آفتاب

نخست وزیر اوکراین به آمریکا می رود

نخست وزیر اوکراین به آمریکا می رود

تهران-ایرنا- نخست وزیر اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که وی در هفته جاری برای رایزنی در مورد بن بست ایجاد شده با روسیه در مورد شبه جزیره کریمه به آمریکا خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کیف، آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین در نشست دولت جدید این کشور در کیف خاطر نشان کرد:برای حضور در نشست بلندپایه با هدف حل و فصل بحران در کریمه و حل شرایط ایجاد شده در روابط ما با دیگر کشورها به آمریکا می روم.

نخست وزیر اوکراین تاریخ دقیق این سفر و جزئیات بیشتری از این سفر را اعلام نکرد.

آرسنی یاتسنیوک همچنین اعلام کرد : اوکراین یک سانت از خاک خود را تسلیم روسیه نخواهد کرد.

یاتسنیوک در تجمعی به مناسبت دویستمین سالگرد تولد ˈتاراس شوچنکوˈ شاعر اوکراینی و نماد استقلال اوکراین اعلام کرد: روسیه و رییس جمهوری این کشور می دانند سانتی از خاک اوکراین را تسلیم نخواهیم کرد.

این اظهارات نخست وزیر موقت اوکراین در حالی است مطرح شده است که نیروهای روس از اواخر ماه فوریه درشبه جزیره خود مختار ˈکریمهˈ مستقر شده اند.

یاتسنیوک در حالی به آمریکا سفر می کند که جان کری، وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با همتای روس خود به کرملین درباره هرگونه تلاش برای الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه هشدار داد و گفت این اقدام حل دیپلماتیک مساله اوکراین را به بن بست خواهد کشاند.

یک مقام بلند پایه وزارت خارجه آمریکا با اعلام این خبر گفت کری در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود تصریح کرد: افزایش تهدید نظامی در کریمه و دیگر مناطق اوکراین و اقدام برای الحاق کریمه به روسیه دیپلماسی را به بن بست خواهد کشاند.

به گفته وی وزیر خارجه آمریکا خواستار خویشتنداری مسکو شده است.

مترجمام**9234**1856
کد N170651

وبگردی