آفتاب
نادران در تذکر آئین نامه ای:

مبارزه با فساد در جلسه عمومی و با کف زدن شدنی نیست/ چه کسی نمی‌گذارد عاملان فساد کرسنت علنی شوند؟

مبارزه با فساد در جلسه عمومی و با کف زدن شدنی نیست/ چه کسی نمی‌گذارد عاملان فساد کرسنت علنی شوند؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: دیروز رئیس جمهور فرمودند نام مفسدان اقتصادی را باید رسانه ها بر سر زبان بیاورند نه اینکه در جیب دستگاه قضا باشد؛ سوال من از ستاد کرسنت بوده، اما چرا اجازه نمی دهند افراد مرتبط با کرسنت نامشان از تریبون مجلس مشخص شوند، تا روشن شود چه کسی مانع این کار می شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس در تذکر آیین نامه ای گفت در ماده 197 آیین نامه داخلی در صورتی که نمایندگان نسبت به اجرای آیین نامه داخلی مجلس تخلفی را که مربوط به همان جلسه باشد مشاهده کنند حق دارند بلافاصله مورد تخلف را قبل از رأی گیری اعلام کنند و اگر مربوط به آن جلسه نباشد بعد از نطق و قبل از پایان جلسه اعلام کنند. همچنین در ماده 29 آیین نامه داخلی نیز ساز و کار سئوال از وزرا را مشخص کرده است که طبق اصل 88 قانون اساسی وزیر مورد سئوال مکلف است حداکثر ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ سوال در مجلس حضور یافته و به سوال پاسخ دهد مگر آنکه به طور رسمی و با عذر موجه تقاضای تاخیر حداکثر 10 روز را داشته باشد.

وی افزود: در تبصره دو آیین نامه داخلی مجلس نیز تکلیفی را برای هیات رئیسه مجلس مکلف است هر گاه تعداد سئوالات قابل طرح در صحن علنی ایجاب نماید، یک جلسه علنی در هفته را به پاسخگویی به سئوالات اختصاص دهد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: شما می دانید که سئوالاتی که ما تقدیم مجلس کرده ایم و به کمونسیون ها رفته و مراحل خود را طی کرده است و تقدیم هیات رئیسه شده بعضا نزدیک شش ماه است که از آنها زمان می‎گذرد.

نادران با بیان اینکه طبق آیین نامه وزیر 10 روز فرصت داشته که به مجلس ارجاع کند، گفت: اگر تعداد سوالات به حدی برسد که اکتفا کند در یک جلسه مطرح شود هیات رئیسه برای اینکه به تاخیر نیفتد، مکلف است در هفته یک روز 0ا سوال برای نمایندگان از وزرا اختصاص دهد تا حق نظارتی نمایندگان ضایع نشود.

نادران ادامه داد: دیروز رئیس جمهور فرمودند نام مفسدان اقتصادی را باید رسانه ها بر سر زبان بیاورند نه اینکه در جیب دستگاه قضا باشد؛ سوال من از ستاد کرسنت بوده، اما چرا اجازه نمی دهند افراد مرتبط با کرسنت نامشان از تریبون مجلس مشخص شوند، تا روشن شود چه کسی مانع این کار می شود.

وی با طرح این سوال که چه کسی مانع این کار می شود دولت یا هیات رئیسه مجلس گفت: آقای دکتر توکلی 650 میلیون یورویی را که به یکنفر داده شده بود را علنی کردند و آن را بر مناره مجلس گفتند، اما دولت چه واکنشی نشان داد؟

نادران افزود: همین امروز شما مرقومه آقای توکلی را دیدید، برخلاف آنچه منتقدین ژنو 2 را به بی سوادی متهم می کنند ما باید کشف کنیم که چهار شرکت آمریکایی مجاز شدند به ما کالای اساسی بفروشند.

نماینده مردم تهران با بیان اینکه این مسائل باید در صحن علنی مجلس مطرح شود، ادامه داد: مبارزه با فساد با شعار و در جلسه عمومی با کف زدن نیست، باید ریشه ای و اساسی با آن مبارزه شود.

وی گفت: اگر اجازه ندهید سوال از وزرا مطرح شده و پاسخ از آن گرفته شود تا ریشه های فساد مشخص شود، نمی توان با فساد مبارزه کرد.

نادران ادامه داد: همین هفته یک سوال در دستور مجلس بوده که امروز باید مطرح می شد اما اگر بنا بر این است که طراح سوال منصرف شود چرا درست روز طرح سوال این مساله اتفاق بیفتد، دو روز زودتر این کار را انجام می دادند تا سوال نفر بعدی در دستور قرار می گرفت. سوال من از کرسنت در نوبت اول بود، اما دلیل این تاخیرات را نمی دانم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: انتظار دارم هیات رئسه به وظیفه خود عمل کند و مساله مبارزه با فساد اقتصادی به توپی تبدیل نشود که گاهی در زمین مجلس و گاهی در زمین دولت باشد.

به گزارش مهر، حجت الاسلام ابوترابی فرد که ریاست این جلسه را برعهده داشت در پاسخ به این تذکر گفت: تذکر شما وارد است، بحث مبارزه با فساد کلیدی و مهم است قطعا سوال همکاران و تخصیص وقت برای بررسی آن نیز در این زمینه می تواند کمک جدی داشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که در هیات رئیسه پیرامون این مساله بحث شده تا مشخص شود چگونه می توان تدبیری برای اختصاص فرصت بیشتری به این مساله اندیشید.

کد N169813

وبگردی