آفتاب

تهدید وزارت بهداشت به اعلام مناطق دارای میوه و سبزی آلوده

تهدید وزارت بهداشت به اعلام مناطق دارای میوه و سبزی آلوده

گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی: رئیس سازمان غذا و دارو از آغاز مطالعه جامعی درباره شناسایی عوامل خطر ساز مربوط به محصولات کشاورزی از سال ۹۳ خبر داد و گفت: اگر محصولات مناطقی آلوده به سموم باشد، به مردم معرفی خواهیم کرد.

سلامت > عمومی- گروه دانش و سلامت- فتانه انفرادی:
رئیس سازمان غذا و دارو از آغاز مطالعه جامعی درباره شناسایی عوامل خطر ساز مربوط به محصولات کشاورزی از سال ۹۳ خبر داد و گفت: اگر محصولات مناطقی آلوده به سموم باشد، به مردم معرفی خواهیم کرد.

کافی است اطلاع رسانی کنیم تا مردم دیگر آن محصولات را خریداری نکنند. دکتر رسول دیناروند به ایسنا گفت: سنجش بقایای سموم برای برخی محصولات به‌صورت معمول انجام می‌شود، اما برای برخی محصولات امکان پذیر نیست. کنترل محصولات کشاورزی وارداتی نظیر برنج برعهده وزارت بهداشت است، اما به‌عنوان مثال میوه‌جات را وزارت بهداشت کنترل نمی‌کند.

اما استفاده از سم و کود بیش از حد در تولید محصولات کشاورزی، چه مضراتی برای سلامت انسان‌ها دارد؟ و راه‌های جلوگیری از مشکلات احتمالی چیست؟ سموم شیمیایی و کودها به‌دلیل داشتن فلزات سنگین، ساختار بیولوژیک انسان را تغییر داده و فرد را مستعد انواع بیماری‌های مزمن ازجمله سرطان می‌کند. کارشناسان معتقد هستند، یکی از دلایلی که سن بیماری‌ها را کاهش و شیوع بیماری‌های مزمن را افزایش داده است، ورود سموم و کودهای بیش از حد مجاز به سبزی‌ها و میوه‌ها در کشور است.

دکتر منصور رضایی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گفت‌وگو با همشهری گفت: در همه کشورها برای افزایش تولیدات کشاورزی از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. استفاده از سم، کود و اصلاح ژنتیک از این جمله است البته در تمام کشورها از این روش‌ها به طریق علمی و استاندارد باید بهره گرفته شود.

متأسفانه در ایران برای استفاده از سموم و کودها از لحاظ مقدار، غلظت و ‌زمان استانداردهای لازم صورت نمی‌گیرد یعنی بیش از حد مجاز از این سموم و کودها استفاده می‌شود که این مسئله عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل است که می‌گویند استفاده از سموم و کودها برای میوه‌ها و سبزیجات باید حتما توسط افراد متخصص انجام شود.

به اعتقاد دکتر قاسم حسینی اخوان، پزشک عمومی، فلزات سنگین مثل سرب، نیترات، جیوه و مس که از طریق فاضلاب‌های شهری، هم وارد چرخه حیات و پس از آن داخل گیاه می‌شود بر اثر مرور زمان در قسمت‌های مختلف بدن رسوب می‌کند.
سرب در دستگاه عصبی، مس در چشم و دستگاه بینایی و نیترات در کل سلول‌های بدن و به‌ویژه در دستگاه گوارش رسوب می‌کند و پس از آن با تجمع در سلول‌های بدن سبب مرگ سلولی و آماده شدن سلول‌ها برای سرطان و در نهایت از کار افتادن دستگاه‌ها و سیستم‌های مختلف بدن می‌شود.

به گفته او مواد شیمیایی هم که از طریق کودها یا سموم دفع آفات نباتی وارد سبزی‌ها و میوه‌ها می‌شود، برای انسان و سلامت او بسیار زیان‌آور است. کودها و سموم دفع آفات نباتی وقتی به‌صورت غیراستاندارد و بیش از حد مجاز، وارد چرخه بیولوژیک انسان می‌شود، خطرناک است. سموم و کودهایی هم که وارد سبزی‌ها و میوه‌ها می‌شود، علاوه بر مرگ سلولی، سبب جهش سلولی می‌شود یعنی باعث می‌شود تا سلول‌ها به‌طور خودسر رشد کنند و چیزی هم نیست که بتواند رشد سلول‌ها را متوقف کند. علاوه براین، این کودها به خاک هم آسیب می‌رسانند.

دکتر قاسم حسینی اخوان، در گفت‌وگو با همشهری خاطرنشان کرد:فلزات سنگین که به هر ترتیب وارد سبزیجات و میوه‌ها می‌شوند با شستن، پوست کندن، فریز کردن و راه‌های دیگر هم از بین نمی‌روند و اثر نامطلوب خود را بر بدن باقی خواهند گذاشت. علاوه براین، وقتی سموم شیمیایی و کودها وارد گیاه می‌شوند چون طعم، بو یا تغییر رنگ ندارند، مصرف‌کننده متوجه نمی‌شود که آیا سبزی یا میوه‌ای که می‌خورد، مثلا سرب دارد یا خیر ؟ و این خود جای نگرانی دارد. و این همه در حالی است که کارشناسان معتقد هستند که به‌رغم قانون برنامه پنجم توسعه درباره ممنوعیت محصولات کشاورزی با سموم و کودهای غیراستاندارد همچنان این روند ادامه دارد و سلامت مردم به‌شدت در خطر است و امنیت غذایی در این حوزه به‌شدت زیر سؤال است.

به سخن دیگر مصرف میوه و سبزی که باید تضمین سلامت انسان باشد، درصورت آلوده بودن به سموم و کودهای شیمیایی به‌صورت غیراستاندارد و غیرمجاز، باعث تهدید سلامت شده و انسان را به مرگ زودرس نزدیک می‌کند.

کد N168607

وبگردی