آفتاب

استقبال حقوق بشری‌ها از محکومیت یکی از رهبران شورشی کنگو

استقبال حقوق بشری‌ها از محکومیت یکی از رهبران شورشی کنگو

دیوان کیفری بین‌المللی رهبر یکی از گروه‌های شورشی در کنگو را به دلیل ارتکاب جرایم جنگی از جمله کشتار دسته‌جمعی مجرم شناخت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جرمین کاتانگا رهبر شورشیان کنگو ممکن است به حبس تا 30 سال محکوم شود. اگرچه وی از دیگر اتهامات خود مبنی بر تجاوز و سربازگیری از میان کودکان تبرئه شد.

به دنبال صدور این حکم مدافعان حقوق بشر از آن استقبال کرده و خواستار ادامه جدیت دیوان در خصوص رسیدگی به پرونده‌های اینچنینی شدند.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، کاتانگا متهم بود که در حمله به روستایی در شمال شرق کنگو در سال 2003 موجب کشته شدن حدود 200 تن شده است.

برونو کوته سرپرست قضات پرونده کاتانگا در پی صدور این حکم گفت: با توجه به مدت زمان حمله که اغلب در ساعات شب اتفاق افتاده و قربانیان همگی در خواب بوده‌اند و همچنین استفاده از چاقو در حمله به قربانیان و شلیک غیرهدفمند گلوله، به نظر می‌آید که این شورشیان تنها قصد داشتند غیرنظامیان را هدق قرار دهند.

بر اساس این گزارش این حمله به دنبال اختلافات قومی بر سر سرزمین‌های این منطقه که به سالهای 1998 تا 2003 برمی‌گردد به وقوع پیوسته بود.

این در حالیست که برخی کارشناسان انتقادات فراوانی را علیه فعالیت دیوان کیفری بین‌المللی مطرح می‌کنند. آنها می‌گویند که این دیوان تنها رهبران آفریقایی را هدف قرار داده و در رسیدگی به جرایم دیگر رهبران دنیا که به وضوح مرتکب نقض حقوق بشر می‌شوند ناتوان است.

دیده‌بان حقوق بشر ضمن استقبال از محکومیت جرمین کاتانگا در دیوان کیفری بین‌المللی آن را ابزاری برای اجرای عدالت در خصوص قربانیانی دانست که هدف کشتارهای دسته جمعی در کنگو قرار گرفته‌اند.

این سازمان در ادامه از دادستان دیوان کیفری بین‌المللی خواست تا با استفاده از این حکم تحقیقات بیشتری در کنگو انجام دهند.

سرپرست بخش عدالت بین‌الملل در دیده‌بان حقوق بشر، اظهار کرد: محکومیت کاتانگا می‌تواند موجب ایجاد آرامش در کسانی شود که قربانی کشتارهای دسته جمعی در شمال شرق کنگو شدند. همچنین حامل این پیام برای ناقضان حقوق بشر است که از این پس اعمال آنها مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

به نقل از پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل پرونده مطرح شده علیه کاتانگا و اظهارات وی نشان می دهد که کاتانگا کاملا از عواقب دستوراتی که صادر می کرده و وقوع جرم در منطقه آگاه بوده است.

مقامات کنگو جرمین کاتانگا را در سال 2005 بازداشت و سپس دو سال بعد زمانی که دیوان کیفری بین‌المللی حکم بازداشت وی را صادر کرده بود به این دادگاه تسلیم کردند.

علاوه بر این سازمان عفو بین الملل از محکومیت کاتانگا در دیوان کیفری بین‌المللی استقبال کرد.

استفانی باربو رییس دفتر مرکز عدالت بین‌الملل در این سازمان گفت: این حکم می تواند وسیله ای باشد برای دستیابی قربانیان قتل عام های کنگو به عدالت و ما امیدواریم که این دیوان به دیگر پرونده‌های نقض حقوق بشر در کنگو که تاکنون از عدالت گریخته‌اند رسیدگی کنند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی عفو بین‌الملل کاتانگا به قتل به عنوان یکی از مصادیق جنایات علیه بشریت،‌ قتل به عنوان یکی از موارد جرایم جنگی و رهبری یک حمله هدفمند علیه غیرنظامیان، تخریب اموال عمومی و غارت به عنوان دیگر مصادیق جرایم جنگی محکوم شده است.

دیوان کیفری بین‌المللی اکنون در حال رسیدگی به پرونده‌های نقض حقوق بشر در جمهوری آفریقای مرکزی و کنیا است. همچنین دیوان در حال رسیدگی به پرونده یک تن دیگر از رهبران گروه‌های شورشی در کنگو و رییس‌جمهور سابق ساحل عاج است.

انتهای پیام

کد N168263

وبگردی