آفتاب

وزیر خارجه انگلیس: روسیه در مورد ˈکریمهˈ دچار اشتباه محاسباتی شده است

وزیر خارجه انگلیس: روسیه در مورد ˈکریمهˈ دچار اشتباه محاسباتی شده است

لندن – ایرنا – وزیر خارجه انگلیس روز یکشنبه گفت: روسیه در تعدی به شبه جزیره کریمه دچار اشتباه محاسباتی بزرگی شده است.

ˈویلیام هیگˈ که با شبکه اول تلویزیون ˈبی بی سیˈ گفت و گو می کرد، افزود: اگر یک راه حل دیپلماتیک میان روسیه و اوکراین به دست نیاید، مسکو به دلیل اقدامات خود در ˈکریمهˈ با عواقب جدی مواجه خواهد شد.

وی اظهارداشت: کشورهای غربی می توانند تحریم های اقتصادی گسترده ای را علیه روسیه به اجرا بگذارند. کشورهای اروپایی حتی به جای اتکا به خط لوله گاز روسیه می توانند از آمریکا گاز وارد کنند.

ویلیام هیگ احتمال اقدام نظامی غرب علیه روسیه را رد کرد و در عین حال گفت: خطر بروز یک بحران نظامی بر سر شبه جزیره کریمه وجود دارد.

وی با انتقاد از همه پرسی هفته آینده در مورد سرنوشت شبه جزیره کریمه، گفت: برنامه ریزی برای برگزاری همه پرسی در مورد پیوستن کریمه به روسیه به صورت تمسخرآمیزی عجولانه انجام شده و جامعه جهانی این همه پرسی را آزاد و منصفانه نمی داند.

پارلمان محلی کریمه هفته گذشته موضوع برگزاری همه پرسی در مورد آینده کریمه را تصویب کرد و این همه پرسی قرار است روز 16 مارس (25 اسفند) برگزار شود. اکثر ساکنان کریمه روس تبار هستند.

وزیر خارجه انگلیس افزود: اینکه تصور کنیم روسیه به نوعی در این بحران برنده شده، اشتباه است. فکر می کنم در آینده مشخص خواهد شد که ورود روسیه به کریمه یک اشتباه محاسباتی بزرگ بوده است.

وی اظهارداشت: واکنش بین المللی به اقدامات روسیه محکم بوده و به نظر من روسیه نمی تواند نسبت به این واکنش ها بی تفاوت باشد.

وی با اشاره به تعلیق گفت و گوهای اتحادیه اروپا با روسیه در مورد تردد آزادانه اتباع آن کشور در کشورهای اروپایی گفت: در صورت ادامه این وضعیت ممکن است ممنوعیت صدور ویزا و ممنوعیت سفر نیز علیه برخی از اتباع روسی به مورد اجرا گذاشته شود... همچنین عواقب اقتصادی گسترده تجاری و اقتصادی نیز محتمل است.

ویلیام هیگ با اشاره به تماس های خود با وزیران خارجه کشورهای مختلف در مورد اوکراین طی هفته گذشته، اعلام کرد که عصر امروز مجددا تلفنی با جان کری همتای آمر یکایی خود در این زمینه گفت و گو خواهد کرد.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز طی روزهای اخیر با رهبران کشورهای مختلف و از جمله باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا در مورد اوضاع اوکراین رایزنی کرده است.

اروپام**345
کد N170463

وبگردی