آفتاب

رهبر راست افراطی اوکراین نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود

رهبر راست افراطی اوکراین نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود

رهبر راست افراطی اوکراین با اعلام اینکه برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌شود، حمله انتقادآمیزی را علیه دولت جدید کی‌یف به راه انداخت و این در حالی است که وی کمک کرد تا این دولت جدید از طریق اعتراضات خیابانی روی کار آید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، دیدگاه‌های ناسیونالیستی افراطی دمیترو یاروش، رهبر راست افراطی اوکراین سبب می‌شود تا شانس پیروزی وی در انتخابات 25 مه سال جاری میلادی زیاد نباشد، اما اظهاراتش حاکی از افزایش تفرقه میان وی با دیگر رهبران جنبش اعتراضی حکایت دارد که ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوروی سابق اوکراین را در 22 فوریه سال جاری میلادی سرنگون کردند.

این رهبر رک جنبش شبه‌نظامی "رایت سکتور" با وجود آنکه از سوی روسیه به اتهام تحریم تروریسم تحت تعقیب است‌، مبارزات انتخاباتی خود را اعلام کرد. یاروش در کنفرانسی خبری گفت: من برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد می‌شوم.

یاروش سپس شروع به انتقاد از رهبران دولت جدید کی‌یف کرد که با وی در حمایت از اعتراضات علیه یانوکوویچ متحد شده بودند.

وی گفت: در حال حاضر شاهد فقدان مهارت هستیم، انتصاب‌های دولتی شدیدا حیرت‌آور است و در حال حاضر از دست رفتن تدریجی اطمینان عمومی وجود دارد.

در دولت آرسنی یاتسنیوک، نخست‌وزیر اوکراین که پس از سرنگونی یانوکوویچ زمام امور کشور را به صورت موقت به عهده گرفته، یاروش به عنوان معاون وزیر شورای امنیت و دفاع، عالی‌ترین هیات امنیتی اوکراین منصوب شد.

اما وی شکایت کرده که دولت،‌ جزئیاتی را درباره اینکه چطور دست‌کم 95 تن در درگیری با ماموران پلیس یا توسط تیراندازان کمین کرده در جریان اعتراضات کشته شدند، منتشر نکرده و گفت: جای تعجب دارد که هیچ یک از مجرمان که قهرمانان ما را کشتند، محکوم نشده‌اند.

یاروش ادامه داد: دولت باید فساد را در تمامی آژانس‌های اجرای قانون و هیات‌های قضایی از بین ببرد. دولت باید اصلاحات نظام‌مند را آغاز کند. تنها عمل می‌تواند اوکراین را مجددا به کشوری تبدیل کند که مردم بخواهد در آن زندگی کنند و جدایی‌طلبان را از تمامی شهرها بیرون اندازند.

یاروش 42 ساله و یکی از مخالفان سرسخت روسیه قصد دارد تا جنبش "رایت سکتور" را بار دیگر به یک حزب سیاسی تبدیل کند. وی گفت، حزب کمونیست و حزب "مناطق" باید ممنوع شوند.

ویتالی کلیچکو، قهرمان سابق بوکس، پترو پوروشنکو، وزیر امور خارجه سابق و یولیا تیموشنکو، نخست‌وزیر سابق اوکراین نیز اعلام کردند که برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد خواهند شد.

انتهای پیام

کد N169543

وبگردی