آفتاب

شنود تلفن سارکوزی برای تحقیق درباره ارتباطش با قذافی

شنود تلفن سارکوزی برای تحقیق درباره ارتباطش با قذافی

تلفن همراه رئیس جمهوری سابق فرانسه به دستور یکی از قضات ارشد این کشور در سال گذشته میلادی تحت شنود قرار گرفته که درباره اتهاماتی مبنی بر این که نیکولا سارکوزی برای مبارزات انتخاباتی خود در سال 2007 میلادی از بخشش و هدایای دیکتاتور سابق لیبی استفاده کرده، تحقیق می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، قضات، شنود تماس‌های تلفنی نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین فرانسه را از آوریل سال 2013 میلادی به عنوان بخشی از تحقیقات رسمی درباره ادعاها مبنی بر اینکه سارکوزی 50 میلیون یورو به صورت نقدی از معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی دریافت کرده آغاز کردند.

در تازه ترین اتهامات فساد که امیدهای بازگشت سارکوزی به قدرت را تهدید می‌کند، قضات پس از آنکه در تماس‌های تلفنی ضبط شده پی بردند که وی به دنبال تحت تاثیر قراردادن یکی از قضات ارشد است، تحقیقاتی در مورد سارکوزی به اتهام تحریف عدالت به راه انداخته‌اند.

وکیل سارکوزی این اتهامات را رد کرده و گفت، این استراق سمع غیرقانونی است.

گزارش شده که سارکوزی و وکلیش در این مکالمه‌های ضبط شده به دنبال پیدا کردن یک شغل تشریفاتی برای قاضی ارشد در ازای اطلاعاتی هستند که موجب نگرانی سارکوزی شده است.

این اتهامات از سوی یکی از پسران قذافی، وکیلش و فردی که ادعا شده این مبلغ را تحویل داده، صادر شده است.

روزنامه لوموند نوشت: این قضات همچنین دستور شنود مکالمه‌های تلفنی کلود گئان و بریس اورتفو، وزرای کشور پیشین فرانسه را نیز صادر کرده‌اند.

بنابر گزارش روزنامه لوموند، افشای این مساله در دسامبر سال گذشته میلادی که تماس‌های تلفنی بریس اورتفو نیز مورد شنود قرار گرفته، سبب شد تا سارکوزی و وکیلش خط‌های تلفنی دیگری تحت نام های جعلی خریداری کنند که البته قضات دستور شنود آن‌ها را نیز صادر کرده بودند.

چند تن از جمله تامین کنند مالی مبارزات انتخاباتی سارکوزی نیز برای ارائه اطلاعات به دادگاه فراخوانده شدند.

بازرسان دفترچه‌های خاطرات سارکوزی در زمان ریاست جمهوری‌اش را مصادره کرده‌اند. عالی رتبه‌ترین دادگاه استیناف فرانسه در چند روز آتی تصمیم خواهد گرفت که آیا مصادره این دفترچه‌های خاطرات غیرقانوی بوده یا خیر.

این حکم برای یکی دیگر از پرونده‌های فساد سارکوزی که شامل برنارد تاپی، غول تجارت بدنام فرانسه می‌شود، مهم و حیاتی است.

درخواست سارکوزی برای صدور حکم فوری علیه علنی ساختن اطلاعات مکالمات ضبط شده روز دوشنبه در دادگاهی رسیدگی خواهد شد.

کلود بارتولون، رئیس پارلمانی حزب حاکم "سوسیالیست" فرانسه در واکنش به این اتهامات جدید گفت: ما تقریبا فراموش کرده بودیم که سارکوزی از چه راهی به کشور لطمه وارد کرده اما با این اتهامات جدید می‌بینیم که او به طور کلی موسسات ما را تحریک کرده است.

انتهای پیام

کد N168053

وبگردی