آفتاب
/تحلیل-سی‌ان‌ان/

"ریاکاری غربی‌ها درباره اوکراین را فراموش نکنید"

"ریاکاری غربی‌ها درباره اوکراین را فراموش نکنید"

"به دنبال حملات و مداخله‌های مکرر به رهبری آمریکا در کشورهای دیگر طی سال‌های گذشته اکنون همه یاوه گویی‌های حق به جانب واشنگتن بر سر اوکراین گوش اروپایی‌ها و به ویژه روس‌ها را آزار می‌دهد."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه سی‌ان‌ان در تحلیلی عنوان داشته است: «به سختی می‌توان گفت که کدام یک شگفت‌انگیزتر است: استانداردهای دوگانه کاخ سفید و یا عدم خودآگاهی مقامات آمریکا.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا مایه تمسخر شد وقتی که گفت: کاملا غیرقابل پذیرش است که براساس یک بهانه کاملا ساختگی و یا چون رهبران فعلی آن را دوست نداریم به یک کشور دیگر حمله کنیم.

این گفته باعث می‌شود که وضعیت عراق در سال 2003 به ذهن خطور کند. این دقیقا کاری بود که جورج دبلیو بوش، رییس جمهور سابق آمریکا و تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس براساس تهدید ساختگی مربوط به سلاح‌های کشتار جمعی صدام انجام دادند.

همچون صدام، رهبران طالبان در سال 2001 در افغانستان نیز کاملا غیرقابل پذیرش بودند اما به جای اینکه بوش، اسامه بن لادن و اردوگاه‌های آموزشی القاعده را پس از حوادث 11 سپتامبر هدف قرار دهد اقدام به تغییر کامل رژیم در افغانستان کرد.

تبعات تاسف انگیز این تصمیم همچنان 13 سال پس از آن حس می‌شود از جمله می‌بینیم که غیرنظامیان افغان با تدارک ناتو برای خروج نهایی از افغانستان هرچه بیشتر جان خود را از دست می‌دهند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا که یکی از استادان دانشگاه در رشته حقوق بوده، ولادیمیر پوتین، همتای روس خود را متهم به نقض استقلال و تمامیت ارضی اوکراین و همچنین نقض قوانین بین‌المللی در قبال این کشور کرده است. اما این اوباما بود که در مسیر بوش قدم برداشت و با خودخواهی و به کرات قوانین بین‌المللی را با انجام حملات علیه کشورهای خارجی و یا حمایت از حملات مسلح علیه آنها از جمله در لیبی، سومالی، یمن و پاکستان بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل زیرپا گذاشت.

این دولت اوباما بود که با خودداری از پیوستن به دادگاه کیفری بین‌المللی و یا به رسمیت شناختن آن، قوانین بین‌المللی را تضعیف کرد و البته این وزارت امور خارجه دولت اوباما به ویژه با بهره‌گیری از شخص ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه این کشور بود که به طرزی مرگبار بیش از حد در انقلاب دوم اوکراین در ماه گذشته میلادی درگیر شد.

جنجال اظهارنظر توهین آمیز نولاند درباره اتحادیه اروپا فاش ساخت که واشنگتن تا چه حد بی‌مهابا تلاش می‌کرده تا ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری حامی روسیه در اوکراین را با حمایت از معترضان اوکراینی تضعیف کند.

اتحادیه اروپا می‌خواست امور اوکراین را به تدریج به پیش ببرد چرا که نگران تحریک واکنش شدید روسیه بود در حالی که آمریکا اکنون به این واکنش شدید اعتراض می‌کند. هنگامی که وزرای امور خارجه آلمان، فرانسه و لهستان به نمایندگی از اتحادیه اروپا توافق 22 فوریه را برای برگزاری انتخابات زود هنگام در اوکراین برقرار کردند از شدت بحران کاسته شد. روسیه این توافق را دوست نداشت اما آماده بود تا مطابق آن عمل کند. اما در عرض 24 ساعت مخالفان اوکراینی توافق را زیر پا گذاشتند و دولت یانوکوویچ را اخراج کردند.

آنچه که باعث هشدار در مسکو شد این بود که نئوفاشیست‌های اوکراین از جمله کسانی بودند که قدرت را تصاحب کردند و اکنون جزوی از دولت جدید اوکراین هستند. تقریبا می‌توان گفت که آمریکا سریعا موافقت خود را با آنچه که کرملین کودتا در اوکراین توصیف کرد نشان داد و اتحادیه اروپا نیز که می‌دانست این چیزی است که واشنگتن می‌خواهد، تنها نظاره‌گر بود. جای شگفتی نبود که روس‌ها از بابت دیدن این ناروی غربی ها شگفت زده شدند. از آن زمان تاکنون از شدت صدای بلند اوباما و کری در قبال بحران اوکراین کاسته شده است.

دیگر صدای چندانی از مبالغه‌های حق به جانب در قبال حقوق بین‌المللی دیده نمی‌شود هرچند که این صداها کامل محونشده‌اند. اوباما همچنان شنوای صداهای بسیاری در آمریکا و فراتر از آن است که بحران اوکراین را بدترین بحران میان شرق و غرب از زمان جنگ سرد و همچنین بزرگترین آزمون سیاست‌ خارجی ریاست جمهوری اوباما توصیف می‌کنند. در حال حاضر اوباما کاری را که در آن بهترین است انجام می‌دهد و آن حرف زدن است.

او در آخرین مکالمه تلفنی خود با پوتین طی روز پنج شنبه طرح حل و فصل دیپلماتیک بحران اوکراین را مطرح کرد. این طرح شامل مذاکرات مستقیم میان مسکو و کی‌یف، بازگشت سربازان روسی به پایگاه‌هایشان و استقرار ناظران بین‌المللی برای تضمین حق همه گروه‌ قومی از جمله روس تبارهای کریمه می‌شود.

با این وجود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه عجله‌ای برای عقب نشینی ندارد. او پس از دو هفته توانست ریاکاری و پوچ بودن سیاستمداران و همچنین سیاست‌های غربی را نشان دهد و در حال حاضر از موضع خود مطمئن است. رفتار وی در شبه جزیره کریمه نامعقول و غیرمسئولانه بود. با این وجود بحران اوکراین همچنان می‌تواند در مقابل چشمان وی و همه بالا بگیرد اما این بحران بدون تحریک نبوده است. هرآنچه که مقامات واشنگتن فکر کنند و هرچه که بازارهای مالی بگویند اما بحران اوکراین برای شخص پوتین تاثیرگذار بوده است و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که محبوبیت او به شدت افزایش یافته است. یکی از همین روزها رهبران غربی یاد می‌گیرند تا از دست کم گرفتن پوتین دست برداشته و وی را به عنوان مخالف زیرک بسیار خطرناک و کاملا بی‌وجدان خود قبول کنند.»

انتهای پیام

کد N169002

وبگردی