آفتاب
سردار جلالی در نشست مشترک مسئولین کمیته‌های پدافند غیرعامل:

درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم

درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم

همشهری آنلاین: رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم گفت: باید ادبیات جنگ اقتصادی را شناسایی و ترویج کنیم.

دفاع > پدافند- همشهری آنلاین:
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه درگیر جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم گفت: باید ادبیات جنگ اقتصادی را شناسایی و ترویج کنیم.

به گزارش تسنیم، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در اولین نشست مشترک مسئولین کمیته‌های پدافندغیرعامل دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و استانداری‌ها که در تالار وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: مقام معظم رهبری موضوع پدافند غیرعامل را همیشگی و دائمی دانسته بودند که به تغییر دولت‌ها ارتباطی ندارد و باید در همه دولت‌ها پیگیری شود.

وی ادامه داد: دولت یازدهم که با شعار اعتدال و خردورزی روی کار آمده، تلاش دارد با فعال کردن دیپلماسی خارجی و اقتصادی کاهش فشارها را دنبال کند و از خرد عمومی استفاده کند و از افراطی‌گری پرهیز کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: حفظ و ارتقا و تربیت بازدارندگی جزو سیاست‌های این دولت اعلام شده که جزو سیاست‌های دفاعی کشور نیز هست. طبیعتا این دو نگاه می‌تواند هم افزایی داشته باشد.

سردار جلالی در خصوص سه مولفه اساسی حوزه بازدارندگی گفت: اولین مولفه این است که آسیب نبینیم و در برابر تهدیدات خارجی مقاوم باشیم. دوم اینکه قدرت پاسخگویی به تهدید داشته باشیم و سوم اینکه دشمن را پشیمان کنیم و هزینه‌ها را برای وی افزایش دهیم.

جوهره پدافند غیرعامل افزایش مقاومت در برابر تهدید است

وی بازدارندگی را جزو رویکردهای اصلی پدافند غیرعامل دانست و گفت: جوهره پدافند غیرعامل افزایش مقاومت در برابر تهدید است. البته شاید گفته شود بازدارندگی و مقاومت در حوزه دفاعی است. اما تهدیدات در سالیان اخیر از حوزه نظامی به حوزه‌های مشترک و غیرنظامی حرکت می‌کند و از جنگ سخت به جنگ نیمه سخت و نرم درحال حرکت است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه تهدیدات نسبت به گذشته در حوزه‌های جدیدتری پیگیری می شود، گفت: ما باید به عنوان سربازان انقلاب تهدیدات روز را بشناسیم و در برابر آنها تدابیری بیاندیشیم، البته در مقطعی توهم تهدید مطرح می‌شد و نگاه تهدید به دشمن را توهم انگیز می‌دانستند، اما جامعه امروز ما به بلوغ بیشتری رسیده است.

سردار جلالی ادامه داد: اگر خود را در شرایط عادی احساس کنیم، یک رویکرد اتخاذ می‌کنیم. اما اگر احساس کنیم بخشی از دنیا رویکرد تخاصم با ما را دنبال می‌کند، رویکرد دیگری را اتخاذ خواهیم کرد و ما باید دست فولادین دشمن را پشت دستکش مخملی‌اش احساس کنیم.

وی با بیان اینکه صحبت کردن راجع به تهدید در فضای اقتصادی ممکن است باعث تلاطم شود، تأکید کرد: ما باید بتوانیم اقدامات دشمن را در جنگ اقتصادی رصد کنیم و تدابیر لازم را اتخاذ کرده و هزینه‌های دشمن را بالا ببریم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور اضافه کرد: همواره در نوع استفاده از واژه‌ها در حوزه اقتصادی دقت شده است. مقام معظم رهبری فرمودند دشمن به ما یک جنگ تمام عیار اقتصادی را تحمیل کرده است و ما در پرتو اجرای اقتصاد مقاومتی نوید عقب نشینی دشمن را در جنگ اقتصادی به ملت می‌دهیم که منظور آقا این است در حوزه اقتصادی نیز با جنگ تمام عیار روبرو هستیم و می ‌بینیم سیاست پس پرده و روی پرده دشمن امروز دیگر تفاوتی ندارد و ادبیات جدی و تخاصم را مشاهده می‌کنیم.

درگیر جنگ اقتصادی هستیم

سردار جلالی اظهار داشت: ادبیات استفاده شده از سوی مقام معظم رهبری این پیام را به ما می‌دهد که ما درگیر جنگ اقتصادی هستیم و باید تدابیری را بیاندیشیم. سوابق جنگ اقتصادی آمریکایی‌ها را از جنگ کره که آغاز شده تا کوبا و بستن خلیج فارس علیه عراق بررسی کردیم که رویکردهای جنگ اقتصادی آمریکا را نشان می‌داد.

وی با بیان اینکه کاهش مقاومت ملی در جنگ اقتصادی مدنظر دشمن بوده و هست، ادامه داد: دشمنان فکر می‌کنند با فشار اقتصادی توانسته‌اند ما را پای میز مذاکره بکشند. در این جنگ تاکتیک و دکترین جنگی همه اقتصادی است و ادبیات آن نیز نظامی نیست، بلکه اقتصادی است. بنابراین برای دفاع اقتصادی نیز به ادبیات اقتصادی نیاز داریم.

سردار جلالی تأکید کرد: طراحی جنگ اقتصادی در وزارت خزانه داری آمریکا و ابزار آن نیز تحریم، ایجاد توقع برای مردم، کاهش سطح رضایت مندی تولید داخلی و رسانه است که هدف کاهش مقاومت ملی را دنبال می‌کند.

برخی هنوز جنگ اقتصادی را باور نکرده‌اند

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: یکی از گیرهای ما این است که اصل این جنگ را باور نکردیم و نشانه آن هم نیز این است که ادبیات آن را نمی‌شناسیم و تا سخن از جنگ اقتصادی می‌شود ذهن ما به سمت جنگ نظامی می‌رود و در نتیجه نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم.

وی با اشاره به فضای کشور در دوران دفاع مقدس آن فضا را فضای معنوی و همراهی معرفی کرد و افزود: در آن دوران نیز افراد سودجو بودند، اما فضای کلی کشور معنوی و همراهی با جبهه‌ها بود که بسیار با امروز متفاوت است و فضای خانواده‌ها در حال حاضر رقابت برای مصرف کردن، توقع داشتن و فشار به دولت است.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: در فضای همدلی با دولت یکی از کمک‌ها می تواند انصراف از دریافت یارانه نقدی باشد. اگر فضای معنوی و دفاع مقدسی نیز در حال حاضر شکل بگیرد، می توانیم با جنگ اقتصادی مقابله کنیم.

وی گام اول در استحکام بخشی به اقتصاد کشور را به منظور ایجاد بازدارندگی، شناسایی و ترویج ادبیات جنگ اقتصادی عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها و از جمله رسانه ملی نیز باید ادبیات جنگ اقتصادی را ترویج کنند. اما در حال حاضر مسابقه برای مصرف کالاهای خارجی و تعطیلی تولیدات داخلی شده است که باید آنها را تبدیل به جهاد مقدس اقتصادی کنیم و به ارتقای تولید ملی بپردازیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: مباحث فرهنگ سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی باید رشد کند و روحیه اقتصاد مقاومتی در بین مردم شکل بگیرد و به جای توسعه مصرف، قناعت جایگزین شده و به جای تبلیغ کالای خارجی نیز استفاده از کالای داخلی ترویج شود.

سردار جلالی اضافه کرد: وقتی ما می‌پذیریم که با یک جنگ تمام عیار روبرو هستیم، باید یک نقشه دفاعی اقتصادی داشته باشیم که هدف دشمن مشخص است و صیانت و دفاع اقتصادی رویکرد جدی در مقابل جنگ اقتصادی دشمن است که باید سازوکاری برای آن درنظر گرفت.

کد N168470

وبگردی