آفتاب

پادشاه مورد علاقه آمریکا کیست؟

پادشاه مورد علاقه آمریکا کیست؟

ایرنا نوشت:

« باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا برای دیدار 22 ماه مارس جاری از عربستان سعودی آماده می شود بعداز اینکه معامله بازسازی ترکیب ساختار حکومتی در خانواده حاکم سعودی به نفع « محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود» صورت گرفته است.


به گزارش شبکه المنار، محمد بن نایف شریک قوی آمریکا در جنگ علیه تروریسم، از یک سوء قصد برای ترورش در سال های گذشته بطور اعجاب انگیزی نجات یافته است.

به نظر می رسد که دولت آمریکا همه لوازم و اسباب موفقیت سفرمورد انتظار اوباما به ریاض را بویژه بعداز مجبور کردن « بندر بن سلطان آل سعود» به کنار رفتن از مناصبش به بهانه مریضی ، فراهم کرده است .

این شاهزاده سعودی که نامش به عنوان مسئول اول دستگاه امنیتی عربستان سعودی با گروه های تروریستی تکفیری، انفجارهای انتحاری و بحران سوریه گره خورده است ، بعداز برکناری از مناصبش به دلیل شکست های مفتضح او در منطقه به واشنگتن فراخوانده شد و بعداز مدت کمی آمریکا را ترک کرد و اکنون بین ترکیه و ایتالیا در تردد است.

آمریکا، پادشاهی سعودی را مجبور کرد که تمام اختیارات بندر بن سلطان بویژه پرونده سوریه را از او سلب کرده و به « محمد بن نایف» پسر عمویش بسپارد.

بعداز برافروخته شدن خشم اوباما و ارکان دولتش از بندر به دلیل اداره بسیار بد و ناامید کننده بحران سوریه، محمد بن نایف بهترین شاهزاده سعودی برای همکاری و نزدیک شدن به آمریکا تشخیص داده شد.

بعداز آینکه بندر در سفر به فرانسه و در دیدار با « فرانسوا اولاند» رییس جمهوری فرانسه حرف هایی زد که به مزاج واشنگتن خوش نیامد، برکناری او از سمت هایش جدی تر شد.

از بندر نقل شده که به اولاند گفته است: دیگر به آمریکا اعتماد نداریم و می خواهیم روابط خود با اروپا را تقویت کنیم.

گرایش آمریکا به محمد بن نایف و تایید کاخ سفید برای تبدیل او به پادشاه آینده عربستان سعودی در استقبال گسترده از او در سفر ماه فوریه گذشته به واشنگتن آشکار شد.

در اقدامی کم سابقه « باراک اوباما» رییس جمهوری ، « جان کری» وزیر خارجه و « جان برنان» مدیرسازمان اطلاعات مرکزی(سیا) با محمد بن نایف دیدار و گفت وگو کردند تا نشان دهند که او به طرف سعودی مورد اعتماد کاخ سفید تبدیل شده است.

روابط بسیار نزدیک ، گسترده و تنگانگ محمد بن نایف به عنوان وزیر کشور سعودی با دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا در زمینه های امنیتی ، آمریکا را به این نتیجه رسانده است که دست همکاری به عنوان پادشاه آینده سعودی به او بدهد.

محمد بن نایف در جریان این سفر در یک نشست در واشنگتن با حضور هیات هایی از ترکیه ، قطر ، امارات و اردن شرکت کرد که برای بررسی راه های کمک این کشورها به مخالفان مسلح نظام سوریه تشکیل شده بود.

پیش از این بندر بن سلطان از گروه های مسلح تروریستی تکفیری حمایت می کرد و اگر چه این سناریو و سیاست بندر در ابتدا به نتایجی رسید اما بسرعت به یک کابوس بزرگ و دردناک برای واشنگتن تبدیل شد.

شعله ور شدن آتش جنگ بین گروه های تروریستی تکفیری سبب شد که واشنگتن در تصمیم خود برای کمک نظامی غرب به این گروه ها تجدید نظر کند.

کشورهای غربی بشدت نگرانی خود را از اینکه سلاح ها در اختیار گروه های وابسته به القاعده قرار گیرد، به کاخ سفید منتقل کرده بودند.

بعداز برکناری و انزوای شاهزاده بندر همه اختیارات او به محمد بن نایف واگذار شد که از اولین نتایج آن صدور فرمان پادشاهی برای ممنوعیت پیوستن اتباع سعودی به گروه های تروریستی تکفیری بود که در خارج عربستان می جنگند؛ این فرمان بویژه اتباع سعودی را از رفتن به سوریه برای جنگ باز می دارد.

پرونده های مهم امنیتی را محمد بن نایف با همکاری « متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود» رییس گارد ملی عربستان سعودی پیگیری می کند.

اما متعب از حمایت گسترده پدرخود، « عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه کنونی عربستان برای تقویت جایگاهش درترکیب چرخش خلافت در خاندان سعودی بهره می برد.

ملک عبدالله خواستار این است که پادشاهی آینده عربستان سعودی به عنوان یک میراث به متعب برسد و او بر اریکه شاهی در این کشور تکیه بزند و حتی این نیت خود را به اطلاع واشنگتن ، لندن و پاریس رسانده است.

کاخ سفید به این تصمیم ملک عبدالله روی خوش نشان نداده و محمد بن نایف وزیر کشور که به یک کارشناس مبارزه با تروریسم تبدیل شده است ، نامزد مورد علاقه واشنگتن از شانس بیشتری برخوردار است.

به نظر می رسد که آمریکا درصدد است تا محمد بن نایف بعداز عمویش « عبدالله بن عبدالعزیز» به پادشاهی عربستان برسد و شاهزاده متعب هم به عنوان ولیعهد آینده برگزیده شود تا جلوی انفجاری بزرگ و قابل انتظار در میان آل سعود گرفته شود.

این وضعیت نگران کننده به حلقه نخست اهتمام آمریکا در منطقه در مراحل بسیار نزدیک آینده تبدیل شده است.

26149

کد N169239

وبگردی