آفتاب
معاون نظارت مجلس خبر داد

تعداد تذکرات نمایندگان به دولت یازدهم نسبت به دولت قبل افزایش یافته است

تعداد تذکرات نمایندگان به دولت یازدهم نسبت به دولت قبل افزایش یافته است

معاون نظارت مجلس با ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی از افزایش تعداد تذکرات به وزرای دولت یازدهم نسبت به دولت قبل خبر داد و افزود: در بخش سوال از وزرا نیز مجلس خود را آماده طرح دو سوال از وزرا در صحن علنی مجلس می‌کند.

معاون نظارت مجلس با ارائه گزارشی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی از افزایش تعداد تذکرات به وزرای دولت یازدهم نسبت به دولت قبل خبر داد و افزود: در بخش سوال از وزرا نیز مجلس خود را آماده طرح دو سوال از وزرا در صحن علنی مجلس می‌کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین مظفر در جمع خبرنگاران گفت: هفتمین گزارش نظارتی مجلس از عملکرد نظارتی قوه مقننه مورخ هفتم آذر لغایت ششم اسفندماه را پوشش می‌دهد. طی این مدت نمایندگان 1213 تذکر به هیات وزیران دولت یازدهم تذکر دادند که تعداد تذکر به رییس‌جمهور 196، به وزیر راه و شهرسازی 141 و به وزیر صنعت، معدن و تجارت 120 است. همچنین وزیر دفاع و پشتیبانی با دو سوال کمترین تعداد تذکرات داده شد.

وی افزود: تعداد تذکرات به دولت یازدهم نسبت به دولت دهم افزایش یافته است.

معاون نظارت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: البته با مقایسه عملکرد نظارتی مجلس بین سه ماهه دوم و سوم اجلاسیه دوم میزان تذکر نمایندگان به وزرا و رییس‌جمهور با کاهش 15 درصدی روبرو شده است.

مظفر با اشاره به تعداد سوالات مجلس از وزرا و رییس‌جمهور، گفت: از آذرماه تا اسفندماه سال جاری در مجموع 191 سوال به هیات رییسه مجلس تقدیم و به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع شد. از مجموع سوالات ارجاعی به کمیسیون‌ها 9 سوال در مراحل مختلف خاتمه یافت. یک سوال با درخواست نماینده سوال‌کننده به تعویق افتاد و 179 سوال در مراحل رسیدگی در کمیسیون قرار دارد.

وی از در دستور بودن دو سوال از وزرای دولت یازدهم در آینده نزدیک خبر داد و افزود: دو سوال به دلیل اقناع نشدن نمایندگان سوال‌کننده آماده طرح در صحن علنی مجلس است.

معاون نظارت مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر جهاد کشاورزی با 28 سوال و وزیر دفاع بدون سوال بیشترین و کمترین وزرای دولت یازدهم از نظر سوالات مجلس روبرو شدند.

مظفر مجموع کل سوالات مجلس نهم از دولت یازدهم را 467 سوال اعلام کرد که از این تعداد چهار سوال به صحن علنی آمد که منجر به صدور سه کارت زرد به وزرای اقتصاد، علوم و فرهنگ و ارشاد اسلامی از مجلس شده و وزیر نیرو موفق به اقناع نمایندگان شد.

وی تصریح کرد: طی مدت مذکور چهار قانون به رییس‌جمهور ابلاغ شد که یک قانون سر موعد پنج روزه قانونی توسط رییس‌جمهور ابلاغ شد و سه قانون نیز با تاخیر 33 روزه ابلاغ شد.

معاون نظارت مجلس شورای اسلامی نظارت بر تصویب آیین‌نامه‌های قوانین را از دیگر بخش‌های گزارش معاونت نظارت مجلس برشمرد و افزود: بسیاری از قوانین مجلس به دلیل نوشته نشدن آیین‌نامه‌های اجرایی قابلیت اجرایی خود را از دست می‌دهند. طی مدت مذکور سیزده قانون ابلاغ شد که نیازمند نوشته شدن یازده آیین‌نامه توسط دستگاه‌های اجرایی بود ولی تا این لحظه هیچ یک از این آیین‌نامه‌ها نوشته نشده است.

مظفر تعداد آیین‌نامه‌های قوانین مصوب مجلس نهم از ابتدای شکل‌گیری را 83 آیین‌نامه عنوان کرد و افزود: بخش زیادی از این آیین‌نامه‌ها که هنوز نوشته نشده است در دولت دهم اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به تعداد تقاضاهای تحقیق و تفحص مجلس نهم از مورخ آذر ماه لغایت اسفندماه سال جاری، گفت: طی این مدت دوازده تحقیق و تفحص به هیات رییسه تقدیم شده است که شامل تحقیق و تفحص از عملکرد استانداری اردبیل، بانک کشاورزی، دانشگاه پیام نور، صندوق بازنشستگی کشوری، شهرداری تهران، صداوسیمای مرکز اردبیل، وزارت نیرو، دانشگاه جامع علمی کاربردی، امور مربوط به مناطق آزاد، بانک مسکن، نحوه تامین و تخصیص سبد کالا و عملکرد سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است.

معاون نظارت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مجموع در مدت هجده ماهه عمر مجلس نهم تعداد 81 تقاضای تحقیق و تفحص به هیات رییسه تقدیم شد که مقایسه آن با مدت مشابه در مجلس هشتم رشد 2/3 برابری درخواست‌ها را نشان می‌دهد.

مظفر از مفتوح بودن پرونده 41 تحقیق و تفحص در هیات‌های تحقیق و تفحص مجلس خبر داد و افزود: 9 پرونده در هیات رییسه، 30 پرونده مختومه و 42 پرونده مفتوح است.

وی از دریافت 1174 فقره شکایت از سوی کمیسیون اصل 90 مجلس نهم طی دوره آذر لغایت اسفند سال جاری خبر داد و افزود: از این تعداد ، 876 شکایت در صلاحیت رسیدگی کمیسیون قرار گرفت، 539 جوابیه شکایت صادر شد، 67 سوال به دستگاه‌ها ارسال شد، 468 شکایت با راهنمایی شکات مختومه شد، 14 شکایت بایگانی شد، 28 پرونده به دعوت از شاکی و متشاکی منجر شد و 196 پرونده شکایت در نوبت رسیدگی کمیسیون اصل 90 قرار دارد.

معاون نظارت مجلس شورای اسلامی در عین حال از عضویت 250 نماینده در 73 مجامع، شوراهای اسلامی و هیات‌های ملی خبر داد.

انتهای پیام

کد N169594

وبگردی