آفتاب
سردار نامی:

راویان دفاع‌مقدس فهم مخاطب را نادیده نگیرند

راویان دفاع‌مقدس فهم مخاطب را نادیده نگیرند

همشهری آنلاین: یکی از رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) گفت: اثربخشی روایتگری در مناطق عملیاتی و یادمانی دفاع مقدس نیامند توجه به فهم و سطح آگاهی مخاطبان است.

دفاع > دفاع مقدس- همشهری آنلاین:
یکی از رزمندگان لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) گفت: اثربخشی روایتگری در مناطق عملیاتی و یادمانی دفاع مقدس نیامند توجه به فهم و سطح آگاهی مخاطبان است.

سردار رضا نامی - مدرس دانشگاه- در گفت‌وگو با ایسنا، افزود:البته چگونگی بکارگیری و عرضه آنچه در دوران دفاع مقدس به وسیله رزمندگان شکل گرفته است نیاز به کاری کارشناسانه دارد. از آنجایی که در داخل مناطق عملیاتی یکی از مؤلفه‌های تاثیرگذار بر عموم بازدید کنندگان، روایتگران هستند آنها باید چند نکته را مد نظر داشته باشند: اول آنکه بدانند سطح آگاهی و فهم هر یک از بازدید کنندگان متفاوت است بنابراین باید به گونه‌ای روایت کنند که فراتر یا پایین از سطح دانش و فهم مخاطبان نباشد.

وی با اشاره به ضرورت بیان واقع‌بینانه رویدادهای دفاع‌مقدس تأکید کرد:‌در روایت راویان جایی برای طرح مسائل و مشکلات سیاسی وجود ندارد.علاوه بر این هیچ یک از یگان‌های رزمی نباید مدعی چیزی باشند چرا که دفاع‌مقدس یک دفاع مردمی بود و تمام آحاد جامعه ایفای نقش کردند. توجه به این موارد سبب می‌شود افراط و تفریط‌های کلامی و توصیفی بسیار کاهش یابد. در این صورت است که مردم می‌توانند شرایط موجود در دوران دفاع مقدس را درک کنند و برای تربیت خود به سبک دفاع‌مقدس تلاش و برنامه‌ریزی داشته باشند.

سردار نامی اظهار کرد: در صورت جلوه دادن ماورایی آنچه در دفاع مقدس رخ داده است و غلو یا تحریف موضوعی از سوی راویان، در جامعه نسبت به دفاع مقدس نوعی بدبینی رواج خواهد یافت. در مقابل، هم اگر بی‌کم و کاست واقعیت‌های رفتاری، اخلاقی و حماسی رزمندگان را بیان کنند بدون شک هر انسان آزاده و حق‌طلب آن را خواهد پذیرفت.

این همرزم حاج احمد متوسلیان با بیان این که در بیان حماسی و احساسی مؤلفه‌های دفاع مقدس باید توازن وجود داشته باشد، گفت:اگرچه جنگ تحمیلی مملو از معنویت بود اما در کنار این مؤلفه، نبوغ نظامی، مهندسی، نوآوری و ابتکار عمل هم در سرلوحه کار فرماندهان و مدیران نظامی قرار داشت بنابراین اگر در بیان هر یک زیاده روی یا غفلت دیده شود ممکن است برداشت‌های مخاطبان از آنچه در جنگ شاهدش بودیم نادرست باشد.

سردار نامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: الگو قرار دادن سبک زندگی دفاع‌مقدس و رزمندگان اکنون به یک ضرورت فرهنگی تبدیل شده است. با توجه به اینکه در این چند سال اخیر حضور کاروان‌های راهیان نور در مناطق عملیاتی دفاع مقدس در سطح عموم جامعه و ملی رونق یافته است، باید از این بستر به وجود آمده نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

وی در پایان یادآور شد: دفاع مقدس این قابلیت را دارد که به عنوان سبک زندگی به جوانان و مردم جامعه معرفی شود. الگوهای رفتاری و عملی‌ای در دوران دفاع مقدس بروز و ظهور کرد که برای سالهای طولانی می‌تواند همه بخش‌های عمومی و حقوقی، اداری و نظامی کشور را سیراب کند.

کد N170368

وبگردی