی‌گری یک فرد دارای حسن نیت و پخش زنده تلویزیونی انجام شود.

این ائتلاف در بیانیه‌ای گفت: ما از خشونت خسته هستیم همه مخالفان مورد حمله قرار گرفته‌اند ما دست همکاری‌ خود را به سوی مردم دراز می‌کنیم. ما خواهان یک مذاکره حقیقی، دستور کاری مشخص و شرایط برابر هستیم.

به‌رغم آنکه تقاضای مذاکرات در ونزوئلا حتی از سوی کاخ سفید، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل و پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان مطرح شده خودداری مخالفان ونزوئلایی در انجام مذاکره باعث افزایش انتقادها از آن‌ها به ویژه در داخل ائتلاف آن‌ها شده است.

روز جمعه هیرام گاویریا، یک قانونگذار مخالف دولت ونزوئلا از حزب خود موسوم به حزب زمان جدید و همچنین ائتلاف مخالفان ونزوئلایی استعفا کرد. وی علت استعفای خود را ممنوعیت حضور در مذاکرات با دولت ونزوئلا از سوی مخالفان خواند. وی در عین حال مقصر ناآرامی‌ها را دولت ونزوئلا دانست و گفت که این دولت یک الگوی اقتصادی و اجتماعی ناکارآمد را اعمال کرده و 15 سال سخنان منزجرکننده را برای تضعیف مخالفان به کار برده است.

از طرف دیگر وی گفت که تمایل دارد برای اجتناب از خشونت‌های بیشتر حتی اگر مذاکره شانس موفقیت کمی داشته باشد با هر کسی و در هر جایی مذاکره کند.

اعتراضات اخیر ونزوئلا بار دیگر اختلافات میان مخالفان دولت این کشور به ویژه کسانی که حامی اقدامات خیابانی برای برکنار کردن رئیس جمهور و در مقابل کسانی که حامی راهبرد تدریجی برای جلب حمایت در شهرها و ایالت‌ها هستند، افزایش داده است.

یک قانونگذار مخالف ونزوئلا نیز عنوان داشت که اکثریت ائتلاف اتحاد دموکراتیک حامی مذاکرات جدی هستند. وی گفت: هیچ کس مذاکرات را رد نکرده است اما باید برای این مساله قوانین مشخص وجود داشته باشد و ما باید با یکدیگر همکاری کنیم.

از سوی دیگر جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا در جریان سفر خود به پایتخت شیلی اظهار کرد که وضعیت اجتماعی و سیاسی ونزوئلا هشداردهنده است.

وی نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا را متهم به زدن تهمت توطئه به واشنگتن برای انحراف توجه مردم ونزوئلا از مشکلات این کشور کرد.

جو بایدن در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه با یک روزنامه شیلی انجام داد، گفت: وضعیت ونزوئلا هشداردهنده است. دولت ونزوئلا مسئولیتی اساسی دارد تا به حقوق جهانی مردم که شامل آزادی بیان و تجمع می‌شود احترام بگذارد و از مردم در مقابل خشونت حمایت کرده و وارد مذاکرات حقیقی در این کشور دارای اختلاف شود.

این اظهارات بایدن همزمان با اعتراض آمریکا به اعلام همبستگی سازمان کشورهای قاره آمریکا با ونزوئلا مطرح شد.

واشنگتن اعلام کرد که این اقدام برخلاف منشور سازمان کشورهای قاره آمریکا بوده زیرا با اجماع صورت نگرفته و عدم مداخله در مورد ونزوئلا فراتر از نقض حقوق بشر و آزادی بیان علیه معترضان تاکید داشته است.

در جریان این اقدام 29 کشور این سازمان به نفع اعلام همبستگی رای دادند و تنها سه کشور یعنی آمریکا، کانادا و پاناما به آن اعتراض کردند.

جو بایدن خاطرنشان ساخت: وضعیت ونزوئلا من را یاد دوران‌های گذشته هنگامی که قدرتمندان در این منطقه از طریق خشونت و سرکوبگری و نقض حقوق بشر حکومت می‌کردند و تورم وحشتناک بوده و کمبود کالا و فقر کمرشکن زندگی مردم این نیم کره را ویران می‌کرد، می‌اندازد.

وی خاطرنشان ساخت: نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا تاکنون سعی کرده توجه مردم را از مشکلات عمیق این کشور با ساختن و پرداختن تئوری‌های توطئه عجیب و کاملا غلط درباره اقدامات آمریکا منحرف کند در حالی که به جای آن او باید به صدای مردم ونزوئلا گوش دهد.

به دنبال ایجاد این اظهارات دولت ونزوئلا در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر کرد، انتقادات بایدن را رد کرد و آن‌ها را بی‌احترامی به استقلال ونزوئلا و حمله مستقیم به مردم این کشور خواند. در حالی که تاکید کرد مردم ونزوئلا قربانی حملات یک بخش فاشیستی شدند که می‌خواهد در این کشور کودتا کند.

این بیانیه عنوان کرد که این فاشیست‌ها از آمریکا پول دریافت می‌کنند تا علیه آرامش مردم ونزوئلا اقدام کرده و به دموکراسی قدرتمند این کشور که در 15 سال گذشته حمایت مردم را با 18 انتخابات به دست آورده، آسیب بزند.

بایدن و مادورو قرار است روز سه‌شنبه در مراسم تحلیف میشله باچلت، رئیس‌جمهوری جدید شیلی حضور پیدا کنند. باچلت که پیش از این از سال 2006 تا 2010 رئیس جمهوری این کشور بود، اخیرا گفت که دولتش از دولت مادورو و مردم ونزوئلا حمایت می‌کند تا آن‌ها بتوانند به ابزارهای دموکراتیک برای رسیدن به صلح اجتماعی دست پیدا کنند.

انتهای پیام

کد N171924

وبگردی