۰
با نزدیک شدن به انتخابات/

رسانه ها و شبکه های رادیو و تلویزیون ترکیه زیر ذره بین

  • ۱۷بازدید
  • ۰ رای
  • ۰ دیدگاه
انتخابات,رسانه

آنکارا- ایرنا - شورای عالی انتخابات و نظارت بر رسانه ها و رادیو و تلویزیون ترکیه با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات شهرداری ها در دهم فروردین ماه فعالیت های نظارتی خود را بر رسانه های جمعی و شبکه های رادیو و تلویزیونی این کشور تشدید کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، نتایج این انتخابات در پی تنش سیاسی ناشی از رسوایی اقتصادی در ترکیه که اختلافات بین دولت ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر و جماعت نور به رهبری ˈ فتح الله گولن ˈ را از روز 26 آذر ماه آشکار کرد ، نقش به سزایی در آینده حزب حاکم عدالت و توسعه و شخص اردوغان دارد.

کارشناسان سیاسی که این نزاع را جنگ قدرت ارزیابی می کنند، معتقدند که رسانه های حامی دولت آنکارا، مطبوعات وابسته به جماعت نور و دیگر رسانه های جمعی این کشور اخباری در این خصوص و براساس اهداف و منافع خود منتشر می کنند.

در آستانه انتخابات شهرداری ها در ترکیه شورای عالی انتخابات و نظارت بر رادیو و تلویزیون ترکیه که برخی مدعی بی طرفی اعضای این شورا هستند، فعالیت های نظارتی خود را تشدید کرده است.

براساس این گزارش به تازگی شورای عالی انتخابات ترکیه به 17 شبکه تلویزیونی این کشور به علت پخش ناقص برنامه های تجمعات مختلف انتخاباتی احزاب اخطار داد که بازتاب گسترده ای در رسانه های جمعی این کشور داشت.

بیشتر شبکه های تلویزیونی که اخطار دریافت کرده اند، شبکه های مخالف دولت ترکیه به شمار می روند.

شورای عالی انتخابات ترکیه با استناد به مصوبه شماره 605 این شورا در باره لزوم پخش کامل تجمعات انتخاباتی احزاب مختلف، به این شبکه های تلویزیونی اخطار داد.

بر خی از شبکه های تلویزیونی یاد شده نیز به قطع برنامه های تلویزیونی محکوم شده اند.

بر این اساس، شورای عالی نظارت بر رادیو و تلویزیون های ترکیه نیز برخی از شبکه های تلویزیونی که تصاویر وجوه کشف شده در منازل فرزندان برخی ازوزرای سابق کابینه ترکیه و مدیر عامل هالک بانک پس ازعملیات مبارزه با فساد مالی وارتشاء را پخش کردند، جریمه کرد.

شورای عالی نظارت بر رادیو وتلویزیون های ترکیه عالی ترین نهاد نظارتی بر رسانه های شنیداری این کشور بشمار می رود.

شبکه های تلویزیونی ˈجم تی ویˈ، ˈبوگونˈ، ˈسامان یولوˈ، ˈخلق تی.ویˈ ، ˈخبر ترکˈ و ˈسوکاک تی ویˈ ازجمله شبکه های تلویزیونی مخالف دولت ترکیه هستند که این شورا آنها را به پرداخت جریمه نقدی محکوم کرد.

پیش از این نیز این شورا برخی شبکه های تلویزیونی را به دلیل پوشش زنده اخبار مربوط به اعمال خشونت پلیس این کشور علیه معترضان در میدان «تقسیم» جریمه کرده بود.



* نقش رسانه ها در جامعه ترکیه

نگاهی به کلیات ساختار رسانه های جمعی ترکیه حاکی از آن است که گروه های مختلفی از سرمایه داران ترکیه و خارجی که هیچ نوع سابقه رسانه ای نداشتند در اواخر دهه 1980 میلادی با شناخت از دامنه تاثیر گذاری رسانه و دایره نفوذ آن شروع به سرمایه گذاری ، خرید سهام و سپس ایجاد تغییرات اساسی در ساختار رسانه ای ترکیه کردند و با استخدام و بکارگیری مشاوران کاردان موفقیت های اساسی نیز در این زمینه به دست آوردند به طوری که اکنون گفته می شود قدرت رسانه در این کشور هم طراز با قدرت قوای سه گانه مجریه ، مقننه و قضاییه به عنوان قدرت چهارم در ترکیه شناخته می شود.

گروه های موثر در عرصه رسانه ای ترکیه افرادی بودند که در بخش های مختلف تجاری ، انرژی و صنایع ترکیه صاحب سرمایه کلان بودند و با هدف تاثیر گذاری بر جریانات اقتصادی ، سیاسی ، امنیتی ، اجتماعی و فرهنگی در راستای تامین منابع خود برنامه ریزی کرده بودند.

رسانه های جمعی ترکیه تا پیش از اقتدار حزب حاکم عدالت و توسعه در سال 2002 در اختیار گروهی محدود از سرمایه گذاران قرار داشت اما پس از قدرت رسیدن حزب حاکم ، گروه های بیشتری به ویژه سرمایه داران خارجی وارد این عرصه شدند و با اهداف پنهان و آشکار در این عرصه سرمایه گذاری کردند.

صاحبان قدرت در رسانه های جمعی ترکیه به چهار بخش ، شرکت های قدیمی سرمایه گذار در حوزه رسانه، رسانه های وابسته به حزب حاکم عدالت و توسعه، رسانه مخالف حزب حاکم و گروه های کوچک رسانه ای تقسیم می شوند ولی با بروز اختلاف بر سر مساله فساد مالی میان جماعت گولن و دولت اردوغان ، رسانه های وابسته به جماعت گولن که طی ده سال گذشته در کنار دولت اردوغان قرار داشتند اخیرا از آن جدا شدند و در مقابل دولت قرار گرفتند.

شرکت های قدیمی سرمایه گذار در حوزه رسانه ترکیه ، شرکت هایی هستند که سال ها سابقه فعالیت در عرصه رسانه ای این کشور را دارند و همواره با دولت های این کشور در هر دوره در تعامل یا ستیز بر اساس منافع سیاسی و اقتصادی خود بوده اند.

از جمله این شرکت ها می توان به شرکتهای ˈ آیدین دوغان ˈ ،ˈ دوغوش ˈ ، ˈ چوکوراوا ˈ و ˈ جین ار ˈ اشاره کرد.

رسانه های وابسته به حزب حاکم عدالت و توسعه و یا هوادار دولت که مناسبات تجاری نزدیکی نیز با نهادهای دولتی دارند در راستای تامین منافع این حزب و دولت ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه برای تاثیر گذاری در سیاست های داخلی بر مردم و نیز در عرصه خارجی در حوزه های بین الملل و منطقه ای تاسیس شده اند.

دولت اردوغان در ده سال اول اقتدار خود که با تکیه به آرای حدود 50 در صدی خود و کنترل کامل نهادهای دولتی از قدرت بسیار بالایی نسبت به امروز برخوردار بود توانست دیگر رسانه های بزرگ را نیز به نوعی تحت کنترل در آورد و از حملات تند و انتقادهای سنگین از دولت جلوگیری کند به طوری که برخی از نویسندگان معروف و قدیمی این رسانه ها ادعا دارند که در همین راستا به دستور مقامات دولتی از سوی صاحبان روزنامه هایشان از کار برکنار شدند.

از رسانه های حامی دولت آنکارا می توان به گروه های رسانه ای ، آل بایراکلار ، تورکوواز مدیا ( چالیک ) ، استار ( سانجاک ) ، گروه های کانال آ و هفت اشاره کرد.

پیشروان رسانه های مخالف دولت ترکیه ، رسانه های چپگرا می باشند که با حزب لاییک جمهوری خواه خلق هم سو هستند.

روزنامه های جمهوریت ، اولوسال کانال ، آیدینلیک ،ینی چاغ ، کانال تلویزیونی بی و سوزجو از جمله این رسانه ها هستند که قدرت مالی چندانی ندارند و شمارگان این روزنامه ها پائین است.

گروه سرمایه داران کوچک رسانه ای ترکیه مانند هولدینگ های (ام.ان.جی ) ، دمیر اورن ، بخش رسانه های حزب سعادت ، روزنامه های طرف ، آکیت و ینی آکیت هستند که چندان دسترسی گسترده به افکار عمومی ندارند و تنها در میان طرفداران خود مخاطب دارند.

از سوی دیگر گروه رسانه های نزدیک به فتح الله گولن رهبر جماعت نور از جمله ، روزنامه زمان ، تلویزیون سامان یولو و نشریه فضا که تا چند ماه پیش در کنار دولت اردوغان بود از 17 دسامبر ( 26 آذر ) گذشته و با بروز اختلاف با دولت اردوغان در شمار مهمترین گروه رسانه ای ضد دولت اردوغان در آمده و اقدام به انتشار اخبار مربوط به فسادهای مالی در دستگاههای دولتی کرده اند.



* نقش مستقیم سرمایه داران خارجی در رسانه های ترکیه

سرمایه داران خارجی با هدف تاثیر بر جریانات سیاسی و اقتصادی سرمایه های خود را وارد کشور و در بخش های مختلف رسانه ای سرمایه گذاری کردند.

یکی از مهمترین سرمایه گذاران در این حوزه شرکت آمریکایی ˈفوکس تی ویˈ است که هم اکنون در میان کانال های تلویزیونی ترکیه تحت همین نام برنامه پخش می کند .

هر چند که شبکه تلویزیونی الجزیره در حال همکاری با تلویزیونی ˈسی.آی.ان.ای.5 ˈ ترکیه است اما گفته می شود شرکت های غربی و قطری در حال چانه زنی برای خرید برخی از رسانه های ترکیه هستند.

** کانال های دولتی تلویزیون ترکیه

دولت ترکیه دارای کانال تلویزیونی ˈتی.آر.تیˈ است که در قالب چهار کانال فعالیت می کرد ، سال 2009 این شبکه تلویزیونی فعالیت های خود را توسعه داد و کانالهای تلویزیونی ˈتی.آر.تی ترک بین المللی ، تی آ.تی خبر ، موزیک و ورزش ˈ را نیز راه اندازی کرد.

همچنین با راه اندازی تلویزیون ˈتی.آر.تی 6 ˈ بخش زبان کردی این شبکه نیز به طور 24 ساعته اجرای برنامه دارد و پخش برنامه به زبان عربی در ساعات معینی از شبانه روز آغاز شده و ˈتی آر تیˈ در تدارک پخش برنامه به زبان های فارسی و سایر زبانهای حوزه بالکان و قفقاز است.

کارشناسان بر این عقیده هستند که با توجه به نزدیک شدن به زمان انتخابات شهرداری ها در پی درگیری حزب حاکم عدالت و توسعه و جماعت گولن و موج سواری احزاب مخالف جمهوری خواه خلق و حرکت ملی ، نقش نظارتی شوراهای فوق که ماهیتی دولتی دارند ، پررنگ تر می شود.

خاورم ** 230 *1446

نظر شما چیست؟

اولین نفری باشید که نظر خود را در مورد این مطلب بیان می کند.