آفتاب

گزارش عفو بین‌الملل از اوضاع مصیبت‌بار اردوگاه یرموک

گزارش عفو بین‌الملل از اوضاع مصیبت‌بار اردوگاه یرموک

ایسنا نوشت:

عفو بین‌الملل در گزارشی ضمن اشاره به مشکلات آوارگان فلسطینی در اردوگاه الیرموک مدعی شد از "سلاح گرسنگی" به عنوان یک ابزار جنگی علیه آنها استفاده شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، عفو بین‌الملل امروز (دوشنبه) در گزارشی تحت عنوان "جنایت‌های جنگی" علیه غیرنظامیان محاصره شده، اعلام کرد که حدود 200 تن از آوارگان فلسطینی در اردوگاه الیرموک در جنوب دمشق به علت کمبود غذا و دارو جان خود را از دست دادند.

این سازمان همچنین در گزارش خود اعلام کرد که از میان قربانیان 128 تن به دلیل گرسنگی کشته شده‌اند.

عفو بین‌الملل در ادامه عنوان داشت: زندگی در اردوگاه الیرموک روز به روز برای غیرنظامیان ناامیدی که در گرسنگی و رنج به سر می‌برند و راهی برای فرار ندارند، دشوارتر می‌شود.

این سازمان هم‌چنین ارتش سوریه سوریه را در این زمینه متهم کرد و عنوان داشت از ژوئیه 2013 که این اردوگاه محاصره شده، ارسال غذا و دارو به هزاران غیرنظامی این اردوگاه به شدت محدود شده است.

فیلیپ لوتر، رئیس بخش خاورمیانه عفو بین‌الملل در این گزارش تاکید کرد که محاصره اردوگاه الیرموک، وحشیانه‌ترین عملیات محاصره مسلحانه توسط گروه‌های مسلح یا شورشیان مسلح وابسته به مخالفان در سوریه است.

به گفته او "روایت‌های وحشتناک خانواده‌هایی که به خوردن سگ و گربه روی آورده‌اند، غیرنظامیانی که هدف گلوله تک تیراندازان قرار گرفته‌اند در حالی که به دنبال غذا می‌گشته‌اند حالا به داستان تکراری یرموک تبدیل شده است."

همچنین براساس این گزارش دست کم 60 درصد از غیرنظامیان محاصره شده در اردوگاه الیرموک از سوء ‌تغذیه رنج می‌برند در حالی که در چند ماه گذشته جز مقداری میوه و سبزی چیزی به این اردوگاه ارسال نشده است.

عفو بین‌الملل در پایان گزارش خود درخصوص اردوگاه الیرموک اعلام کرد که 18 تن از قربانیان محاصره الیرموک کودکان و شیرخوارگان هستند و بیمارستان‌های سوریه همه از کمبود شدید تجهیزات اساسی رنج می‌برند و این مساله باعث شده که شمار زیادی از آن‌ها تعطیل شوند.

اردوگاه یرموک که گفته می‌شود حدود ۱۷ هزار تا ۲۰هزار آواره فلسطینی و سوری در آن حضور دارند، شاهد بدترین درگیری‌ها در پایتخت بوده است.

این اردوگاه ابتدا به عنوان اقامتگاهی برای فلسطینیانی ساخته شد که از جنگ سال ۱۹۴۸ اعراب و اسراییل فرار کرده بودند اما از اواخر سال ۲۰۱۲ زمانی که گروه‌های مخالف دولت اسد وارد آن شدند هدف حملات سنگین قرار گرفت.

اکثر ۱۸۰ هزار فلسطینی که در یرموک زندگی می‌کردند از این اردوگاه در سوریه فرار کرده‌اند اما از تابستان سال گذشته زمانی که نیروهای دولتی این اردوگاه را محاصره کردند ۲۰ هزار نفر در آن گرفتار شده‌اند.

ماه گذشته شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای صادر کرد و در آن از تمام طرف‌های درگیر در سوریه خواست که حصر را بشکنند اما از آن زمان هنوز هیچ پیشرفت یا تغییری در وضعیت غیرنظامیان در یرموک حاصل نشده است.

سازمان ملل متحد توانست مقادیری اقلام کمکی به اردوگاه برساند اما همین امداد هم زمانی که آتش بس میان مخالفان و فلسطینیان حامی دولت در اردوگاه شکسته شد، متوقف گشت.

5252

کد N171388

وبگردی