آفتاب

صالحی: مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ به خوبی پیش رفته است/ نیازی به غنی‌سازی ۲۰ درصدی نداریم

صالحی: مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ به خوبی پیش رفته است/ نیازی به غنی‌سازی ۲۰ درصدی نداریم

ایسنا نوشت:

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ به خوبی پیش رفته است.

دکتر علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، بعدازظهر شنبه در جمع خانواده‌های شهدای هسته‌ای افزود: بر اساس اطلاعی که همکاران و نمایندگان ایران در تیم کارشناسی کشورمان در مذاکرات وین به ما داده‌اند مذاکرات به‌خوبی پیش رفته است و اطمینان داریم اگر طرف مقابل با حسن نیت پیش آمده باشد برون‌رفت از مذاکرات مثبت و ایجابی خواهد بود.

او با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هسته‌ای تصریح کرد: مسیری که برای حل و فصل موضوع هسته‌ای در پیش است به اذن خدا به سرانجامی نیکویی می‌رسد و دیر نیست که جشن این پیروزی عظیم را به پا خواهیم کرد.

وی ادامه داد: بر اساس داده‌ها و نشانه‌هایی که می‌بینم عرض می‌کنم که ما به آینده امیدواریم و تفعل به خیر می‌زنیم و یقین داریم دست برتر با ماست.

صالحی گفت: البته باقیمانده راه باید با هوشیاری و هوشمندی و صبر و حوصله طی کنیم. ما به لحاظ هوشیاری سیاسی و انسجام از آن‌ها هوشیارتر و منسجم‌تر هستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ که هفته گذشته در وین انجام شد، اظهار کرد: ما امیدواریم طرف مقابل از فرصت به دست آمده استفاده کند. ما با نیت صادق وارد مذاکره شده‌ایم و امیدواریم طرف مقابل هم همین‌گونه باشد.

او با تاکید بر این که ما یقینا از بن‌بست‌ها عبور خواهیم کرد، گفت: ملتی که فشارها و محدودیت‌ها را پذیرفته و محکم ایستاده است باقیمانده راه را با اقتدار بیش‌تر و عزت‌مندی طی خواهد کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره محتوای مذاکرات کارشناسی و مباحثی که درباره موضوع غنی‌سازی و راکتور اراک مطرح شده است، با بیان این که نمی‌توانم وارد جزییات شوم، گفت: فعلا قرار است نتیجه مذاکرات به پایتخت‌ها برده شود و جمع‌بندی‌ها صورت گیرد و پس از آن در سطح وزیر خارجه ایران و اشتون و سایر نمایندگان ۱+۵ موضوعات نهایی شود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که آیا در مذاکرات مسائل و مباحثی از سوی طرف مقابل مطرح شده است که نقطه چالش بوده و برای ایران غیرقابل پذیرش باشد؟ اظهار کرد: خطوط قرمز ما در مذاکرات را رهبری تعیین کردند و در همین چارچوب ما عمل می‌کنیم.

صالحی تاکید کرد: ما از هیچ حق و حقوقی که در ان‌‌پی‌‌تی و در اساسنامه آژانس به آن تصریح شده است اجازه عدول کردن نداریم. هر جا حق ماست باید حق‌مان برقرار باشد و هر جا تعهد داشته باشیم آن را انجام می‌دهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: اگر در جایی داوطلبانه برخی فعالیت‌ها را فعلا کنار می‌گذاریم بحثی جداگانه است؛ مثل غنی‌سازی ۲۰ درصد.

او با طرح این موضوع که برخی در جامعه مطرح می‌کنند اگر به ۲۰ درصد نیاز نداشتیم چرا تولید کردیم؟ گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که از ابتدا هم به دنبال تولید سوخت تا غنای ۲۰ درصد نبودیم چرا که برای‌مان صرف نمی‌کرد، همه چیز را داخل تولید کنیم اما چون برای‌مان شرط و شروط گذاشتند و حاکمیت‌مان را می‌خواستند زیر سوال ببرند، نظام تصمیم به تولید سوخت ۲۰ درصد گرفت و الان به اندازه سه تا چهار سال سوخت تولید کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اگر روزی نیاز به سوخت ۲۰ درصد داشتیم از آن‌جا که خودمان امکان تولید آن را پیدا کرده‌ایم، تحت نظارت و با اعلام قبلی به آژانس دوباره شروع به تولید ۲۰ درصد می‌کنیم.

صالحی درباره تولید سوخت بالاتر از غنای ۲۰ درصد با بیان این که «فعلا نیازی به تولید سوخت بالای ۲۰ درصد نداریم»، افزود: اما اگر به آن هم برای مقاصد صلح‌آمیز نیاز داشتیم و طرف‌های تامین‌کننده سوخت آن را تامین نکنند حق خود می‌دانیم که بالای ۲۰ درصد را هم تامین کنیم. البته آن‌ها (۱+۵) باید تعهد دهند که در صورت نیاز ایران به سوخت بالای ۲۰ درصد برای مقاصد صلح‌آمیز آن را تامین می‌کنند. در عین حال چنین موضوعی الان مطرح نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره آخرین اقدامات ایران برای رقیق و اکسید کردن سوخت ۲۰ درصد، گفت: این فرآیندها در حال انجام است. بر اساس توافق ژنو قرار است نیمی از ذخایر ۲۰ درصدی ایران که حدود ۲۰۰ کیلوگرم بوده است به اکسید اورانیوم (صفحه سوخت) و نیمی دیگر به کم‌تر از پنج درصد رقیق شود که این فرآیندها در حال انجام است.

 

45503

کد N168338

وبگردی