آفتاب
رییس دادگستری فارس:

اقدامات واکنشی ریشه جرم را نمی‌خشکاند

اقدامات واکنشی ریشه جرم را نمی‌خشکاند

رییس کل دادگستری استان فارس گفت: آسیب‏‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، زنان و کودکان خیابانی، ولگردی و تکدی‎گری و در نهایت وقوع جرم حکایت از وجود مشکلات در جامعه دارد.

رییس کل دادگستری استان فارس گفت: آسیب‏‌های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، زنان و کودکان خیابانی، ولگردی و تکدی‎گری و در نهایت وقوع جرم حکایت از وجود مشکلات در جامعه دارد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، ذبیح‌الله خدائیان در جمع اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس، گفت: کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی زمانی محقق خواهد شد که ریشه‌ها، علل و عوامل جرم‌زا برطرف شوند.

وی ادامه داد: رفع این عوامل وظیفه بخش‌های مختلف جامعه اعم از دولتی و خصوصی است؛ چرا که عوامل ریشه در بخش‌های مختلف دارند.

رییس کل دادگستری فارس بیان کرد: وجود طلاق نشان می‌دهد که افراد نسبت به نهاد خانواده به عنوان اساس و بنیان جامعه، توجه کافی نمی‌کنند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس تصریح کرد: باید بررسی شود چه چیزهایی بنیان خانواده را تهدید می‌کند، آیا اعتیاد یکی از زوجین یا بیکاری یا پدیده فرهنگی در این روند تاثیرگذار هستند. از این رو تا زمانی که همه احساس مسئولیت نکنند نمی‌توان امیدوار به کاهش جرایم و آسیب های اجتماعی شد.

وی با طرح این سؤال که آیا تنها با اعمال مجازات و بدون قطع ریشه جرایم می توان امید به کاهش جرم داشت، تاکید کرد: اگر با این روش جرائم نیز کاهش یابند این امر مقطعی است و دائمی نخواهد بود.

خدائیان در ادامه افزود: در این که اقدامات واکنشی و برخوردی با مجرمان تأثیرگذار است شکی نیست ولی این برخورد اثر دائمی ندارد، زیرا ریشه جرم را نمی خشکاند.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس همچنین ادامه داد: با افزایش رشد نرخ تورم و آمار بیکاری حتی با وجود شدت اعمال مجازات ما همچنان شاهد افزایش جرائمی مانند سرقت هستیم که این امر توجه بیشتر متولیان امور اقتصادی و فعالیت و احساس مسئولیت بیشتر مسئولان را طلب می‌کند.

خدائیان گفت: داشتن جامعه‌ای پویا و رو به رشد مستلزم احساس مسئولیت همه مسئولان بخش‌های دولتی و خصوصی است و تا این امر مهم تحقق نیابد کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی محقق نخواهد شد.

رییس کل دادگستری فارس خواستار توجه و همکاری همه مسئولان استانی به امر پیشگیری از جرم و آسیب های اجتماعی شد.

انتهای پیام

کد N169552

وبگردی