آفتاب

استان البرز با دهها اثر تاریخی و طبیعی درانتظار گردشگران نوروزی

استان البرز با دهها اثر تاریخی و طبیعی درانتظار گردشگران نوروزی

کرج- ایرنا- البرز، استان سی و یکم کشور این روزها با دهها اثر تاریخی و طبیعی همچون سال های گذشته آماده بازدید میلیون ها گردشگر نوروزی است.

به گزارش ایرنا، استان البرز که نام آن درزبان باستان هربرز( ˈ هرˈ به معنای کوه و ˈبرزˈ به معنای بلندی ) بوده ، با پنج هزارو 125 کیلومتر وسعه از شش شهرستان کرج، طالقان ، ساوجبلاغ ، نظرآباد ، فردیس و اشتهارد تشکیل شده است .

البرز با دومیلیون و 500 هزارنفر جمعیت پس ازتهران ، خراسان رضوی ، اصفهان و آذربایجان شرقی، پنجمین استان پرجمعیت ایران است .

قرارگرفتن در دامنه رشته کوه البرز زمستان های سرد و تابستان های معتدل را برای این استان رقم زده است .

البرز اگرچه به لحاظ وسعت کوچکترین استان کشور است ، اما دارای تنوع آب هوایی است .

وجود رشته کوه های پر برف البرز و از سوی دیگر مجاورت با دشتهای کویر از ویژگیهای خاص جغرافیایی این استان است.

گردشگران نوروزی دراین استان نوپا می توانند درکنارمحوطه های باستانی و بناهای تاریخی مربوط به دوران نوسنگی و عصر برنز، زیبایی های طبیعت حیرت انگیز را نیز نظاره گرباشند.

وجود رودخانه های آب شیرین مانند رودخانه کرج ، شاهرود، کردان و چشمه سارهای بسیار زیبا ، غارهای طبیعی ، آبشارهای مرتفع ، کوه های بلند و سر به فلک کشیده و استوار ، درختان کهنسال، پوشش گیاهی متنوع ، چشمه های آب معدنی با خواص درمانی ، البرز را به یکی از زیباترین استانهای گردشگری کشور تبدیل کرده است .

وجود جاذبه های گردشگری چون مناظر طبیعی – تاریخی محور کرج- چالوس در ارتفاعات البرز جنوبی ، هوای مطبوع و لطیف ، چشم اندازهای بدیع وفضای مناسب روستاهای کوهستانی ، از جمله عواملی است که موجب شده این استان هر ساله و به ویژه در ایام نوروز پذیرای هزاران میهمان و مسافر از داخل و خارج کشور باشد.

از دیگر جاذبه های این استان می توان به باغ سیب مهر شهر کرج ، کاخ تاریخی مروارید( کاخ شمس)، پارک خانواده جهانشهر، روستاری تاریخی آتشگاه، کاروانسرای شاه عباسی ، سد امیر کبیر، کاروانسرای ینگه امام ، پل تاریخی کرج، پیست اسکی دیزین ، پیست اسکی خور، کاخ سلیمانیه واقع در دانشکده کشاورزی ، آرامگاه شاهزاده سلیمان ، باغ لاله گچسر، دره ارنگه، دهکده واریان ، روستای برغان ، دریاچه سد طالقان ، روستای آغشت ، رودخانه کرج ، غار یخ مراد ، آبشار آدران، امامزاده زید ورحمان ، امامزاده ام کبری وام صغری و امامزاده عبدالقهار ،امامزاده بی بی سکینه خاتون ، دست کندها و کویر اشتهارد اشاره کرد.

گردشگران نوروزی علاوه بر مناطق و بناهای تاریخی موجود در استان می توانند از نزدیک زندگی ییلاق و قشلاق عشایر دراین استان رانظاره کنند.

استان البرز با داشتن ییلاق وقشلاق مناسب از دیر باز یکی از استان های مورد توجه عشایر بوده است ، عشایر البرز معمولا ییلاق خود را در جاده چالوس ، طالقان وایام قشلاق خود را در اشتهارد ، ساوجبلاغ و نظرآباد می گذارنند .

گردشگران ومسافران نوروزی درایام نوروزعلاوه برنظاره وآشنا شدن با زندگی عشایر می توانند از صنایع دستی عشایر شامل گلیم ، جاجیم ، سیاه چادر، قالی دستباف، بافتنی های سنتی و چوقا بافی نیز برای خود سوغاتی به یادگار ببرند.

گردشگران نوروزی نیزمی توانند باسفر به این استان سری به موزه تاریخ طبیعی وتنوع زیستی کرج با وسعتی در حدود یک هزار متر مربع واقع در پارک شهید چمران کرج زده واز انواع جانوران گروه پستانداران ، پرندگان خزندگان ، دوزیستان، ماهی ها، گیاهان ، حشرات، سنگ ها و کانی های موجود دراین موزه بازدید کنند .

همچنین موزه جانورشناسی استاد جلال افشار در محوطه دانشکده کشاورزی کرج که در سال 1309 توسط وزارت کشاورزی وقت و استاد جلا ل افشار تاسیس شده است می توانند جانوران و حیوانات از ماهی های مرکب خلیج فارس ، مرجان ها ، ستاره های دریایی ، پروانه ها و نیز 50 هزار نمونه حشره را نظاره گر شوند.

گردشگران نوروزی علاوه بر منابع طبیعی و تاریخی می توانند در منطقه چهارباغ کرج نیزبه بزرگترین نمایشگاه پرندگان زینتی و کمیاب در خاورمیانه با دوهزار گونه پرنده نادر از65 کشور جهان سری بزنند ودر فضای تفریحی ، آموزشی ساعاتی خوش را و به یادماندنی رابرای خود و خانواده رقم بزنند.

استان البرز حدود 400 اثر تاریخی و طبیعی دارد که بخش عمده آنها در دفاتر ملی به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز در خصوص آماده شدن استان البرز برای استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی به خبرنگار ایرنا گفت : از اواخر بهمن ماه سال جاری طرح نظارت ویژه بر دفاتر خدمات مسافرتی فعال در این استان آغاز شده است.

ˈ ابوالفضل عبیدیˈ افزود: در این طرح که با همکاری انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان آغاز شده و تا پایان فروردین سال 93 ادامه دارد بر نحوه ارایه بلیت های مسافرتی، همخوانی نرخ ها و خدمات در تورهای مسافرتی نظارت می شود.

وی بیان کرد: دراین طرح بازرسان روزانه بر فعالیت دفتر خدمات مسافرتی فعال دراستان نظارت می کنند.

عبیدی با اشاره به اینکه معاونت گردشگری این اداره کل در طول ایام تعطیلات نوروز آماده رسیدگی و پاسخگویی به شکایات شهروندان در زمینه ارایه خدمات دفاتر مسافرتی استان است گفت: معاونت گردشگری میراث فرهنگی البرز آماده رسیدگی و پاسخگویی به مشکلات احتمالی شهروندان دراستفاده ازخدمات دفاتر مسافرتی، اماکن اقامتی و پذیرایی است.

وی یادآور شد: همچنین درآستانه تعطیلات نوروز برای ارایه خدمات مناسب به مسافران و گردشگران نوروزی طرح نظارت برفعالیت مراکز اقامتی ، هتل ها و مراکز پذیرایی بین راهی نیز آغاز و در حال اجرا است .

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز برگزاری تورهای گردشگری نوروزی رایگان را یکی دیگر ازبرنامه های پیش بینی شده استان برای آشنایی مسافران نوروزی با جاذبه های طبیعی و تاریخی این استان برشمرد.

ˈ احمد ترکاشوندˈ گفت: این تورها با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و سایر ارگان ها از 25 اسفند ماه جاری تا 20 فروردین سال 93 برگزارمی شود.

وی اظهارکرد: 50 تورگردشگری یکروزه با کمک دفاتر نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی در شهرستانهای کرج، نظرآباد، اشتهارد، ساوجبلاغ، فردیس و طالقان در ایام نوروز پیش بینی شده است .

ترکاشوند با اشاره به اینکه دراین تورها گردشگران با اتوبوس به مناطق گردشگری اعزام می شوند، بیان کرد: به منظور برگزاری کیفی و ارتقای سطح اطلاع رسانی و امنیت این سفرها از راهنمایان مجرب و با تجربه استفاده می شود.

وی گفت: دراین تورها، بسته های فرهنگی گردشگری برای معرفی جاذبه های تاریخی، طبیعی، فرهنگی و معنوی استان در اختیار گردشگران قرارمی گیرد.

استان البرزبا وجود اینکه یک استان نوپا است اما از قدمت بالایی برخورداربوده و با توجه به نزدیکی به پایتخت و نیز قرار داشتن در مسیر14 استان شمالی و غربی کشور می تواند مقصدی برای گردشگری نوروزی باشد.

مسافران نوروزی می توانند حین عبور از این استان ازمراکز گردشگری، آثار تاریخی و طبیعی بکر این استان در جاده های مواصلاتی ، کرج - چالوس ، کرج- اشتهارد ، جاده برغان که یک راه دسترسی محلی به جاده اتوبان قزوین نیز دیدن و ساعاتی خوش را در این استان سپری کنند.

گزارش از: منیر ابراهیمی زاده

7421/ 691
کد N170009

وبگردی