آفتاب

اتحادیه عرب برای اعطای کرسی سوریه به مخالفان شرط گذاشت

اتحادیه عرب برای اعطای کرسی سوریه به مخالفان شرط گذاشت

دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد که اعطای کرسی سوریه در این اتحادیه به ائتلاف مخالفان در گرو این است که نهادهای این ائتلاف تشکیل شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در پایان نشست وزرای خارجه کشورهای عربی در قاهره اظهار کرد: در نشست اخیر سران که در دوحه در مارس 2013 برگزار شد با این مساله موافقت شد که کرسی سوریه در اتحادیه عرب به ائتلاف مخالفان سوریه داده شود اما ائتلاف مخالفان تاکنون نهادهای خود را به صورت کامل تشکیل نداده و این ائتلاف باید تدابیر لازم در این خصوص را طبق اساسنامه اتحادیه عرب اتخاذ کند.

در همین راستا وزرای خارجه کشورهای عربی از دبیرکل اتحادیه عرب خواستند تا به مذاکرات خود با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل و اخضر الابراهیمی،‌ فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه و دیگر طرف‌های ذی‌ربط جهت ادامه تلاش‌های مشترک با هدف دستیابی به حل و فصل سیاسی بحران سوریه و رسیدن به توافقی پیرامون تشکیل دولت انتقالی دارای اختیارات اجرایی کامل بر اساس توافقنامه ژنو 1 ادامه دهد.

در همین حال،‌ سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان در سخنرانی که در مقابل وزرای خارجه عرب ایراد کرد عنوان داشت: اعطای کرسی سوریه در اتحادیه عرب به ائتلاف مخالفان می‌تواند حامل پیام مشخصی به جامعه بین‌الملل باشد تا روش تعامل خود با بحران سوریه را تغییر دهند.

مساله سوریه در راس مسائلی بود که نشست وزارتی اتحادیه عرب در خصوص آن بحث و مذاکره کرد.

اتحادیه عرب در دسامبر 2011 عضویت سوریه در این اتحادیه را به حالت تعلیق درآورده و تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کرد.

نبیل العربی پیشتر اظهار کرده بود که شکست مذاکرات میان نظام و مخالفان سوری ایجاب می‌کند که این مواضع مجددا مورد ارزیابی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه مشکلات بسیاری مانع از تشکیل دولت انتقالی دارای اختیارات کامل در سوریه می‌شود اظهار کرد: شورای امنیت از حدود سه سال از آغاز بحران در سوریه تاکنون نتوانسته است قطعنامه‌ای را صادر کند که به موجب آن آتش‌بس در سوریه برقرار شود.

شورای اتحادیه عرب همچنین از شورای امنیت خواست تا به مسئولیت‌های خود در قبال رکودی که در روند مذاکرات میان طرف‌های درگیر سوری ایجاد شده عمل کند.

شورای اتحادیه عرب در ادامه از قطعنامه 3139 شورای امنیت در خصوص اوضاع انسانی نابسامان در سوریه استقبال و از شورای امنیت خواست تا بندهای این قطعنامه را اجرایی و تدابیر لازم را جهت برقراری هر چه سریعتر آتش‌بس در سوریه و پایان خشونت‌ها اتخاذ کند.

در این نشست از نتایج نشست کشورهای حامی آوارگان سوری در کویت در 15 ژانویه گذشته استقبال و از کشورهای اهداکننده خواسته شد تا هر چه سریعتر به تعهداتی که داده‌اند عمل کنند.

انتهای پیام

کد N171354

وبگردی