آفتاب

٦٦ درصد از آمار زندانیان مربوط به مواد مخدر است

٦٦ درصد از آمار زندانیان مربوط به مواد مخدر است

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان، گفت: در حال حاضر ٦٦ درصد از آمار زندانیان به طور مستقیم و غیرمستقیم به مواد مخدر مربوط می‌شود که این آمار بسیار نگران‌کننده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کردستان، بابایی در میزگرد تخصصی نقد و بررسی اقدامات مقابله با عرضه مواد مخدر استان کردستان اظهار کرد: در زمینه مواد مخدر باید سه محور مقابله، نجات و پیشگیری مورد توجه قرار گیرد و هیچ کدام از آنها مغفول نماند.

وی افزود: بر اساس آمار ٣٠ درصد سرقت‌های خرد و ١٥ درصد توهین و ضرب و جرح توسط معتادان صورت می‌گیرد و ١٥ درصد افرادی که در رابطه با مواد مخدر در زندان بسر می‌برند، به جرم نگهداری مواد است. بر اساس مواد ١٥ و ١٦ قانون مبارزه با مواد مخدر که در سال ٨٩ مورد بررسی قرار گرفت، معتادان مجرم نیستند بلکه بیمار هستند و باید راهکارها و اقداماتی برای درمان آنها ارائه شود.

وی بیان کرد: طبق این قانون باید مراکز درمانی فعال شوند که متاسفانه بعد از گذشت سه سال از تصویب این قانون در استان کردستان، مراکز درمانی برای نگهداری معتادان فعال نیستند. عدم فعالیت مراکز درمانی معضلاتی را برای دستگاه قضایی و انتظامی استان ایجاد کرده است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کردستان گفت: معتادانی که توسط نیروهای پلیس دستگیر می‌شوند به دلیل نبود مرکزی برای نگهداری و درمان آنها بعد از مدت کوتاهی آزاد می شوند و امنیت اجتماعی را تهدید می کنند.

وی با انتقاد از اینکه در زمینه ایجاد مراکز درمان معتادان هیچ اقدامی صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی با جدیت در زمینه مقابله با عرضه مواد مخدر اقدام می کند، به‌طوری که در سال گذشته ٢٠ فقره حکم اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدر روانگردان صادر شده است.

بابایی یادآور شد: اجرای مواد ١٥ و ١٦ قانون مبارزه با مواد مخدر برای کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از عرضه و مصرف مواد مخدر ضروری است و باید در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N169854

وبگردی