آفتاب
نماینده فریمان در تذکری خواستار شد

ستاد بحرانی در استان خراسان رضوی برای حل بحران دامداران و کشاورزان تشکیل شود

ستاد بحرانی در استان خراسان رضوی برای حل بحران دامداران و کشاورزان تشکیل شود

نماینده مردم فریمان در مجلس خواستار تشکیل ستاد بحران در استان خراسان رضوی و تامین و تخصیص بودجه لازم برای کمک به دامداران و کشاورزان به صورت تامین علوفه و پرداخت نقدی خسارات وارده به مردم این منطقه شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، احمد سجادی در تذکری شفاهی در صحن علنی امروز (یکشنبه) با بیان اینکه استان خراسان رضوی با پدیده خشکسالی صددرصدی دسته و پنجه نرم می‌کند، گفت: این خشکسالی، خشکسالی بی‌سابقه‌ای است به طوریکه میزان بارندگی در زمستان 92 با کاهش بی‌سابقه 90 درصدی روبرو بوده است.

وی افزود: از طرف دیگر سرمای هوا با 27 درجه زیر صفر مردم، کشاورز و دامدار را فلج کرده است. خشکسالی‌های پی در پی کشاورزی دیم را به میزان صددرصد از بین برده و کشاورزی آبی به علت سرما و یخبندان شدید در زمستان امسال از بین رفته است.

به گفته نماینده فریمان، مردم شهرستان‌های سرخس و فریمان که شغل اصلی‌شان دامداری و کشاورزی است با بحران شدید روبرو هستند.

سجادی با بیان اینکه بحران خشکسالی ضربه سنگینی به دامداران و کشاورزان وارد کرده است، افزود: کشاورزان و دامداران دیگر توان زندگی در پایین‌ترین سطح را هم ندارند. آنها هر آنچه داشته‌اند برای تامین علوفه دام‌هایشان هزینه کرده‌اند.

وی با انتقاد از قیمت‌های سنگین علوفه، گفت: جو تنی یک میلیون و 200 هزار تومان، ینجه تنی یک میلیون تومان، گندم تنی یک میلیون و 300 هزار تومان از یک طرف و کاهش قیمت دام‌ها و عدم توجه و حمایت دولت و تامین علوفه مورد نیاز دامداران در کنار پرداخت نکردن وام‌های بلاعوض و قرض‌الحسنه باعث از بین رفتن دامداری و کشاورزی به طور کامل شده است. این رویکرد باعث پوچ و تخلیه روستاهای منطقه می‌شود.

نماینده مردم فریمان در مجلس خواستار تشکیل ستاد بحران در استان خراسان رضوی و تامین تخصیص بودجه لازم برای کمک به دامداران و کشاورزان به صورت تامین علوفه و پرداخت نقدی خسارات وارده به مردم منطقه شد.

سجادی همچنین از وزرای کشاورزی و کشور خواستار تشکیل چنین ستادی شد.

وی ادامه داد: بی‌توجهی مسئولان و اساتید اقتصادی و ستاد بحران کشور در کنار برگزاری همایش‌های متعدد و شکیل و تجلیل‌ها و تعریف‌های بی‌شمار را در حالی شاهدیم که هیچ همایشی در حمایت از بخش اصلی تولید یعنی کشاورزی و دامداری برگزار نمی‌شود.

نماینده مردم فریمان اضافه کرد: بی‌مهری به کشاورزان و دامداران بحران زده از خشکسالی شدید و سرما و یخبندان، ظلم و بی‌عدالتی به آنهاست و مغایر مخالف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. این بی‌توجهی و از بین رفتن کشاورزی و دامداری در کنار شعارهای حمایتی و اقتصاد مقاومتی توسط دولت همان مثلی است که می‌گوید قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را.

انتهای پیام

کد N169706

وبگردی