آفتاب
حاشیه های دیداربا ظریف؛

روز تاریخی اشتون در تالار آیینه

روز تاریخی اشتون در تالار آیینه

تهران- ایرنا- کاترین اشتون مسوول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز روز تاریخی را در تالار آیینه وزارت امور خارجه تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اشتون که بعد از ظهر شنبه برای دیدار با مقامات ایران سفر خود به تهران را آغاز کرد، صبح امروز (یکشنبه) در نخستین دیدار رسمی خود با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره روابط دو جانبه، مسایل مهم منطقه ای و بین المللی و همچنین موضوع هسته ای گفت و گو کرد.

ساختمان شماره یک وزارت امور خارجه امروز یکی از شلوغ ترین روزهای خود را گذراند چرا که به دلیل اهمیت حضور نماینده اتحادیه اروپا در تهران جمع کثیری از رسانه های داخلی و خارجی برای پوشش این رویداد مهم حضور یافتند.

اشتون که با لباسی آبی همچون مانتو و شالی مشکی در این دیدار حضور یافته بود، حدود دو ساعت با ظریف مذاکره کرد.

این دو مقام ایرانی و اروپایی پس از این دیدار در نشست خبری مشترک با حضور نزدیک به 100 خبرنگار، عکاس و تصویربردار رسانه های داخلی و خارجی شرکت کردند و به پرسش های تعدادی از آنها پاسخ دادند.

به دلیل طولانی شدن مذاکرات ظریف و اشتون، نشست خبری مشترک نیز با تاخیر و در ساعت 10 و 35 دقیقه برگزار شد.

در کنار خبرنگاران مقیم در تهران، خبرنگارانی از انگلیس، ژاپن، چین و افغانستان در نشست خبری مشترک امروز حضور داشتند.

پیش از شروع نشست، مایکل مان سخنگوی اشتون با حضور در جمع خبرنگاران به پرسش های آنان پاسخ داد.

در نشست مشترک خبری ظریف و اشتون اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران شامل سیدعباس عراقچی،حمید بعیدی نژاد و مجید تخت روانچی و همچنین معاونین و دستیاران اشتون نیز حضور داشتند.

ظریف به اختصار به سوال های خبرنگاران پاسخ داد و در جواب پرسش های مکرر از آنها می خواست که پاسخ سوالات خود را از خانم اشتون بگیرند.

در ابتدای نشست نیز ظریف از خبرنگاران خواست تا به دلیل کمبود وقت و نزدیک شدن به دیدار اشتون با رییس جمهوری کشورمان، تنها دو سوال پرسیده شود که خبرنگار واحد مرکزی خبر و «لیز دوست » خبرنگار ارشد بخش بین المللی بی.بی .سی که برای پوشش این نشست به تهران سفر کرده بود، سوالات خود را مطرح کردند.

سفر اشتون به تهران امروز پایان می یابد و قرار است اشتون امشب تهران را به مقصد اصفهان ترک کند.

وی به دعوت رسمی دکترمحمدجواد ظریف وزیرخارجه کشورمان برای نخستین بار به ایران آمده است.

اشتون عصر روز گذشته (شنبه) در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی از اتحادیه اروپا به تهران سفر کرده است، در بدو ورود به فرودگاه مهرآباد مورد استقبال عراقچی معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه قرار گرفت.

در سفر مسوول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران با مقامات ایرانی، درباره ابعاد مختلف روابط جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا و موضوع هسته ای گفتگو می شود.

اشتون پس از دیدار با ظریف به نهاد ریاست جمهوری رفت و با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی گفت و گو کرد.

سیام2**9173**1336
کد N169983

وبگردی