آفتاب

انتخابات کلمبیا، رفراندوم مذاکرات صلح

انتخابات کلمبیا، رفراندوم مذاکرات صلح

مردم کلمبیا امروز (یکشنبه) در انتخاباتی برای تعیین قانونگذاران جدید شرکت می‌کنند که رفراندومی در خصوص مذاکرات صلح با چریک‌های چپ‌گرا محسوب می‌شود و پیش آهنگ انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، خوزه مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا به دنبال پیروزی در دور دوم ریاست جمهوری خود است و انتظار می‌رود که دولت ائتلافی او دوباره کنترل کنگره کلمبیا را در دست بگیرد.

مذاکرات دولت سانتوس با شورشیان مارکسیست که از اواخر 2012 در کوبا آغاز شده است، به ادامه ریاست جمهوری سانتوس نیاز دارد تا به نتیجه برسد.

اما یکی از موضوعات مهم این است که آلوارو اوریبه، رئیس‌جمهوروی سابق کلمبیا به دنبال کسب کرسی در سنا است تا بتواند روند مذاکرات با نیروی مسلح انقلابی این کشور موسوم به فارک را به چالش بکشد.

اوریبه که از 2002 تا 2010 رئیس‌جمهوری کلمبیا بود، شعار "نه به معافیت از مجازات" را در خصوص فارک به عنوان قدیمی‌ترین گروه شورشی آمریکای لاتین مطرح کرده و سانتوس را به خیانت به وطن با تبدیل فارک به بازیگران سیاسی متهم می‌کند.

هر چند گفته می‌شود که حزب تازه تاسیس اوربیه موفق به کسب زیر 20 کرسی در سنا خواهد شد، اما او می‌خواهد یک دستور کار ملی شکل دهد.

تاکنون صدها هزار تن در درگیری‌های داخلی کلمبیا بین دولت و شورشیان کشته شده‌اند.

انتهای پیام

کد N170662

وبگردی