آفتاب

بزرگترین ایمان جهادی استقلال مالی است/ «ترجمه انسان 250 ساله» به زبان عربی

بزرگترین ایمان جهادی استقلال مالی است/ «ترجمه انسان 250 ساله» به زبان عربی

موسسه ایمان جهادی از ترجمه کتاب «انسان 250 ساله» به زبان عربی و توزیع آن در کشورهای سوریه، عراق، لبنان و کشورهای منطقه خلیج فارس خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دهمین نشست «صبح ناشر» صبح روز یکشنبه 18 اسفد با حضور حسن ادیب زاده مدیر موسسه نشر ایمان جهادی در مرکز فرهنگی رسانه‌ای شیرازه برگزار شد.

وی در این نشست با بیان اینکه این موسسه از سال 83 و پس از برگزاری اردوهای جهادی کار خود را شروع کرد، اظهار داشت:  با فوت حاج عبدالله والی جرقه‌ای برای ما زده شد و کارمان را از تدوین زندگی نامه ایشان شروع کردیم. کار بر روی زندگی نامه حاج عبدالله والی حدود 3 سالی طول کشید و نهایتا در سال 89 این کتاب به چاپ رسید.

ادیب‌زاده با اشاره به کتاب «تا خمینی شهر» که به شرح زندگی و فعالیت‌های مرحوم حاج‌عبدالله والی می‌پردازد اظهار کرد: در زمان انتشار این کتاب بسیازی از مردم منظقه گله داشتند که چرا از گذشته و شیوه زندگی قدیم مردم بشاگرد در کتاب تصویر بد و سیاهی ارائه شده است اما ما برای دوستان توضیح دادیم که این تصویر نمایشگر ظلمی بود که تا  پیش از انقلاب توسط نظام شاهنشاهی به مردم منطقه روا داشته بود و اعتقاد مردم به ولایت بود که فردی چون حاج عبدالله والی  را به این منطقه آورد و به خاکش چسباند.

وی افزود: ما از سال 88 و پس از چاپ این کتاب رفته رفته احساس کردیم که شان حضرت آقا (مقام معظم رهبری) تنها در عنوان رهبری سیاسی نیست. ایشان حرف‌ها و سخنرانی‌هایی دارند که عادی نیست و دریایی از معارف در آن نهفته است. این ما را واداشت تا در سخنرانی‌های ایشان در سال‌های قبل و بعد از انقلاب تاملی بکنیم و نتیجه آن ما را شوکه کرد. به واقع فهمیدیم که در حق ایشان ظلمی روا شده که وجهه روحانی بودنشان را زیر سوال برده است. شاید همه ما بگوییم که شهید مطهری و شهید بهشتی متفکران انقلاب اسلامی بوده‌اند. اما ما در مطالعاتمان روی سخنرانی‌های ایشان به این نتیجه رسیدم که حضرت آقا هم‌طراز شهید مطهری در شکل دهی تفکر انقلاب اسلامی نقش داشته‌اند و این مساله در حال فراموشی است.

ادیب زاده ادامه داد: استدلال ما این است که سخنان رهبری معارف عظیمی دارد که با باقی تفکرات مشابه دارای تفاوت قابل اعتنایی است. ایشان در هر فازی از تفکر که وارد شده‌اند یک راهکار عملی برای تحقق آن ارائه داده‌اند و مبتنی بر راهبرد و عملگرایی اظهار نظر می‌کنند. همین مساله است که برای ما حائز اهمیت به شمار می‌رود. تفکرات ایشان به شکلی است که غیر مسلمانان نیز می‌پذیرندش. به عبارت ساده تر جنس این تفکر به شکلی است که در هر بخشی که حس می‌کنیم نمی‌توانیم جوابی مشخص دریافت کنیم با ورود نگاه رهبری، مشکلات آن بخش حل می‌شود.

وی در ادامه فعالیت‌های موسسه ایمان جهادی و دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری را مستقل از هم خواند و گفت: ایشان دفتر نشری دارند که کار تعریف شده خاص خودش را دارد، این دفتر یک محل حاکمیتی و رسمی است که وظایف بالادستی و خاص خودش را داد ولی ما در بدنه مردم و به صورت خصوصی و بدون وابستگی به نهادی در حال نشر تفکرات و اندیشه‌های حضرت آقا هستیم. البته برای انتشار کتاب‌هایمان با دفتر نشر تعامل مستمر داریم و خود آنها نیز بسیاری از کارهای ما را مورد توجه قرار می‌دهد و حتی در فهرست فروش خود قرار می‌دهند.

مدیر موسسه ایمان جهادی تصریح کرد: یکی از بزرگترین شعارهای ما استقلال مالی‌مان است. ماهم نسبت به بیرون از موسسه و هم نسبت به کتاب‌هایمان از نظر مالی مستقل هستیم. وابسته مالی به هیچ تشکیلاتی نیستیم و از همان ابتدا موسسه را با نیت خیره و باسرمایه‌ای ناچیر به راه انداختییم و امروز نیز از راه کمک خیرین فرهنگی و نیز افزایش سرمایه از محل تولیداتمان کارمان را ادامه می‌دهیم . در مورد کتاب‌ها و قیمتشان نز باید بگویم که درآمد ناشی از فروش این آثار تنها صرف تولید آثار دیگری می‌شود و این درآمد به هیچ عنوان به خرج سایر هزینه‌های موسسه نمی‌آید و آنها از محل دیگری تامین می‌شود. باورمان این است که کتاب به بهانه تامین مخارج ما نباید گران شود و مخاطبش را از دست بدهد.

ادیب زاده افزود: کتاب‌های موسسه در حال رسیدن به مرز شمارگان 300 هزار نسخه است و از این تعداد تنها نزدیک به 25 درصد فروش آنها سازمانی بوده که در مورد همه کتاب‌ها هم رخ نداده است. ما ادعای فرار از خریدهای سازمانی را نداریم. اما دنبالش هم نیستیم. باور ما این است که مردم اگر کتاب‌های خوب ببینند آن را می‌خرند و مساله اصلی در معرفی نشدن آثار خوب به آنهاست.

وی در ادامه به ماجرای انتشار کتاب انسان 250 ساله اشاره کرد و گفت: این کتاب از زمان انتشارش در مرداد 90 تا الان 32 چاپ و شمارگان 96 هزار نسخه را تجربه کرده است و در چاپ جدیدش شمارگان 100 هزار نسخه را رد می‌کند. ما در مورد ائمه اطهار(ع) کتاب کم نداریم اما نظام فکری مقام معظم رهبری در این کتاب مهم و قابل توجه است.

ادیب زاده همچنین به کتاب دغدغه‌های فرهنگی در بیانات مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: یادم هست در جلسه‌ای با دوستان بودیم که متن این سخنرانی به دست ما رسید؛ متنی که تا پیش از این منتشر نشده بود. این متن نظام فکری ما و موسسه را دگرگون کرد چرا که حضرت آقا از مسئولین فرهنگی کشور با تعبیر اصحاب بدر یاد کرده بود و سخنانشان نیز بسیار در خور اعتنا بود. این کتاب پس از انتشار تاکنون در 23 نوبت تجدید چاپ شده و شماگان 75 هزار نسخه را تجربه می‌کند.

این فعال فرهنگی در ادامه با اشاره به کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» نیز گفت: مقام معظم رهبری در سال 53 و در مسجدی در مشهد و طی 30 جلسه به شرح درسی در مورد بیان قرآن در طرح اصول و عقاید می‌پردازد و استقبال از آن به جایی می‌رسد که مردم چند ساعت قبل از شروع جلسه در پارکینگ پشت مسجد هم جا می‌گیرند تا این سخنرانی را بشوند. حضرت آقا حتی از برخی می‌خواهند تا در ابتدای هر چلسه خلاصه‌ای از درس جلسه قبل را کنفرانس دهد و این خلاصه‌ها به صورت پلی‌کپی نیز منتشر و به فروش می‌رسید تا هزیته چاپ جزوه روز بعد را فراهم کند. البته از آن 30 جلسه قبلا خلاصه‌ای منتشر شده بود اما ما پس از پیگیری هایمان به آقای سادات فاطمی رسیدیم که مسئول ضبط صدای این 30 جلسه بوده و او نوارهایش را به ما داد تا این سخنرانی‌ها پیاده شود و در نهایت پس از بیش از یک‌سال کار بر روی این سخنرانی‌ها منجر به تولید این کتاب شد که با فرمی چاپ شده که بسیار نزدیک به فرم چاپ‌های قدیمی است تا اصالت مطلب در ذهن مخاطب تداعی شود.

مدیر موسسه ایمان جهادی همچنین به فروش 24 هزار عنوانی از کتاب خانواده اشاره کرد و گفت: برای ایام نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز  کتابی با عنوان «از حراره تا تهران» را تدارک دیده‌ایم که به صورت بیان روایی ماجرای سفر و سخنرانی مفصل مقام معظم رهبری در احلاس عدم تعهد در سال 65 و نیز سخنرانی ایشان در سال 92 در همین اجلاس در تهران را بیان می‌کند.

وی افزود: : این کتاب 320 صفحه ای ماجرای ابتدای سفر عجیب حضرت آقا را به زیمبابوه روایت می‌کند. ایشان در این سفر دیدارهای تأثیرگذاری دارند که تمام آنها در این کتاب آمده. این سخنرانی یک ساعت و 20 دقیقه بوده که بسیار محتوایی است. پس از سخنان ایشان حتی فیدل کاسترو از این بیانات تعریف کرد و می‌گوید؛ متن سخنان معظم‌له را گرفتم تا بارها و بارها آن را مطالعه کنم. این کتاب همچنین به سرنوشت برخی از موضوعات مانند آپارتاید و یا فلسطین و نیز نظام سلطه جهانی در سال‌های پس از این سخنرانی تا به امروز هم در قالب یک بیان روایی اشاره می‌کند.

ادیب زاده همچنین از ترجمه کتاب انسان 250 ساله توسط جمعیت معارف لبنان به زبان عربی خبر داد و گفت: چاپ نخست از این کتاب با شمارگان 10 هزار نسخه  چاپ شده و کتاب در حال نزدیک شدن به تجربه چاپ دوم خودش است و الان اطلاع دارم که این کتاب در سوریه و عراق و لبنان و برخی کشورهای خلیخ فارس هم حضور دارد.

کد N169878

وبگردی