آفتاب

دیده‌بان حقوق بشر گزارش کمیته پارلمانی کانادا را محکوم کرد

دیده‌بان حقوق بشر گزارش کمیته پارلمانی کانادا را محکوم کرد

دیده‌بان حقوق بشر گزارش کمیته ویژه پارلمان کانادا در خصوص خشونت‌ علیه زنان بومی را محکوم و اعلام کرد که این گزارش فاقد راهکارهای عملی و مناسب برای توقف خشونت‌ها علیه زنان بومی این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کمیته ویژه پارلمان کانادا در خصوص خشونت علیه زنان بومی گزارش جدید خود را پس از یک سال بررسی پرونده‌های خشونت علیه زنان بومی و گفت‌وگو با زنان و دختران قربانی این خشونت‌ها در کانادا به پارلمان ارائه داد.

مگان ریهود پژوهشگر حوزه حقوق زنان در دیده‌بان حقوق بشر در این باره گفت: پیشنهادات ضعیف این کمیته نشان دهنده پذیرش سطح بسیار بالای خشونت علیه زنان و دختران بومی در کانادا است.

وی ادامه داد: وضع کنونی موجود در کانادا نشان‌دهنده ناامنی کامل برای زنان و دختران بومی است که همواره با خطرات جانی مواجهند و هیچ نقطه‌ امنی در این کشور پیدا نمی‌کنند که بتوانند به آن پناه ببرند.

تحقیقات قبلی دیده‌بان حقوق بشر که در فوریه 2013 منتشر شد، نشان می‌داد پلیس کانادا به درستی از زنان و دختران بومی در برابر خشونت محافظت نمی‌کند و پرونده‌های شکایات آنها را به درستی مورد بررسی قرار نمی‌دهد.

این سازمان همچنین اسنادی منتشر کرد که نشان می‌داد پلیس خود مرتکب انواع خشونت شامل استفاده از ابزار اعمال فشار و آزار و اذیت‌های جنسی و فیزیکی علیه زنان و دختران بومی می‌شود. همچنین این اسناد نشان می‌داد که پلیس فاقد یک مکانیزم کارآمد برای رسیدگی به پرونده‌های خشونت علیه زنان بومی است و آنها هیچ مرجعی برای بررسی عملکرد پلیس به صورت مستقل ندارند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، پارلمان کانادا در فوریه 2013 این کمیته را که متشکل از همه احزاب است تشکیل داد تا به پرونده‌های قتل و ناپدید شدن‌های اجباری زنان بومی رسیدگی کند، راه‌حل‌های مناسب برای مبارزه با این خشونت‌ها را بیاید و همچنین ریشه‌های ادامه این خشونت‌ها را مورد بررسی قرار دهد، اما به دنبال انتشار گزارش این کمیته، دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که اگرچه تشکیل این کمیته در پارلمان یک گام مثبت است، اما این کمیته فاقد استقلال سیاسی کامل بوده و نتوانسته است پیشنهادات مناسبی برای حذف خشونت علیه زنان بومی ارائه دهد.

در گزارش این کمیته 16 توصیه شامل افزایش آگاهی در خصوص خشونت‌ها علیه زنان بومی، تعیین مجازات‌های مناسب برای عاملان این خشونت‌ها، تشکیل پایگاه داده برای ذخیره DNA افراد گمشده و ... ارائه شده است، اما دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که این پیشنهادات در مجموع به درستی نتوانسته‌اند راهکارهای مناسب برای حل این مشکل را ارائه کنند.

مجمع زنان بومی کانادا پیش از این آمارهایی را در مورد پرونده‌های خشونت علیه زنان بومی در سال‌های 1960 تا 2010 جمع‌آوری کرد که نشان می‌داد در طول این مدت 582 زن و دختر بومی در کانادا ربوده یا به قتل رسیده‌اند که 39 درصد از این حوادث پس از سال 2000 اتفاق افتاده است.

این در حالیست که بسیاری از این پرونده‌ها بدون رسیدگی و ناتمام باقی مانده‌اند. متاسفانه این مجمع به دلیل قطع کمک‌های مالی دولت کانادا منحل شد و اطلاعات درستی در مورد اینگونه حوادث از سال 2010 به بعد در دست نیست.

بیش از 10 کشور دنیا در بررسی دوره‌ای وضعیت حقوق بشر کانادا در شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد این مساله ابراز نگرانی کرده و از دولت کانادا خواستند تا هیاتی را جهت تحقیق در مورد این خشونت‌ها تشکیل دهد.

همچنین سازمان‌های مدافع حقوق زنان و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر درخواست‌های مشابهی را از دولت کانادا داشته‌اند، اما این کشور تاکنون به درستی به این درخواست‌ها پاسخ نداده است.

انتهای پیام

کد N170359

وبگردی