آفتاب

روزنامه پلیتیکا صربستان: مساله اوکراین یک طرح آمریکایی است

روزنامه پلیتیکا صربستان: مساله اوکراین یک طرح آمریکایی است

بلگراد-ایرنا-روزنامه پرتیراژ پلیتیکا صربستان نوشت:برنامه پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا یک طرح کاملا آمریکایی است و معیارهای دوگانه قدرت های بزرگ غربی در این مساله درجهت منافع آنهاست.

بگزارش روز شنبه ایرنا،پلیتیکا در رابطه با وقایع اخیر در اوکراین و مقایسه آن با یوگسلاوی و مساله کوزوو نوشت:چه کسی درمورد اعمال حقوق بین الملل تصمیم می گیرد،برخی از مقامات غربی در اظهارات خودگفته اند که روسیه حقوق بین الملل را زیر پا می گذارد، صبر کنید! حقوق بین الملل از کجا پیدا شد؟ آیا این حقوق در سال 1999 وقتی که آمریکا،آلمان و سایر اعضای ناتو ˈحقوق بشرˈ را بر اصل حاکمیت و حقوق بین الملل ترجیح دادند،زیرپا گذاشته نشد؟

نشریه بلگراد افزود:آیا وقتی که این عوامل درسال 2008 استقلال کوزوو را به رسمیت شناختند و اصولی را از فروپاشی جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی درسال 1991 که خود بانی آن بودند،حقوق بین الملل از بین نرفت؟

این روزنامه ادامه داد: چگونه امکان دارد که حقوق بین الملل در مورد حاکمیت اوکراین یا گرجستان اعتبار و هویت داشته باشد،اما درمورد حاکمیت یوگسلاوی و یا صربستان اجرا نگردد.

روزنامه چاپ بلگراد افزود:درمورد اعمال اصل حقوق بین الملل دریک مورد و یا اعمال نکردن آن درمورد دیگری چه کسی تصمیم می گیرد،قدرت های غربی همیشه در رابطه با منافع خود از استانداردهای دوگانه سود جویی می کنند.

پلیتیکا نوشت:قدرت های غربی در اوایل دهه نود قرن گذشته بطور کامل روابط بین المللی را زیر پا گذاشتند و هرج و مرجی را در نقاط مختلف ایجاد کردند و هر کجا که توانستند اعمال زور کردند و اصولی را که به نفع خود آنها بود به اجرا درآوردند.

ˈ همان کسانی که امروز شکایت دارند و تهدید می کنند و به اصل احترام گذاشتن به حقوق بین الملل استناد می کنند، روابط بین الملل را خود زیر پا گذاشته اند.

این روزنامه به گزارشی در روزنامه گاردین درمقایسه ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه فدرال و اسلوبودان میلووشیچ رییس جمهور متوفی یوگسلاوی سابق اشاره کرد و نوشت: در این رابطه می توان وقایع کنونی در اوکراین و تجزیه یوگسلاوی را مقایسه کرد،برخی فرضیه اتفاق افتاده در اوایل دهه نود قرن بیستم را به خاطر دارند که تمامی وقایع مربوط به یوگسلاوی سابق در واقع نوعی آزمایش برای انجام سناریویی درمورد روسیه و قلمرو شوروی سابق است که در دست تهیه است.

روزنامه پلیتیکای صربستان در ادامه نوشت:عوامل پشت پرده این وقایع را باید در اظهارات چندین نفر از بانیان سیاست خارجی آمریکا جستجو کرد،مادلن آلبرایت (وزیرخارجه پیشین آمریکا) پیشتر گفته بود که روسیه نمی تواند به شکل کنونی باقی بماند و عادلانه نیست که تنها یک کشور کنترل همه منابعی که در قلمرو سیبری و خاور دور واقع شده را در اختیار داشته باشد.

ˈ از طرفی دیگر برژینسکی نیزگفته بود که روسیه بدون اوکراین تنها یک کشور معمولی است،ولی با اوکراین یک امپراتوری است،به این ترتیب می توان گفت که محور سیاست خارجی آمریکا اینست که به هیچ عنوان نبایستی اجازه داد که اوکراین به پیمان یورو-آسیایی یعنی فکری که پوتین در سومین دوره ریاست جمهوری خود مطرح کرده است و از آن حمایت می کند، بپیوندند. ˈ

روزنامه پرتیراز جالب بلگراد ادامه داد:جالب است که بدانیم پروسه سوق دادن اوکراین به سوی اتحادیه اروپا یک طرح کاملا آمریکایی است،تا چند سال پیش بروکسل بطور قاطع ادعا می کرد که توسعه و گسترش اتحادیه اروپا پس از عضویت کشورهای غرب بالکان متوقف می گردد و برای کشورهای شوروی سابق حداکثر امتیاز ممکن، پیمان قرارداد مشارکت است.

پلیتیکا افزود:ده سال پیش در دوران احیای روسیه،قدرت های غربی به تشکیل انقلاب رنگین در اوکراین دست زدند و در آن سیاستمداران غرب گرا را به حکومت رساندند،شش سال پس از این واقعه مردم اوکراین از اینکه مجددا به روشی قانونی همان یانوکوویچی را به قدرت رساندند خوشحال بودند که در سال 2004 بر علیه وی تظاهرات کردند.

ˈ او طی دوران ریاست جمهوری خود تلاش کرد که دو جناح را حفظ کند،اما وقتی که با کسری عظیم بودجه ای و ناتوانی غرب برای کمک کردن به وی مواجه شد،تصمیم گرفت که از امضای موافقت نامه ثبات و همگرایی به اتحادیه اروپا صرف نظر کند و به پروسه یورو-آسیایی روی آورد،بنابر این روسیه، به روشی صلح جویانه و با تعیین شرط مالی توانست یک پیروزی جدیدی را به مجموعه پیروزی های خود در سطح بین المللی اضافه کند.ˈ

این نشریه صربستانی ادامه داد:کشورهای غربی اکنون همانند سال 1991 در یوگسلاوی عمل کرده و عملا با به راه اندازی یک جنگ داخلی در اوکراین و با کمک و دخالت مستقیم در امور داخلی اوکراین،از برکناری خشونت آمیز حکومت مشروع و قانونی اوکراین حمایت کردند.

ˈ در این طرح بزرگترین نقش را تشکیلات شبه نظامی راست گرا و حزب آزادی برعهده داشتند،تشکیلاتی که میراث مستقیم سنت های افراطی و شبه نازی افراطیون مذهبی وابسته به لشکرهای (اس اس) نازی ها تحت عنوان (گالیتسیا) هستند.ˈ

پلیتیکا افزود: وقتی این قدرت ها عملا حکومت در کیف و بخش های غربی کشور اوکراین را به دست گرفتند و این تهدید واقعی عملی شد که در بخش شرقی ارتدوکس کشور چنین رژیمی به قدرت برسد، این سوال مطرح گردید که پوتین چه اقدامی بایستی اتخاذ کند.

ˈ بدون شک افزون بر منافع ژئواستراتژیکی روسیه با توجه به اینکه کریمه مرکز ناوگان دریای سیاه روسیه است،موضوع سرنوشت شهروندان اوکراین روس و ارتدوکس نیز مطرح است،از قرار معلوم برای پوتین همانند میلوشویچ،تنها یک اقدام ممکن باقی ماند و آن اینکه به نهادهای خودگردان محلی شرق برای سازماندهی و حفاظت از حقوق انسانی خویش در مقابل کودتاگرایان کمک کند. ˈ

این نشریه افزود:تنها فرقی را که می توان بین سیاست های پوتین درحال حاضر و سیاست های میلوشویچ در دهه نود میلادی پیدا کرد اینست که قدرت و توان روسیه به مراتب از قدرت یوگسلاوی در آن زمان بیشتر است.

روزنامه پلیتیکا نوشت:در این لحظه مشکل می توان پایان این مساله را حدس زد،به نظر می رسد که تشکیل نوعی فدراسیون امری نسبتا حتمی است، ولی درعین حال بسیاری از کارشناسان سیاسی تقسیم اوکراین را باور دارند.

اروپام**2061**1856
کد N168169

وبگردی