آفتاب
تحلیل صدای روسیه از سفر اشتون به ایران/

سفر اشتون برای روغن کاری چرخ های روابط ایران و غرب است

سفر اشتون برای روغن کاری چرخ های روابط ایران و غرب است

یک رسانه روسی با اشاره به سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران این سفر را به عنوان عاملی برای بهبود و توسعه روابط تهران با غرب توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، صدای روسیه در تحلیل خود می نویسد: "کاترین اشتون" برای دیدار با مقامات عالیرتبه ایران به تهران سفر کرده و مقامات جمهوری اسلامی امیدوارند که این سفر بتواند فشارهای غرب بر برنامه هسته ای این کشور را کاهش داده و یا حتی پایان بدهد.

بر اساس این گزارش، سفر اشتون به ایران بعد از امضای توافقنامه هسته ای با ایران، یک حرکت سمبلیک محسوب می شود زیرا می تواند موجب بهبود روابط کشورهای اروپایی با تهران شود.

تحقق این امر (بهبود رابطه با غرب) با توجه به انتخابات سال گذشته میلادی در ایران و روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور محتمل به نظر می رسد و سفر اشتون می تواند چرخ این روابط را روغن کاری کند.

صدای روسیه در ادامه به سفر هیئت های تجاری و دیپلماتیک از کشورهای مختلف به ایران در ماه های گذشته اشاره کرده و می نویسد: سفر اشتون به ایران به دنبال سفر وزرای خارجه ایتالیا، سوئد، بلژیک، لهستان و اسپانیا به تهران انجام می شود.

به گفته دیپلمات های اروپایی حاضر در تهران، سفر اشتون نشان دهنده تصمیم اتحادیه اروپا برای بهبود و گسترش روابط با ایران است و این سفر می تواند چرخ این روابط را روغن کاری کرده و موجب حرکت سریعتر آن شود. 

انتقاد نتانیاهو از اشتون

اما سفر اشتون به ایران علاوه بر آنکه با استقبال اغلب کارشناسان و مقامات بین المللی مواجه شده با انتقاداتی نیز همراه بوده و دراین میان "بنیامین نتانیاهو" شدیدترین حملات را به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد کرده است.

نتانیاهو که روز گذشته در جلسه هفتگی کابینه رژیم صهیونیستی سخن می گفت در انتقاد از اشتون عنوان داشت: دوست دارم از خانم اشتون سوال کنم که آیا از میزبانان خود در ایران درباره ارسال تسلیحات به گروه‌های تروریستی سوال کرده است؟ و اگر نکرده است٬ دلیل آن چیست.

اشاره نتانیاهو به ادعایی است که چند روز قبل در مورد توقیف یک کشتی حامل موشکهای ایرانی برای گروه های مقاومت فلسطینی، در رسانه ها منتشر شده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنین ایران را به دروغگویی در موضوع کشتی توقیف شده متهم کرده و مدعی شد که تل آویو به زودی مدارکی را در این رابطه منتشر می کند.

کد N171910

وبگردی