آفتاب

احیای موسیقی از یاد رفته هرمزگان

احیای موسیقی از یاد رفته هرمزگان

شاید در روزهایی که موسیقی هرمزگان به جهت حضور چهره‌های پر زرق و برق موسیقی کشوری به ویژه در حوزه پاپ فرصتی چندان برای قرار گرفتن بر روی صحنه زنده و حضور چهره به چهره با مخاطبین ندارد، پدید آمدن گروهی نوپا البته با حضور چهره های مطرح و باتجربه و استفاده از قطعات ماندگار موسیقی هرمزگان، بتواند بار دیگر آشتی مجددی بین هواداران و گروه‌های موسیقی هرمزگان بوجود آورد، شاید این گفت‌وگو دلیلی کافی برای این موضوع باشد؛ در روزهایی که یاران موسیقی به دنبال ارائه آثاری در جذب مردم هستند،" گروه یار" با قطعات ماندگار زنده یاد رامی (ابراهیم منصفی) در تدارک شبی به یاد ماندنی برای مخاطبین موسیقی هرمزگان است.

سرویس فرهنگی هنری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خلیج فارس با دعوت از "اسفندیار افروزه" به چگونگی تشکیل گروه یار و ایده اجرای قطعات ماندگار موسیقی هرمزگان پرداخت، البته این هنرمند بارها خود را عضوی از این گروه دانست که هیچ عضوی از دیگری برتری ندارد و حضورش در این نشست تنها به نمایندگی از گروه یار بوده است؛حاصل این گفت و گو در ادامه آمده است:

*به عنوان سوال نخست ایده تشکیل گروه یار از کجا نشأت گرفت؟

ایده تشکیل این گروه توسط کمال رئوفی بوجود آمد که به واسطه سابقه هنری طولانی اش و همکاری با زنده یاد ابراهیم منصفی، سعی بر ایجاد گروهی با هدف جلوگیری از دستبردهای بی رویه و انحراف و تخریب آثار و ترانه های ماندگار دهه 40 و 50 شکل گرفت. باید به سمتی پیش رویم که این گنجینه های گرانبها به نسل امروز منتقل و همچنین بزرگداشت و قدردانی از پشکسوتان موسیقی هرمزگان ارج نهاده شده و تنها به خاطره ها نپیوندند.

*علت انتخاب نخستین کنسرت تان با اجرای قطعات زنده یاد منصفی در چه بوده است؟

استان هرمزگان از استعداد خیزترین استان های کشور در زمینه موسیقی است و هنرمندان بزرگی توانسته اند در این خطه ظهور پیدا کرده و بدرخشند که در همین راستا اسطوره واقعی هنر جنوب کشور نه تنها موسیقی بلکه در تمامی وادی هنر بدون شک استاد ابراهیم منصفی بوده است و متأسفانه ندیده ام که کسی بیاید با این حس و علم و ادب، احساس یک بندرعباسی را نمایش دهد و وظیفه هم نسلب هایم این است که آثار این اسطوره ها را ثبت و ضبط کند و به آیندگان ارائه دهد.

*در اجرای زنده تان آثار زنده یاد رامی دخل و تصرفی صورت گرفته است؟

خیر، به هیچ وجه دخل و تصرفی در آثار صورت نمی گیرد و با احترام و ادب و با حساسیت زیاد سعی کرده ایم که بتوانیم همان اجراهای خاطره انگیزی که مردم با آن خاطره دارند را به اجرا دربیاوریم.

*پس دغدغه اصلی گروه فراموش شدن آثار ماندگار موسیقی هرمزگان است که با اجراه تان سعی در زنده نگاه داشتن آن ها دارید؟

بله، به درستی اشاره شد که دغدغه اصلی ما موسیقی هرمزگان و ماندگاری آن است و در کنسرت اخیرمان هم در تبلیغات به نام زنده یاد منصفی اشاره شده اما بیشتر مدنظرمان موسیقی سالم و پاک دهه 40 و 50 است که بسیاری افراد برای آن زحمت کشیده اند که به همین دلیل بخشی ویژه برای تجلیل از پیشکسوتان موسیقی استان نیز تدارک دیده شده است و باید این موضوع را اعلام کنم که گروه یار تنها موسیقی از یاد رفته را به اجرا در می آورد و کار خاصی انجام نمی دهد و هدفمان یادآوری گذشته موسیقی هرمزگان به نسل جدید است.

*اینطور که به نظر می رسد تنها برگزاری یک کنسرت مدنظر گروه یار نبوده و برنامه ای بلند مدت را اتخاذ کرده اید؟

صد در صد اینگونه است زیرا گروه یار با انتخاب 220 اثر ماندگار موسیقی هرمزگان از دهه 40 و 50 به ویژه گروه لیوا و زنده یاد رامی با هدف احیای مجدد موسیقی های ماندگار و جاودان، سعی در اجرای زنده دو تا سه ماهی یکبار در سال داریم و در هر اجرا آثار جدید ماندگار انتخاب شده را به اجراهای گذشته افزوده یا جایگزین می کنیم.

* کارهایتان بیشتر از کدام پیشکوستان موسیقی نیز نشأت گرفته است؟

ابتدا زنده یاد ابراهیم منصفی که اسطوره شعر و ادب بومی است و سپس شادروان حسن کرمی و اساتیدی همچون علی علوی،مسعود پاکدامن،حسام الدین نقوی، شادروان احمد قاسم زاده، شادروان عبدی بلوچی، حسین قدسی نژاد، شادروان رضا روضه خوان،شهریار نصیری، جلال الهیاری، ابراهیم شهدوستی، شادروان جمشید شاه ایلی، شادروان عقیل خواجه نژاد، شادروان سالح سنگبر و بسیاری از پیشکسوتان دیگر که به دلیل عدم حضور ذهن نتوانستم نام آن ها را ببرم.

*حال کمی به سراغ اعضای گروه یار رفته و به معرفی ان ها بپردازید؟

کمال رئوفی(سرپرست گروه یار) از 25 سال پیش تاکنون فعالیتی در زمینه موسیقی نداشته و در حال حاضر احساس نیاز کرده که باید در موسیقی استان تغییر ایجاد شود زیرا موسیقی به ناکجاآباد راهی می شود و زمانی که همچین موسیقی خوبی در گذشته داریم چرا باید سعی در رفتن به سمت موسیقی وارداتی داشته باشیم. طبق خاطراتی که از پیشکسوتان شنیده ایم موسیقی هرمزگان به ویژه بندرعباس در دهه 40 و 50 به حدی پیشرفت کرده بود که از استان های دیگر برای تقلید نوع موسیقی و هنرآموزی به بندرعباس می آمدند و همین دلسوزی رئوفی باعث شد تا از سال 90 کمال رئوفی(سرپرست گروه و تنظیم کننده)، بهمن یار افروزه(خواننده، تنظیم کننده و کیبورد)، اسفندیار افروزه(خواننده و تنظیم کننده)، مازیار افروزه(مدیر گروه)، حسین گردین(گیتار بیس)، غلامعلی اسماعیلی(درامز)، محمدرصا کهزاد(پرکاشن) و مهران جعفری(گیتار الکتریک) به عنوان اعضای گروه یار گردهم بیایند.

*اسم یار چگونه و به چه علتی به عنوان شناسه اصلی گروه تان انتخاب کردید؟

اسم گروه ایده کمال رئوفی بود به چند دلیل از جمله استفاده مکرر زنده یاد ابراهیم منصفی از واژه یار در ترانه هایش؛ دیگری اینکه یار یکی از نام های خداوند متعال است و دلیل پایانی حضور سه بردار افروزه در گروه است که کمی در این خصوص پارتی بازی صورت گرفت(با خنده) البته تمامی اعضای گروه مانند برادر کنار هم بوده و واقعأ به معنای حقیقی یار کنار یکدیگر و حامی هم هستند.

*از سوی مسئولان دستگاه های اجرایی یا ارگانی، حمایتی از گروه یار صورت گرفت؟

به هیچ وجه هیچ کمکی از سوی هیچ سازمان، نهاد و ارگانی به گروه یار نشد و با سرمایه شخصی و صرفأ به عشق موسیقی و نگرانی و دغدغه از بین نرفتن خاطرات ماندگار موسیقی استان این گروه شکل گرفته و از این راه به درآمد و سرمایه مالی فکر نمی کنیم.

*پس به نوعی گله مندید که هیچ حمایتی از گروه یار و اهدافتان صورت نگرفت؟

بله شخصأ از این موضوع گله مندم و متأسفانه خیلی از دوستان با کم لطفی نه به بنده بلکه به موسیقی استان ضربه می زنند و به جای اهمیت دادن به موسیقی و سعی در پیشرفت ان تنها به درآمدزایی فکر کرده و تنها به فکر استفاده از هنرمندان سرشناس هستند که این موضوع خوب است اما نه اینکه این موضوع به کمتر دیده شدن هنرمندان بومی ختم شود زیرا این حرکت زیبا نبوده و باعث بی انگیزگی و کم کاری هنرمندان شده و این استعدادها به جای انکه انرژی خود را در صحنه های استانی و کشوری تخلیه کنند باید در مجالسی که از هیچ کیفیت فنی برخوردار نیست و در حد و شأن هنرمندانمان نبوده، تخلیه کنند که همین امر باعث افت فنی موسیقی هرمزگان می شود در حالی که هرمزگانی ها نشان داده اند در صورت بها دادن می توانند چهره هایی همچون ناصر عبداللهی و رضا صادقی را به موسیقی کشور معرفی کنند.

*آیا اقدامی در جهت ورود مسئولان برای حمایت از اجرایتان نیز انجام داده اید؟

به سمت و سوی مسئولان رفتیم اما دست رد به خواسته مان زده شد؛ حتی بیلبورد و بنرهایمان نیز پیش از اجرایمان پایین می آورند و در برخی مکان ها پاره شده است، همگان باید بدانند که بحث گروه یار نیست بلکه بحث موسیقی استان است و باید کاری کنیم که نسل آینده به وجودمان افتخار کنند نه آنکه هیچ گذشته قابل عرضه ای داشته باشند و تاکنون 17 میلیون تومان نیز بابت اجرای این کنسرت توسط اعضای گروه هزینه شده است و هیچ چشمداشت مالی به این اجرا نداریم.

*استقبال مردم از کنسرت گروه یار چگونه بوده است؟

غیرقابل تصور بوده و به نحوی که از حمایت های مردم شرمنده شده ایم زیرا در حال حاضر مخاطبین آگاه و دانایی در موسیقی هرمزگان وجود دارد که به خوبی از ما حمایت کرده و اکنون اندک بلیطی برای خرید باقی مانده است و باید با افتخار بگویم که برای سرشناسترین خواننده کشوری بیش از پنج اسپانسر پیدا نمی شود اما برای نخستین اجرای گروه یار 21 اسپانسر به میدان آمده و نشان داده بخش خصوصی جبران حمایت های بخش دولتی را به خوبی انجام داده است.

*این حمایت ها می تواند باعث شود در آینده سطح توقع از گروه تان بالاتر رود، در این خصوص چه نظری دارید؟

به طور حتم این موضوع باعث می شود که تدارک اجرای بهتر و آثار ماندگارتری را ببینیم چون هر هنرمندی یک رسالتی بر دوشش است که ما هم این وظیفه را بوخی ادا کرده و سعی در رساندن هنر درست به گوش مخاطبی داریم تا راهی درست برای آیندگان به جای بگذاریم.

*یکی از اقدامات دیگری که باعث شد نگاه ها به نخستین اجرای زنده گروه یار معطوف شود شاید اعطای تمامی عواید برگزاری این اجرا به موسسه انجمن حمایت از کودکان سرطانی است...

به واسطه اینکه یکی از موسسین انجمن حمایت از کودکان سرطانی مادرم بوده و همواره این دغدغه در بین اعضای خانواده ام وجود داشته که باید به یاری نیازماندان پرداخت، همواره این موضوع را به دلیل فعالیت حرفه ای در زمینه موسیقی داشته و در سال 90 نخستین حرکت با برگزاری اجرای زنده کنسرت موج مهر که ایده و سرپرستی گروه بر عهده بنده بود، کلید خورد و پس از آن هنرمندان زیادی به این وادی وارد شده که جای تقدیر و خوشحالی دارد از آنجا که این کنسرت نخستین اجرایمان است هدف خیرخواهی را در اولویت قرار داده و این قول را می دهم که سالی 5 اجرای زنده در بندرعباس برگزار کرده و حداقل سه اجرای آن عوایدش به موسسه های خیریه و نیازمند تعلق گیرد.

*برای سال آینده نیز چه برنامه هایی را تدارک دیده اید؟

احتمال دارد که در ایام عید نوروز در جزیره قشم اجرایی زنده داشته باشیم اما در اردیبهشت ماه 93 به طور حتم دومین اجرای خود را در بندرعباس خواهیم داشت هر چند از کشور سوئد نیز با پیشنهادی مواجه شده ایم که باید تمامی جوانب سنجیده و با دست پر و اجراهای مطلوب و حرفه ای به آن کشور برویم و پیشنهاد دهند گان در انتظار اعلام زمان و تاریخ سفر هستند اما این قول را می دهم که نگاه گروه یار تنها به بندرعباس نبوده و در سراسر هرمزگان به اجرای زنده خواهیم پرداخت هرچند برای معرفی هرچه بهتر موسیقی هرمزگان باید به سایر نقاط کشور سفر کنیم که در حال رایزنی برای اجرای زنده در اواخر سال 93 در شهر تهران هستیم.

*قصد انتشار آلبومی از آثارتان را در جهت ثبت و معرفی بهتر آن دارید؟

دموی کارمان در یکسری از وب سایت های موسیقی نیز قرار گرفته و در نخستین کنسرتمان نیز یک گروه فیلمبرداری علاوه بر تهیه فیلم اجرا، یک مستند از نحوه شکل گیری گروه یار نیز در دست ساخت دارد تا در گام نخست با ارائه یک تیراژ ده هزارتایی چاپ و به فروش برسد تا عواید حاصل از آن صرف کودکان سرطانی شود.

*کمی هم از برنامه ریزی های صورت گرفته برای اجرایتان بگویید؟

دوشنبه 19 اسفند تالارشهید آوینی در دو سانس نیز گروه یار به روی صحنه می رود که در این شب برنامه های زیادی نیز در نظر گرفته ایم از جمله معرفی و اجرای زنده گروه، تقدیر از پیشکسوتان موسیقی پاپ هرمزگان و در بخش ویژه که خانواده زنده یاد ابراهیم منصفی نیز حضور دارند به بیان آثار و هنرمندی "رامی" خواهیم پرداخت که بدون شک هیچ کدام از حضار در سالن از آمدن و دیدن این اجرا پشیمان نخواهند شد.

*یکی از نکاتی که برایم سوال برانیگز است، نبود ساز بومی در بین نوازنده هاست، علت آن چیست؟

تخصص اعضای گروه یار در زمینه پاپ است و بخش بومی نیز تخصص دیگری می خواهد که نیاز به علم و تخصص دارد و به همین دلل و اینکه قصد گروه یار ارائه اثر حرفه ای است به این بخش ورود نکرده و در حال حاضر تصمیم به این موضوع نداریم.

*اگر مخاطبین با آثار اجرایی و نحوه آن از سوی گروه یار ارتباط برقرار نکنند، سبک کاریتان را تغییر می دهید؟

هرکاری مخاطبین خود را دارد و امیدوارم بتوانیم مخاطبین خود را راضی نگه داریم اما به هیچ وجه سبک کاریمان را تغییر نمی دهیم زیرا باید با روحیات و باورهایمان با موسیقی عجین شود وگرنه ادامه آن سخت و امکان پذیر نیست.

*یکی از موضوعاتی که با تشکیل گروه یار نیز سنخیت دارد و شاید می تواند در راه جلوگیری از سرقت آثار هنری راهگشا باشد، ارائه آثار ماندگار موسیقی هرمزگان است، برای جلوگیری از این معضل چه باید کرد؟

چون کپی رایت در ایران وجود ندارد بهترین راهکار ثبت و ضبط آثار ماندگار موسیقی و ارائه این آثار به نام هنرمندان هرمزگان است و راهکار دوم همدلی هنرمندان و همکاری با بکدیگر برای حل سرقت آثار هنری است که یکی از اهداف تشکیل گروه یار و پرداخت به آثار دهه 40 و 50 موسیقی هرمزگان همن موضوع است.

*در همین خصوص به نظر شما عدم مشخص بودن رئیس انجمن موسیقی استان هرمزگان را باعث از هم گسیختگی این هنر در چند ماه کذشته نمی دانید؟

سال 90 توسط رئیس انجمن موسیقی به عنوان دبیر کمیته استعدادیابی و جوانان منصوب شدم که در همان زمان طرح های کاربردی و مناسبی ارائه کردم که باعث تحول در موسیقی می شد اما متأسفانه هیچ کدام رنگ و بویی عملی به خود نگرفت که می توان آن را به کم کاری مسئولان دانست و همچنان موسیقی در بی تدبیری به پیش می رود و امیدوارم هرچه زودتر تکلیف متولی موسیقی مشخص و در دوران جدید شاهد تحول در موسیقی استان باشیم.

*در پایان اگر حرف خاصی دارید آماده شنیدن آن هستیم؟

ابتدا باید از خبرگزاری ایسنا به واسطه نگاه تیزبینانه و دقیقش تقدیر کنم که همواره حامی موسیقی هرمزگان بوده است و از حمایت های کمال رئوفی، مصطفی دبیری نژاد، کیومرث مرادی، سید کمال افتد، بسیاری از پیشکسوتان موسیقی و سرکار خانم کیوان مدیر موسسه انجمن حمایت از کودکان سرطانی تشکر کنم که حمایت هایشان باعث شد تا در این راه سخت بتوانیم به درستی گام برداریم و هیچ کارشکنی ما را از پای درنیاورد.

تهیه و تنظیم از خبرنگار ایسنا منطقه خلیج فارس: امیرحسین طالبی

انتهای پیام

کد N169303

وبگردی