آفتاب

رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش ترکیه از زندان آزاد شد

رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش ترکیه از زندان آزاد شد

همشهری آنلاین: ایلکر باشبوغ که به اتهام تلاش برای کودتا زندانی بود با حکم دادگاه قانون اساسی و رأی دادگاه ترکیه آزاد شد. وکیل وی می‌گوید، ممکن است حکم دادگاه قانون اساسی بر روی احکام دیگر ارتشی‌های زندانی نیز اثر بگذارد.

جهان > اروپا- همشهری آنلاین:
ایلکر باشبوغ که به اتهام تلاش برای کودتا زندانی بود با حکم دادگاه قانون اساسی و رأی دادگاه ترکیه آزاد شد. وکیل وی می‌گوید، ممکن است حکم دادگاه قانون اساسی بر روی احکام دیگر ارتشی‌های زندانی نیز اثر بگذارد.

به گزارش دویچه وله، دادگاهی در ترکیه روز جمعه ۷ مارس (۱۷ اسفند) به آزادی فوری ایلکر باشبوغ، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش ترکیه رأی داد. وی به اتهام تلاش برای کودتا به حبس ابد محکوم شده بود. دادگاه ترکیه با رأی خود به حکم دادگاه قانون اساسی عمل کرد که یک روز پیش از آن صادر شده بود. دادگاه قانون اساسی اعلام کرده بود، در روند دادرسی باشبوغ قوانین نقض شده است.

ایلکر باشبوغ ۷۱ ساله که عصر جمعه (۷ مارس) به دنبال رأی دادگاه آزاد شد باز هم تمامی اتهامات خود را رد کرد. او بعد از آزادی خود از زندانی واقع در غرب استانبول گفت: «دست‌های ما پاکیزه است. ما فقط خواستار عدالت هستیم.»

باشبوغ ادامه داد، مردم ترکیه فهمیده‌اند که متهمان هیچ کودتایی را طراحی نکرده بودند و این "غیر قابل قبول" است که به ژنرال‌ها اتهام عضویت در یک سازمان افراطی زده شود.

وکیل ‌وی بعد از صدور حکم دادگاه اعلام کرد، حکم دادگاه قانون اساسی می‌تواند بر روی احکام دیگر زندانیانی نیز تاثیر بگذارد که سابق بر این به ارتش وابسته بودند.

رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش ترکیه سال گذشته به همراه صدها تن از افسران سابق ارتش به اتهام تلاش برای کودتا در سال ۲۰۰۳ علیه دولت رجب طیب اردوغان‌، نخست‌وزیر دستگیر شد که برای همگی آنها احکام زندان طولانی‌مدت صادر شد.

منتقدان، قضات و دادستانی را متهم می‌کنند که بدون شواهد اثبات‌کننده کافی علیه مظنونان عمل کرده‌اند. در این بین اردوغان نیز خواستار برپایی دادرسی جدید شد. علاوه بر این، او دادگاه ویژه برای جرایم سنگین سیاسی را نیز ملغی کرد که این پرونده را در دست بررسی داشت.

دولت اردوغان چندین هفته است که برای نزدیک شدن به برخی محافل سکولار اطراف خود تلاش می‌کند. پس‌زمینه این تلاش جنگ قدرتی است که بین اردوغان و جنبش اسلام‌گرای فتح‌الله گولن در گرفته است. از دسامبر سال گذشته (۲۰۱۳) تا به‌حال دولت اردوغان با اتهام‌های تکان‌دهنده فساد روبرو است؛ اتهام‌هایی که نخست‌وزیر سعی می‌کند آنها را به توطئه هواداران گولن نسبت دهد.

فتح‌الله گولن، مبلغ مذهبی ترک مقیم آمریکا است که جنبش او به نام جنبش "خدمت" طرفداران زیادی در سیستم قضایی و پلیس ترکیه دارد.

دهم اوت تاریخی است که مردم ترکیه به پای صندوق‌های رأی می‌روند تا رئیس جمهور جدید خود را انتخاب کنند. این نخستین باری است که در ترکیه رئیس جمهور با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

در ترکیه انتظار می‌رود که رجب طیب اردوغان خود را برای تصدی این مقام کاندید کند. اما تا کنون نامزدی او رسما اعلام نشده است. در همین حال روشن نیست که آیا عبدالله گل، رئیس جمهور کنونی که محبوب مردم است برای چشم‌پوشی از نامزدی در انتخابات آمادگی دارد یا خیر.

پیش از این رئیس جمهور ترکیه با رأی پارلمان انتخاب می‌شد.

کد N168548

وبگردی