آفتاب

کلمبیایی‌ها در آستانه توافق صلح با فارک در انتخابات کنگره شرکت کردند

کلمبیایی‌ها در آستانه توافق صلح با فارک در انتخابات کنگره شرکت کردند

کلمبیایی‌ها روز یکشنبه در انتخابات کنگره این کشور که نقشی تاریخی در پایان دادن به پنج دهه درگیری بین شورشیان مارکسیست و دولت این کشور دارد، شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، به نظر می‌رسد که این رای‌گیری جایگاه خوان مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری این کشور را به عنوان طلایه‌دار پیروزی در انتخابات آینده و دور دوم خودش که در تاریخ 25 مه برگزار خواهد شد،‌ استحکام خواهد بخشید. این موضوع برای ادامه مذاکرات با نیروهای مسلح انقلابی (فارک) برای پایان دادن به درگیری‌های داخلی کلمبیا ضروری است.

مجلس سفلی کلمبیا 168 کرسی و سنا نیز 102 کرسی دارد و آلوارو اوریبه، رئیس‌جمهور پیشین کلمبیا و منتقد دولت کنونی به دنبال کسب کرسی در سنا است. وی معتقد است که فارک را باید در میدان جنگ شکست داد.

از آنجایی که حزب دموکراتیک مرکز اوریبه 20 کرسی را در این انتخابات به دست آورد، می‌تواند از تصویب قانونی که بدون مجازات شورشیان فارک آنها را به نظام سیاسی وارد می‌کند، جلوگیری کند.

هر چند مذاکرات دولت سانتوس با شورشیان چریک کلمبیا در هاوانای کوبا پیشرفت قابل توجهی داشته است اما همچنان مورد بحث است و در انتخابات ریاست جمهوری تاثیری محوری خواهد داشت. علاوه بر این نتیجه نهایی مذاکرات نیز در کلمبیا به رفراندوم گذاشته خواهد شد.

سانتوس 62 ساله حمایت حدود 80 درصد از قانونگذاران را از خود دارد. اما در شرایطی که حزب دموکراتیک مرکز اوریبه بیشترین رای را در انتخابات روز یکشنبه به دست آورد، قدرت دولت ائتلافی سانتوس کاهش یافت.

حزب اوریبه 20 کرسی از 102 کرسی سنا را به دست آورد در حالی که ائتلاف تضعیف شده سانتوس تنها موفق به کسب 47 کرسی شد. نتایج انتخابات مجلس سفلی هنوز مشخص نشده است.

انتهای پیام

کد N171923

وبگردی