آفتاب
/«به یاد مصدق» در دانشگاه تهران/

احسان شریعتی: برخی درتلاشند مصدق و شریعتی را تخریب کنند/راه امروز، آگاهی‌بخشی به جامعه است

احسان شریعتی: برخی درتلاشند مصدق و شریعتی را تخریب کنند/راه امروز، آگاهی‌بخشی به جامعه است

به مناسبت بزرگداشت دکتر محمد مصدق نخست‌وزیر پیشین کشورمان و عضو نهضت آزادی، عصر دیروز (یکشنبه) مراسمی با عنوان «به یاد مصدق» از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم احسان شریعتی - استاد دانشگاه و فرزند مرحوم دکتر علی شریعتی - به سخنرانی پرداخت.

وی در صحبت‌های خود به بیان خاطره‌ای از سفر اخیر خود به احمدآباد - محلی که ویلای مصدق در آنجا بود - پرداخت و گفت: نوروز سال گذشته من در سفری که به احمدآباد داشتم قصد داشتم که به همراه خانواده‌ام از خانه دکتر مصدق بازدیدی داشته باشم. در این سفر هنگامی که به نزدیکی منزل دکتر مصدق رسیدیم، فردی به ما هشدار داد که هنگام پارک کردن خودروی خود در جلوی منزل دکتر مصدق هوشیار باشیم، چراکه ممکن است پلاک خودرویمان را یادداشت کنند و بعد مشکلی برای ما پیش بیاید.

شریعتی افزود: ما پس از بی‌اعتنایی به این فرد و با تلاش فراوان توانستیم خانه دکتر مصدق را پیدا کنیم اما زمانی که زنگ خانه را به صدا در آوردیم، سرایدار آنجا به ما گفت که تا پایان انتخابات هیچ‌کس اجازه ندارد بازدیدی از این مجموعه داشته باشد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: این اتفاق در حالی رخ داد که در همان شرایط و در همان زمان هنگامی که به کاخ‌های شاه مراجعه می‌کردیم با صفوف طویلی از مردم مواجه می‌شدیم. حال این سوال برای ما پیش می‌آید که آیا ما انقلاب کردیم که مصدق‌ها مهجور و ممنوع بمانند و آثار دولت‌ها در معرض بازدید همگان قرار گیرد.

شریعتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به سخنان اخیر رئیس‌جمهور در جشنواره مطبوعات اشاره کرد و با بیان اینکه "رئیس‌جمهور صحبت‌هایی مطرح کرد که ما نمی‌دانستیم"، گفت: در ایران یکی از عجایب این است که خود مسئولان همواره منتقدتر از منتقدان هستند و به جای اینکه پاسخگو باشند بیشتر خود پرسش مطرح می‌کنند.

این استاد دانشگاه در ادامه صحبت‌هایش ضمن تحلیل و ارزیابی شرایط کنونی کشور از لحاظ مختلف، اظهار کرد: اکنون کشور در وضعیت خاصی قرار دارد که نه انقلاب و نه اصلاحات پاسخگوی این وضعیت و شرایط نیست. امروز راه سومی وجود دارد که طی آن روشنفکران جامعه باید نسبت به آگاهی‌بخشی به مردم تلاش کنند. آنها به همراه مسئولان وظیفه دارند که ایجادگر تحول و بعثتی فکری در جامعه باشند.

وی افزود: اکنون ما درسی که می‌توانیم از نهضت ملی بگیریم، این است که در شرایط فعلی بتوانیم تجربه جدیدی بدست بیاوریم؛ حال چنانچه این تجربه نمی‌تواند تجربه‌ای انقلابی و اصلاح‌طلبانه باشد، باید تجربه‌ای آگاهی‌بخش باشد.

شریعتی در ادامه به شرایط بوجود آمده در کشور پس از انتخابات سال 88 اشاره کرد و با تاکید بر اینکه "اکنون کشور به یک تفاهم و گفت‌وگوی ملی جدید نیازمند است"، تصریح کرد: برای رفع سوءتفاهم‌هایی که در سال‌های اخیر بویژه در دوره میان دو انتخابات ریاست جمهوری اخیر در کشور بوجود آمد و همچنین آزادی فعالان سیاسی و عقیدتی که در زندان هستند و نیز تکرار نشدن خاطره حصر و محاصره مصدق در تاریخ، کشور به برگزاری یک کنفرانس ملی یا محاکمه‌ای تاریخی نیاز دارد که طی آن طرفین نسبت به دلایلی که برای رخدادها دارند، به بحث بپردازند.

این استاد دانشگاه با اشاره به برگزاری مراسم روز دانشجو در کشور نیز خاطرنشان کرد: در 16 آذر امسال ما مشاهده کردیم که هر دو گروه از دانشجویان خواهان رفع حصر و برگزاری محاکمه بودند.

وی همچنین با اشاره به اخراج برخی از اساتید و همچنین ستاره‌دار شدن برخی از دانشجویان در سال‌های اخیر اظهار کرد: در روند شعارهایی اعم از اعتدال، تدبیر و امید که امروز در کشور مطرح می‌شود، ما باید شاهد بازگشت اساتید اخراجی و همچنین برطرف شدن مشکل دانشجویان ستاره‌دار در دانشگاه‌ها و همچنین آغاز روند آزادسازی‌های عمومی در کشور باشیم.

شریعتی در پایان با بیان اینکه "امروز برخی از رسانه‌ها و مجلات در تلاش هستند که مصدق و شریعتی را تخریب کنند"، یادآور شد: امروز مصدق با وجود اینکه به عنوان یک نماد ملی به حساب می‌آید، توسط برخی از رسانه‌ها تخریب می‌شود. این در حالی است که خوشبختانه این دو نماد ملی یعنی دکتر مصدق و دکتر شریعتی امروز به دو نماد عقیدتی و ملی در جنبش دانشجویی کشور تبدیل شده‌اند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم محمد نوری‌زاد، خانواده سعید مدنی و تعدادی از اساتید دانشگاه نیز حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N171242

وبگردی