آفتاب

وزیرحمل نقل عراق درلبنان / دلجویی و تاکید بر روابط خوب دو کشور

وزیرحمل نقل عراق درلبنان / دلجویی و تاکید بر روابط خوب دو کشور

بیروت – ایرنا – وزیر حمل ونقل عراق بعد از اشکال ایجاد شده در پرواز هواپیمای یک شرکت مسافربری لبنانی به عراق، روز شنبه به بیروت آمد تا هم از لبنانی ها دلجویی و هم بر روابط خوب کنونی دو کشور و ضروت گسترش همکاری های دوجانبه تاکید کند.

به گزارش ایرنا، « هادی العامری» که با استقبال گرم مقامات لبنانی مواجه شد، در فرودگاه بیروت گفت: موضوع پرواز هواپیمای شرکت « میدل ایست» به مثابه ابری بود که امروز از آسمان روابط لبنان وعراق دور شد.

وی تاکید کرد که بعداز بازگشت به بغداد، مقصرها را بازخواست و تنبیه می کند.

وزیر حمل و نقل عراق هدف از سفرش به لبنان را تقویت روابط دو جانبه بویژه در زمینه حمل ونقل هوایی و تعمیق مناسبات تاریخی و برادرانه دو کشور دانست.

« غازی زعیتر» وزیر حمل ونقل لبنان و « محمد الحوت» مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت هواپیمایی میدل ایست از العامری استقبال کردند.

جلوگیری مسئولان فرودگاه بغداد از فرود یک هواپیمای شرکت هواپیمایی میدل ایست به علت اینکه فرزند العامری وزیر حمل ونقل عراق درآن نبوده است، میان دو کشور کدورت هایی را ایجاد کرد.

مسئولان شرکت میدل ایست بعد از مخالفت فرودگاه پایتخت عراق با فرود هواپیمای متعلق به این شرکت در این فرودگاه که 20 دقیقه بعداز پرواز صورت گرفت، به خلبان اعلام کردند که به بیروت بازگردد.

شرکت هواپیمایی عراق با اعزام یک هواپیما مسافران را به بغداد منتقل کرد و در همین حال « نوری المالکی» نخست وزیر عراق دستور برکناری و مجازات عاملان این اقدام که روابط دو کشور را تا آستانه تنش پیش برد، صادر کرد.

العامری خاطرنشان کرد که روابط تاریخی و برادرانه بیروت و بغداد همانند گذشته مستحکم خواهد بود وحتی عراق تمایل زیادی برای گسترش و توسعه این روابط و همکاری های دوجانبه دارد.

وزیرحمل ونقل عراق درعین حال از رسانه ها که به گفته او « از کاه کوه ساختن» گلایه کرد و گفت که تصمیم دارد با فاصه گرفتن از یک توفان رسانه ای دیگر با همتایان لبنانی خود موضوع را حل و فصل کرده و به تفاهم برسد.

وی تصریح کرد: از نظر بغداد ماجرا تمام شده و دیگر مشکلی وجود ندارد ،من حتی موافقت خود را با افزایش پروازهای شرکت میدل ایست به عراق حتی قبل از امضای یک توافقنامه اعلام کرده ام.

العامری با بیان اینکه با مقامات وزارت حمل ونقل لبنان و شرکت میدل ایست هماهنگی های لازم را برای جلوگیری از تکراز این ماجرا انجام می دهد، گفت که چشم انداز روابط و همکاری های عراق و لبنان بویژه در زمینه حل و نقل هوایی روشن است و امیدوارم وزیر حمل ونقل لبنان هم بزودی به عراق سفر کند.

وزیر حمل ونقل لبنان هم اظهارات همتای عراقی خود در باره روابط دو کشور برادر بویژه در خصوص حمل و نقل هوایی را مورد تایید و تاکید قرار داد و سفر العامری به بیروت را آغازی برای گسترش روابط و همکاری های دو کشور دانست.

زعیتر گفت که بزودی به عراق سفر می کند.

مدیرعامل شرکت میدل ایست هم گفت که اعلام می کنم پروازهای ما به عراق افزایش می یابد و در گام اول یک خط پروازی بین بیروت و بصره برقرار می کنیم و شامل هفته ای دو پرواز رفت و برگشت خواهد بود.

محمد الحوت تاکید کرد که ماجرا تمام و پرونده آن بسته شده است و پروازها مانند گذشته بین بیروت و بغداد برقرار خواهد بود.

خاورم ** 1324
کد N168633

وبگردی