آفتاب

تحلیل مرکز سیاست خاورمیانه: ریشه انتقادات رقیبان داخل از دولت روحانی، ترس از دست دادن مجلس آینده است

تحلیل مرکز سیاست خاورمیانه: ریشه انتقادات رقیبان داخل از دولت روحانی، ترس از دست دادن مجلس آینده است

ایرنا نوشت:

اندیشکده آمریکایی بروکینگز در مقاله ای مدعی شده گروه هایی که این اندیشکده از آنها به عنوان محافظه کاران ایران نام برده ، بخاطر نگرانی از تغییر ترکیب مجلس آتی ، به انتقاد علنی و بی پرده از سیاستهای هسته ای و رویکرد واقع گرایانه دولت روحانی روی آورده اند.

جینو عبدو،عضو مرکز سیاست خاورمیانه ساباناندیشکده بروکینگز محور مقاله اش را موضوع همایشی در مرکز استیمسون و واحد آمریکای شمالی بنیاد هنریش بل قرار داده است.
به نوشته این اندیشکده آمریکایی ، این همایش در چهارم مارس با این محوریت برگزار شد که آیا روحانی به سرنوشت محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق ایران دچار خواهد شد که با وجود سعی و تلاش، در پایان دادن به انزوای ایران در جامعه جهانی و آزاد ،شکست خورد؟ و چرا تشکیلات محافظه کار ایران به انتقاد صریح و بی پرده از دولت او روی آورده اند.

نویسنده این مقاله که آشکارا خط ایجاد تفرقه در میان مسوولان ایران را پیگیری می کند ، برای اثبات ادعاهایش به نقلی قولی از آیت الله مصباح یزدی در دیدار عباس عراقچی اشاره می کند و می نویسد در این دیدار گفته شد که مذاکره کنندگان باید از مخالفت عمومی با توافقنامه موقت (هسته ای) به عنوان ابزاری برای چانه زنی استفاده کنند. آنها همچنین می توانند سایر مذاکره کنندگان(دیپلمات های غربی) را بی اعتبار کنند زیرا اظهارنظرها یشان در ضدیت با ملت ماست. من به سیاست های فرهنگی روحانی انتقادهای جدی دارم. به نظر می رسد که آنها مشابه با دوره خاتمی است.

این اندیشکده افزوده است: در آن همایش درباره چرایی انتقاد علنی محافظه کاران از دولت روحانی عنوان شد اگر تیم روحانی بتواند برخی تحریم های بسیار مخرب را لغو کند، موفق به جذب سرمایه سیاسی و نفوذ در درون تشکیلات خواهد شد. در نتیجه، این جناح ممکن است در انتخابات آتی مجلس، شمار قابل توجهی از کرسی های مجلس تحت سلطه محافظه کاران را از آن خود کند. هدف محافظه کاران از به حاشیه راندن سیاسی دولت روحانی جلوگیری از این اتفاق است.


23231

کد N168198

وبگردی