آفتاب

مایکل مان: اشتون می خواهد زمینه همکاری بیشتر با ایران را بررسی کند

مایکل مان: اشتون می خواهد زمینه همکاری بیشتر با ایران را بررسی کند

تهران - ایرنا - سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: کاترین اشتون در پی سنجش پتانسیل زمینه های همکاری آینده طرفین بود اما روابط طرفین بستگی به پیشرفت در پرونده هسته ای ایران دارد.

به گزارش ایرنا، مایکل مان در گفت و گو با یک رادیو غربی افزود: این سفری متفاوت بود تا مسائل مورد نظر دو جانبه بین ایران و اتحادیه اروپا ورای برنامه هسته ای و پیرامون مسائل منطقه ای، سیاسی و ژئوپلتیک مورد بررسی قرار گیرد و اشتون می خواست بر این موضوع تاکید کند که جامعه بین المللی باید برای یافتن راه حل برای مسائلی که در خاورمیانه در جریان است، سخت تلاش کند.

او با بیان این که گسترش روابط به نحوه پیشرفت مذاکرات هسته ای بستگی دارد، اظهارکرد: ما پیشرفت زیادی در این زمینه کرده ایم اما کار زیادی برای انجام باقی مانده است و این سفر برای این بود که ببینیم پتانسیل گسترش روابط چگونه است.

مان در باره جزییات مذاکرات اشتون با مقامات ایرانی گفت: ترجیح می دهم که به جزییات آنچه که درباره آن مذاکره شده، اشاره نکنم.

سخنگوی اشتون اضافه کرد: برخی از تحریم های ما در مورد اشخاص به دلیل موضوعات حقوق بشری اعمال شده اند و ما به صورت مداوم دراین باره با مقام های ایرانی صحبت می کنیم.

وی گفت : وزیر امور خارجه جدید ایران، هنگامی که برگزیده شد، از تمایلش به از سر گیری گفت وگوها در زمینه حقوق بشر خبر داد و در نتیجه در این زمینه هم می خواستیم فضا را بسنجیم و ببینم که در صورت نیاز چه پتانسیل هایی وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این سفر انتظارات اشتون را بر آورده کرده است؟ گفت: اشتون می خواست به ایران برود تا برخی مقام هایی را که تاکنون ندیده بود، ملاقات کند. او رئیس جمهوری ایران را یک بار دیده بود و بار دیگر با او دیدار کرد. اما در کنار آن با سایر مقام هایی که تاکنون ملاقات نکرده بود هم گفت وگوهایی انجام داد و از این منظر مهم بود که یک ارزیابی از فضای سیاسی ایران به دست آورد.

او خاطرنشان کرد: یکی از ارزیابی های اشتون از این سفر این بود که مذاکرات هسته ای برای دستیابی به یک توافق، از حمایت برخوردار است که این موضوع خیلی مثبت است و او تهران رفت تا فضا را برای همکاری های آینده بسنجد و فکر می کنم با موضوعات زیادی برای تفکر از این سفر باز می گردد.

ایرانم**1021 ** 1917
کد N171179

وبگردی