آفتاب

تهدید لیبی به بمباران نفت کش کره‌ شمالی

تهدید لیبی به بمباران نفت کش کره‌ شمالی

تسنیم نوشت:

علی زیدان نخست وزیر لیبی هشدار داد طرابلس یک نفت کش کره شمالی را که به صورت غیر قانونی در حال بارگیری نفت در یک بندر شرقی لیبی است، هدف قرار می‌دهد.

به گزارش پرس‌تی‌وی، نخست وزیر لیبی روز شنبه (17 اسفند، 8 مارس) در یک کنفرانس خبری گفت: «دادستان کل دستور توقف کشتی را داده است. تمام طرف‌ها باید به حاکمیت لیبی احترام بگذارند. اگر این کشتی از دستورات تبعیت نکند، بمباران خواهد شد.»

اوایل روز شنبه، شبه نظامیانی که کنترل تاسیسات نفتی السدره لیبی در شرق این کشور را در دست دارند، تلاش کردند نفت خام در یک نفت کش که پرچم کره شمالی را دارد بارگیری کنند. شرکت ملی نفت لیبی می‌گوید این کشتی تحت مالکیت یک شرکت سعودی است.

شبه نظامیان به دولت مرکزی در طرابلس درخصوص هرگونه حمله جهت توقف فروش نفت از سوی آنان هشدار داده‌اند.

نخست وزیر لیبی همچنین گفت مقامات به کاپیتان کشتی گفتند که آب‌های سرزمینی لیبی را ترک کند اما وی گفت مردان مسلح حاضر در کشتی به وی اجازه این کار را ندادند.

عمر شکماک وزیر نفت لیبی اقدام شبه نظامیان را به «دزدی دریایی» تشبیه کرد و گفت: «این نقض حاکمیت ملی است. این وظیفه وزارت دفاع است که به این موضوع رسیدگی کند.»

طرابلس به منظور پایان دادن به موج اعتراضات در بنادر و میدان‌های نفتی در سراسر این کشور اقداماتی را انجام داده است؛ این اعتراضات منجر شده است که تولید نفت در لیبی به 230 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند و این در حالی است که این رقم در ماه ژوئیه سال گذشته 1 میلیون و 400 هزار بشکه در روز بود.

لیبی به شدت به صنعت نفت و گاز خود وابسته است؛ این صنایع بخش عمده درآمدهای ارزی و دولتی این کشور را به خود اختصاص می‌دهند و اختلال در آن تاثیر منفی روی اقتصاد لیبی گذاشته است.

26149

کد N169241

وبگردی