آفتاب

اسنودن جزئیات بیشتری از جاسوسی‌های آمریکا را فاش کرد

اسنودن جزئیات بیشتری از جاسوسی‌های آمریکا را فاش کرد

ادوارد اسنودن با شرکت در سخنانی خطاب به قانونگذاران پارلمان اروپا گفت، سازمان امنیت ملی آمریکا هم‌پیمانان خود در اروپا را تحت فشار قرار می‌داد تا اقداماتی را برای افزایش قابلیت‌های این سازمان به منظور انجام جاسوسی‌های گسترده و تبعیض‌آمیز انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا در اظهاراتی که از کشور روسیه در جلسه پارلمان اروپا مطرح کرد، گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌های واحد امور خارجه آژانس امنیت ملی آمریکا وارد کردن فشار بر کشورهای عضو اتحادیه اروپا و یا تحریک آنها به منظور تغییر قوانین خود برای تسهیل جاسوسی‌های گسترده بوده است.

وی تاکید کرد: وکلای آژانس امنیت ملی آمریکا و همچنین همتای انگلیسی آن یعنی سازمان جی‌.سی.‌اچ.‌کیو به سختی تلاش می‌کردند تا در قوانین و تدابیر حفاظتی قانون اساسی کشورها حفره‌هایی را پیدا کرده و با استفاده از آنها عملیات‌های جاسوسی گسترده و کورکورانه را که در بهترین حالت قانونگذاران ناخواسته مجوز ‌آنها را صادر می‌کردند، توجیه کنند.

اسنودن افزود: این تلاش‌ها به منظور تفسیر اختیارات جدید از قوانین مبهم یک راهبرد عمدی به منظور اجتناب از مخالفت عمومی و تاکید قانونگذاران کشورها بر رعایت محدودیت‌های قانونی در انجام فعالیت‌های جاسوسی بوده است.

وی خاطرنشان ساخت: آژانس امنیت ملی آمریکا به شدت برای رهبران کشورهای سوئد، هلند، ‌نیوزیلند و آلمان لابی می‌کرد تا برای عملیات‌های جاسوسی گسترده از جمله برنامه‌هایی که بر اساس آنها اطلاعات جمع‌آوری شده و با کشورهای هم‌پیمان خارجی به اشتراک گذاشته می‌شد، مجوز بدهند.

اسنودن تاکید کرد: هر کدام از این کشورها دستورالعملی را از آژانس امنیت ملی آمریکا که گاهی تحت پوشش بیانیه‌های وزارت دفاع و یا دیگر نهادهای آمریکایی ارائه می‌شد، درباره چگونگی کاهش تدابیر حفاظتی قانونی در خصوص ارتباطات کشورهایشان دریافت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: از جمله در یک مورد در کشور آلمان مقامات این کشور از سوی آمریکا تحت فشار قرار گرفتند تا قانون موسوم به قانون جی- 10 را به منظور برآورده ساختن تقاضاهای آژانس امنیت ملی آمریکا تغییر داده و همزمان باعث نقض حقوق شهروندان آلمانی بر اساس قانون اساسی خود شدند.

به گفته اسنودن اعمال فشار از جانب واشنگتن بر کشورها به منظور افزایش تدابیر جاسوسی و به کار گرفتن تکنولوژی‌های جدید باعث به وجود آمدن یک بازار اروپایی شد که طی آن کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌توانستند اطلاعات جمع‌آوری شده خود را به شرکت‌های جاسوسی سراسر جهان بفرستند.

این افشاگر آمریکایی تاکید کرد: در این میان یک کشور اتحادیه اروپا نظیر دانمارک ممکن بود به آژانس امنیت ملی آمریکا دسترسی به یک مرکز جاسوسی بر اساس این شرط که آژانس آمریکایی به دنبال اطلاعات دانمارکی‌ها نباشد، قرار دهد و آلمان نیز متقابلا به آژانس امنیت ملی آمریکا دسترسی به یکی از مراکز خود با این شرط که این آژانس به دنبال اطلاعات آلمانی‌ها نباشد، فراهم کند.

وی افزود: این دو مرکز جاسوسی به عنوان دو نقطه در یک رشته فعالیت می‌کردند. بنابراین آژانس امنیت ملی آمریکا می‌توانست به سادگی ارتباطات شهروندان آلمانی را در حین رفت و آمد در دانمارک مورد جاسوسی قرار دهد و اطلاعات شهروندان دانمارکی را هنگام سفر به آلمان شنود کند و در عین حال کل این فرآیند مطابق با توافقات دو کشور باشد. در پایان نیز هر یک از آژانس‌های اطلاعاتی کشورهای اتحادیه اروپا به طور مستقل به آژانس امنیت ملی آمریکا و همتای انگلیسی آن و دیگر آژانس‌ها دسترسی به اطلاعات داخلی خود می‌دادند بدون آنکه اطلاع داشته باشند چطور این دسترسی مجموعه کلی‌تر آژانس‌های جاسوسی را قادر به دستیابی به اطلاعات شهروندان عادی کل اروپا می‌کرده است.

اسنودن تاکید کرد: با رخ دادن این فرآیند این برای شهروندان یک کشور بسیار دشوار بود تا از حریم خصوصی خود محافظت کنند و در عین حال آژانس‌های اطلاعاتی به ‌آسانی می‌توانستند اطلاعات این شهروندان را در دسترس ‌آژانس امنیت ملی آمریکا قرار دهند بدون آنکه مستقیما آنها را به اشتراک بگذارند.

اسنودن تاکید کرد که برنامه‌های جاسوسی فاش نشده دیگری نیز وجود دارد که به مجرد علنی شدن حقوق شهروندان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اسنودن همچنین این اتهام را که با دولت روسیه ارتباط دارد، رد کرد.

انتهای پیام

کد N168057

وبگردی