آفتاب
مراسم نکوداشت سالکان فکرت و حکمت

خسروپناه: فلسفه و حکمت، مادر علوم هستند

خسروپناه: فلسفه و حکمت، مادر علوم هستند

مراسم نکوداشت سالکان فکرت و حکمت با تجلیل از دکتر ابراهیمی دینانی و غلامرضا اعوانی در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار دین واندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مراسم نکوداشت دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و غلامرضا اعوانی از فیلسوفان و اساتید برجسته حکمت و فلسفه ایران در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد.

در این مراسم که شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله محقق داماد، خسروپناه،‌ خانم مصطفوی و جمعی از فیلسوفان و حکیمان و اساتید فلسفه و حکمت حضور داشتند از ارج‌نامه‌ای دو جلدی با عنوان کتاب سالک حکمت مجموعه مقالات اهدایی دکتر اعوانی و کتاب سالک فکرت مجموعه مقالات اهدایی دکتر دینایی رونمایی می‌شود.

این مراسم در آستانه 80 سالگی دکتر دینانی و 70 سالگی دکتر اعوانی برگزار می‌شود.

در ابتدای این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی و حکمت فلسفه ایران با بیان این‌که «این مراسم در واقع تجلیل از حکمت و فلسفه است» گفت: فلسفه و حکمت مادر علوم هستند، یعنی همه علوم به فلسفه و حکمت نیازمندند و اگر این را بپذیریم باید قبول کنیم که همه عالمان و دانشمندان نیز نیازمند فیلسوفان و حکیمان است.

وی گفت: برگزاری این نکوداشت برای دو استاد بزرگ و دو حکیم متاله یعنی دکتر اعوانی و دکتر دینانی در واقع قدردانی حکمت و فلسفه است که سالها به علم و دانش خدمت کرده‌اند.

رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با اشاره به این‌که «این دو استاد سال‌ها در عرصه علم، حکمت و فلسفه زحمت کشیده‌اند» افزود: این دو بزرگوار کارهای بزرگی در این عرصه انجام داده و پژوهش‌های تطبیقی زیادی در زمینه ترجمه اندیشه فیلسوفان گذشته و پاسخ به پرسش‌های فلسفی امروز انجام داده‌اند. به طوری که در کنار تربیت شاگردان فراوان تاثیر زیادی بر عموم مردم و حتی نوجوانان گذاشته‌اند.

خسروپناه افزود: حکمت و فلسفه را باید از اهل آن یاد گرفت و نباید گفت که این شخص چه دین و آیینی دارد هر چند حکمت اصلی،‌ از انبیاء است و ما از سرچشمه حکمت آنها استفاده می‌کنیم.

وی در بیان دیگر ویژگی‌های استاد دینانی و اعوانی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های آنان این است که حکمت و فلسفه را از عقل گرفتند و با استدلال به آن رسیدند و فلسفه حکمت آنها پیوند وسیعی با دین دارد.

این استاد فلسفه و حکمت گفت: برخی شبهه می‌اندازند که فلسفه ضد دین است، اما باید گفت اصلا امکان ندارد فلسفه و حکمت ضد دین باشد.

انتهای پیام

کد N170410

وبگردی