آفتاب
حاشیه هایی از جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها؛

ژاپنی ها 800 برابر ایرانی ها روزنامه می خوانند

ژاپنی ها 800 برابر ایرانی ها روزنامه می خوانند

تهران- ایرنا- بیستمین جشنواره مطبوعات خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی در حالی به کار خود پایان داد که یکی از محققان، تعداد روزنامه خوانان ژاپنی را 800 برابر ایرانی ها بیان کرد و رییس جمهوری هم جشنواره مطبوعات را احترام به آزادی بیان در زمینه ارتباطات و اطلاع رسانی به جامعه توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، آیین اختتامیه این مراسم از ساعت 9.54 دقیقه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

** محمد رضا رفیع طنزپرداز، مجری این برنامه بود و در میان برنامه ها اشعار طنزی درباره وزارت ارشاد می خواند.

** حدود ساعت 10.45 دقیقه بود که رییس جمهوری به جمع مطبوعاتی ها پیوست و پس از آن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه گزارشی از فعالیت های مجموعه تحت پوشش درباره مطبوعات و خبرگزاری ها پرداخت.

** حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی مدیر مسوول موسسه اطلاعات اولین مدیر مسوولی بود که برای بیان سخنانی کوتاه دعوت شد اما سخنانش کوتاه نبود و خود از اطاله مطالبش عذرخواهی کرد.

دعایی، خود و روزنامه تحت پوشش را از معدود مطبوعاتی دانست که پایش به میز محاکمه باز نشده است جز یک مورد.

** دعایی مورد شکایت از روزنامه اش را به شکایت به حق ستاد انتخاباتی حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری در انتخابات ریاست جمهوری دانست و توضیح داد مطلبی در حمایت از ˈکاکو ام خاتمیˈ نوشته شده بود که به حق آقای ناطق تعرض شده بود؛ در نهایت با بزرگواری و مشی جوانمردانه آقای ناطق نوری این پرونده مختومه شد.

**دعایی ویژگی دیگر موسسه تحت مدیریتش را انتشار نسخه ویژه جبهه بیان کرد که در زمان جنگ تحمیلی برای مقابله با نبرد رسانه های حزب بعث برای مناطق جنگی چاپ می شد.

** وی گفت که قبل از انتشار این روزنامه، تیمی به جبهه اعزام شد و در آن با رزمندگان هم صحبت شد که مذاکره با سردار شهید حسین خرازی از جمله آنها بود.

دعایی بیان کرد که این شهید ابتدا از پذیرش این تیم خودداری کرده اما پس از مطلع شدن از ماموریتشان با آن ها صحبت کرده و گفته بود شما روزنامه ها مطالب جنگ را درشت می نویسید اما درست نمی نویسید.

مدیر مسئول موسسه اطلاعات ادامه داد: این شهید گفته بود که مطالب جنگ باید آن گونه که هست به مردم منتقل شود.

دعایی در پایان سخنانش گفت و گویی با حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی داشت و از صبر و تحملش تقدیر کرد.

وی از تحمل و گذشت رییس جمهوری به خصوص درباره مسایل کشوری و منتقدان تشکر کرد و گفت: صبر شما پشتوانه کشور ماست.

** مدیر مسئول روزنامه اطلاعات از انتخاب علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تشکر کرد و خطاب به روحانی گفت: گزینه پیشنهادی من برای وزارت ارشاد شخص دیگری بود که به شما هم عرض کردم اما پس از انتصاب آقای جنتی متوجه شدم که انتخاب به جایی بوده است.

دعایی این انتخاب را یک انتخاب درخشان دانست و باز هم درباره رییس جمهوری گفت: ایشان یاران خوبی را برای خود برگزیده اند.

وی همچنین درباره ممیزی کتاب ها در وزارت ارشاد اظهار داشت: الان هیچ اثری در بخش کتاب وزارت ارشاد گیر نکرده است.

** دکتر مهدی محسنیان راد پژوهشگر حوزه ارتباطات دیگر سخنرانی بود که پس از حضور رییس جمهوری در جمع مطبوعاتی ها سخن گفت.

** این استاد دانشگاه با بیان تاریخچه ای از شکل گیری مطبوعات در ایران تعداد روزنامه خوان های ایران و ژاپن را با یکدیگر مقایسه کرد و گفت که تعداد روزنامه خوان ها در ژاپن 800 برابر ایران است.

** رییس جمهوری به همراه علی جنتی ، غلامعلی حداد عادل و رضا داوری اردکانی از 4 برگزیده ویژه هم تقدیر کرد، همسر شهید غلامرضا نامدار محمدی، دکتر احمد سمیعی گیلانی، فرج الله صبا و پرویز خرسند.

** پرویز خرسند که گوینده رادیو بود و 60 سال سابقه تلاش در حوزه نویسندگی و روزنامه نگاری را هم داشت پس از دریافت لوح تقدیر، آن را در حضور جمع به همسرش تقدیم کرد.

** پس از این آیین تجلیل، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جایگاه قرار گرفت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

** رییس جمهوری با طرح این سوال که چرا نتوانسته ایم پس از 35 سال کاری کنیم که بزرگان ما از شرایط فرهنگی جامعه رضایت داشته باشند، گفت: اگر با فشارها و با شیوه های پلیسی مسئله فرهنگی حل می شد که امروز نباید بعد از گذشت آن سال ها باز هم نگران فرهنگ جامعه باشیم.

** وی با ابراز خوشحالی از اقدام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که بلافاصله پس از سخنان رهبر معظم انقلاب لبیک گفتند، افزود: این اقدام (وزیر) کار درستی بود اما چه مقدار از مسایل فرهنگی دراختیار آقای وزیر است؟

** رییس جمهوری در بخشی از سخنان خود که به موضوع امنیت مطبوعات اشاره می کرد، گفت: چرا برخی از مطبوعات دارای دژ پولادین هستند، هیچ کسی جرات نمی کند به آن ها نزدیک شود، نه قوه مجرییه و نه قوه قضاییه.

** وقتی روحانی این جمله را گفت که این مطبوعات ˈخود را بالاتر از دژ پولادین، خود را قیم می پندارندˈ با تشویق حضار رو به رو شد.

** تشویق حضار نصیب این جمله رییس جمهوری هم شد که اظهار داشت ˈتمام مطبوعات و رسانه ها دارای اختیارات و حقوق مساوی هستند، اگر کسی خود را برتر می پندارد، این دولت او را برتر نمی بیندˈ.

** حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی وقتی این جمله را بیان کرد که هیچ کسی نباید خود را در حصار امن احساس کند، در این زمینه دولت معتقد است توقف ها و توقیف ها آخرین راه حل است نه اولین راه حل، با تشویق حضار که عمدتا مطبوعاتی بودند، مواجه شد.

** شرکت کنندگان در اختتامیه جشنواره مطبوعات با تشویق های خود بر این جمله رییس جمهوری که ˈ اگر می خواهیم برخورد کنیم با نویسنده و مدیر مسئول برخورد کنیم، چرا کل آن رسانه بسته شود؟ˈ مهر تایید زدند.

** تایید دیگر حضار بر این بخش سخنان روحانی تعلق گرفت که گفتˈ مخالفان و منتقدان دولت آزادند و آزاد خواهند بود اما بگذارید به همان اندازه همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند.

** روحانی به انتشار لوح فشرده (CD) علیه شخص رییس جمهوری هم اشاره کرد و درباره برخورد دولت با آن گفت: ما به آن ها گفتیم بخش هایی که نادرست است را اصلاح کنند.

** رییس جمهوری در ادامه به موضوع رسانه ها و مبارزه با فساد اشاره کرد و وقتی اظهار داشت که نباید نام افراد مفسد و ویژه خوار در جیب رییس دستگاه اجرایی کشور باشد بلکه باید نام این افراد فاسد و ویژه خوار بر سر زبان و بیان خبرنگارانمان قرار گیرد. این سخنان هم با استقبال حاضرین مواجه شد.

** از دیگر مواردی که حضار با کف زدن از سخنان رییس جمهوری حمایت کردند، موضوع ایجاد محیط امن برای اصحاب رسانه، عمل به وعده هایی که دولت داده است و آزادی و تعالی جامعه با ارائه اطلاعات شفاف به مردم بود.

** سخنان رییس جمهوری با این کلام پایان یافت که ˈ به امید آن که همه با اخوت، برادری، محبت، ایجاد فضای اخلاقی و اعتدال قدم به قدم به اهداف بلندی که مد نظر مردم است و در 24 خرداد امسال به آن رای داده اند دست یابیم.

** با پایان یافتن سخنان رییس جمهوری، حضار به صورت ایستاده به تشویق وی پرداختند و ایشان با تکان دادن دست با حضار خداحافظی کرد.

** پس از سخنان رییس جمهوری، نوبت به اهدای لوح و جایزه به برگزیدگان بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی رسید که برای اهدای آن محمد نهاوندیان رییس شورای اطلاع رسانی دولت، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یونس شکرخواه و سید فرید قاسمی به روی سن رفتند.

سیام(5)1429 *1449
کد N167943

وبگردی