آفتاب

صباح زنگنه: جلسات شورای همکاری، برای گرفتن عکس یادگاری ادامه خواهد داشت

صباح زنگنه: جلسات شورای همکاری، برای گرفتن عکس یادگاری ادامه خواهد داشت

یک کارشناس مسائل خاورمیانه دلیل اصلی اختلافات اخیر میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس را به نوع ارتباطات و وابستگی های این کشورها در خارج از منطقه مربوط دانست.

سعید جعفری:
یک کارشناس مسائل خاورمیانه دلیل اصلی اختلافات اخیر میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس را به نوع ارتباطات و وابستگی های این کشورها در خارج از منطقه مربوط دانست.

صباح زنگنه با بیان این که این کشورها نسبت به یکدیگر نگرانی های امنیتی دارند گفت: در شرایطی که عربستان و امارات به شدت با جریان اخوان المسلمین مخالف هستند، قطر حامی اصلی این گروه در منطقه خاورمیانه است.

اختلافات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که با تحولات موسوم به بهار عربی که ایران از آن به عنوان بیداری اسلامی یاد می کند، شکل جدی تری به خود گرفته است و جدیدترین تحول در این عرصه با فراخواندن سفرای کشورهای عربستان، امارات و بحرین از دوحه به اوج خود رسیده است.

صباح زنگنه با بیان اینکه این سه کشور که در جبهه مخالفین جریان اخوان المسلیمن در منطقه خاورمیانه به شمار می روند، تصریح کرد ما شاهد هستیم که سعودی ها از حضور نیروهای نظامی اخوان در قطر و حمایت هایی که این کشور کوچک عربی از این جریان به عمل می آورد خشمگین شده اند.
بعد دیگر این اختلاف از نگاه این کارشناس حوزه خاورمیانه در تحولات مصر نمود دارد. در حالی که قطر از روی کار آمدن سیسی به عنوان یک عقبگرد یاد می کند، عربستان از این رفت و آمدها در مصر احساس پیروزی می کند و نخستین کشوری بود که به ژنرال سیسی تبریک گفت.

صباح زنگنه همچنین بخش دیگر اختلافات موجود در شورای همکاری خلیج فارس را به تحولات سوریه مرتبط دانست و افزود: «در صحنه سوریه هم این درگیری میان قطر و عربستان به شکل دیگری مشاهده می شود. هر یک از این کشورها از یک جریان مخالف حکومت سوریه حمایت می کنند و این بر افزایش حجم بی ثباتی در این کشور منتج می گردد.»

صباح زنگنه با اشاره به اینکه این اختلافات به شورای همکاری خلیج فارس هم تسری یافته گفت: در خصوص شورای همکاری خلیج فارس باید این نکته را در نظر داشت که این مجموعه، هرگز نهادی همگرا در موضوعات مختلف (سیاسی، فرهنگی، نظامی و امنیتی) نبوده و همواره چنین مشکلاتی در میان اعضای این مجموعه مشاهده شده است، اما اتفاق استثنایی که در دور جدید اختلافات رخ داده، فراخوانی سفرا از قطر توسط کشورهای عربستان، امارات و بحرین است. این مسئله که رخدادی جدید در عرصه اختلافات میان کشورهای حوزه همکاری خلیج فارس بود، به خوبی نشان دهنده جدی بودن این تضادهای درون منطقه ای است.

مشاور اسبق رئیس قوه قضائیه هم چنین با بیان اینکه اتفاق شگرفی در آینده شورای همکاری خلیج فارس رخ نخواهد داد، بیان داشت: هرچند مسئله فراخوانی سفرا، اتفاقی غیرمترقبه بوده ، اما به دلیل ذات نهادی چون شورای همکاری خلیج فارس که تنها از گردهم آیی چندین کشور عربی خلیج فارس شکل می گیرد و هیچگونه همگرایی جدی در زمینه های مختلف سیایی، فرهنگی، نظامی و امنیتی میان کشورهای عضو وجود ندارد، احتمالا تغییر خاصی در آینده این مرکز رخ نخواهد داد. هرچند ممکن است این محفل کاملا تعطیل شود، اما بر اساس شواهد و قرائن بسیار محمتمل است که جلسات شورای همکاری خلیج فارس، برای گرفتن عکس های یادگاری استمرار داشته باشد.

4949

کد N171204

وبگردی