آفتاب
یک هنرمند نقاش در گفتگو با مهر:

هنرمندان جوان هویت نقاشی مکتب شیراز را پاس نداشتند/ مباحث آکادمیک نقاشی در شیراز کمرنگ است

هنرمندان جوان هویت نقاشی مکتب شیراز را پاس نداشتند/ مباحث آکادمیک نقاشی در شیراز کمرنگ است

شیراز – خبرگزاری مهر: یک مربی و هنرمند نقاش اعتقاد دارد که هنرمندان جوان نتوانستند به شکل مطلوبی هویت نقاشی مکتب شیراز را پاس بدارند.

به گزارش خبرنگار مهر، سعید غلامی که با گزیده ای از نقاشی های مدرن و پست مدرن نمایشگاهی به مناسبت نکوداشت خود در نگارخانه لطفعلی صورتگر مجموعه فرهنگی و هنری وصال سال 92 را پشت سر نهاد با دستمایه قرار دادن  بخش هایی از مجموعه دیوارها و پنجره های محله و بازارچه های قدیم شیراز قصد دارد این موضوعات را که دستخوش تغییرات بسیاری شده اند به مخاطب با زبانی نو ارایه کند.

دیوارها و پنجره هایی که میان مدرنیسم و پست مدرنیسم سیر می کنند / هنر ایرانی به ترانس آوانگارد ایتالیا نزدیک است

وی که مجموعه ای از مفاهیم را در 35 اثر نقاشی شکل داده است، خاطرنشان کرد: آثاری که از من در این مجموعه قرار دارد بین مدرنیسم و پست مدرنیسم سیر می کند.

غلامی با اشاره به اینکه در اروپا به ویژه ایتالیا نهضتی به نام ترانس آوانگراد شکل گرفته که نوعی انتقال گذشته به آینده است، افزود. این منریسم نوینی که در ایتالیا نمود یافته به نوعی با اهداف پست مدرنیستی همراه بودند، اما در جاهایی موفق نبودند.

وی با بیان اینکه مدرنیسم از دهه 70 میلادی با چالشهایی روبه رو شد، گفت: چون این هنر خواص بود و مخصوص فهم و درک گروه خاصی بود به نوعی به حاشیه رفت.

غلامی با تاکید بر اینکه ترانس آوانگارد مشابه هنر ایرانی است، خاطرنشان کرد: در ایران ویژگی های مدرنیسم که زیبایی در آن مطرح است و هم ایده و مفهوم می گنجد. به صورتی که در هنر کتاب آرایی ایرانی که تصویر در کنار متن قرار دارد و حتی متن درون نگاره می گنجد.

وی افزود: وقتی کتیبه های ایرانی، متن را با شعر توضیح می دهد بدین صورت بینامتنیت که در هنر غرب و پست مدرنیسم مطرح می شود در نگارگری ما نیز مشاهده می گردد. بنابراین ما می توانیم آن را به عنوان ارزش امروزی به کار گیریم. یعنی از متن به عنوان مفهوم گرایی تصویر استفاده کنیم.

مباحث آکادمیک نقاشی در شیراز کمرنگ است

وی در این مورد که "چه اندازه نقاشان جوان توانسته اند هویت نقاشی مکتب شیراز را پاس بدارند" به خبرنگار مهر پاسخ داد: در شیراز متاسفانه روی این جریان کم کار شده و می توان گفت به طور کلی کاری انجام نگرفته است. اما در بخشی از نقاشان جوان ساکن تهران خوشبختانه هستند هنرمندانی که نگاهی و رویکردی به مباحث و مبانی گذشته نقاشی ایرانی دارند.

وی ادامه داد: بعلاوه آن نگاهی به مباحث عرفانی و فلسفی هم در آثار ایشان هست و رویکردی به اشعار مولانا، تفکرات بزرگانی چون سهروردی در آثارشان دیده می شود که جای خوشبختی دارد، اما متاسفانه در شیراز روی این مباحث اصلا کار نشده است.

این هنرمند نقاش مدرنیست با مورد تاکید قرار دادن اینکه مباحث آکادمیک نقاشی در شیراز کمرنگ است، خاطرنشان کرد: آموزش آکادمیک به صورتی که در غرب انجام می گیرد مورد نظر نیست. در کنار آموزش آکادمیک هنر شرق هم می تواند  مطرح شود.

غلامی تاکید کرد:  ما باید مبانی هنر ایران، ژاپن، چین و هند را هم به عنوان هنر شرق به دانشجویان هنر آموزش دهیم. از همه مهمتر هنر خودمان که خیلی با ارزش است نیز باید مورد نظر قرار گیرد که متاسفانه این کار صورت نمی گیرد.

وی سطح کیفی آموزش در مقاطع کارشناسی نقاشی را پایین عنوان کرد و گفت: به دلیل ناهماهنگی میان استادانی که به امر آموزش مشغولند آن موفقیتی که انتظار می رود هنوز در دسترس نیست، اما رگه هایی از این موضوع دارد شکل می گیرد که شاید با برگزاری مجموعه نشست های تخصصی بتواند تاثیرگذار باشد. اگر بشود نشست های ایچنینی را به صورت مداوم در کنار سلسله بحث هایی که در رسانه ها می توان قرار داد می شود جلوتر از هر دانشگاهی حرکت کرد.

سعید غلامی، دانش آموخته های دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال 1333 در شیراز زاده شده و از هنرمندان نقاشی است که بارها در شیراز و دیگر نقاط ایران و جهان نمایشگاه نقاشی برگزار کرده و امسال نیز با گروهی از هنرمندان شیرازی در نمایشگاه هنر شیراز در مالزی حضور داشت.

کد N168947

وبگردی